خبرگزاری کار ایران

عضو هئیت علمی دانشگاه تهران:

منابع نفتی، به جای رفاه، زیست بوم ایران تخریب کرده است

asdasd
کد خبر : ۲۷۱۷۸۶

عضو هئیت علمی دانشگاه تهران گفت: با وجود سلطه اقتصاد نفتی، جامعه علمی و مدیریت علمی جایگاه واقعی خود را در کشور پیدا نخواهد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایلنا در آران و بیدگل «حسین آخانی» در حاشیه دیدار از شهر زیرزمینی نوش آباد افزود: وجود منابع نفت در کشور ما، به جای رفاه، به تخریب زیست بوم ایران دامن زده و باعث شده تا مردم، ارزش داشته‌هایشان را درک نکنند.

وی تاکید کرد: اگر فرصت‌ها و فضاهای گردشگری مثل شهرزیرزمینی نوش آباد، غفلت می‌شود، به دلیل آن است که به عنوان منبع درآمد پایدار به آن توجهی نمی‌شود.

این فعال محیط زیست تصریح کرد: گذشتگان ما در جاهایی مستقر می‌شدند که منابع آبی و توانمندیهای زمین، اجازه می‌داد تا زندگی پایداری را داشته باشد و برای حفظ آن، از ابزارهایی استفاده می‌کردند که باعث ناپایداری زندگی نمی‌شد.

به گفته وی، در دوران گذشته، تمرکز جمعیت درجایی بود که توازن زندگی مردم با توان طبیعی در تعادل بود ولی امروز به دلیل منابع مالی که در قرن اخیر ناشی از نفت بوده است، ارزشهای طبیعی خود را نادیده بگیریم.

استاد زیست دانشگاه تهران گفت: به پشتوانه تکنولوژی وارداتی هرجایی را که خواسته‌ایم برای سکونت و فعالیت زیستی انتخاب کرده‌ایم اما دور اندیشی لازم را نداشته‌ایم که ایران کشوری خشک است و نمی‌توان بارسنگینی بر آن تحمیل کرد و از اینروست که وضعیت زیست بوم ایران نگران کننده شده است.

محقق و پژوهشگر محیط زیست تاکید کرد: راه نجات محیط زیست ایران، حاکمیت عقلانیت است و عقلانیت استفاده از مجموع دانش بومی و مدرن همه صاحب نظران و اندیشمندان است و تسلط اراده یک نفر به عنوان عقلانیت کل نیست.

عضو هئیت علمی دانشگاه تهران افزود: حاکمیت عقلانیت جمعی، می‌تواند یک مدیریت درست را اعمال کند تا بتوانیم بر پایه آن، راههای اشتباه را اصلاح کنیم.

وی تاکید کرد: پذیرش اشتباهات گذشته، نخستین قدم برای اعمال عقلانیت است واین اصلاح، شهامت می‌خواهد.

وی اظهار داشت: ما در زمینه سدسازی، خودروسازی و جاده‌سازی دست به اشتباهاتی عمده زدیم که سبب ایجاد فرهنگ مصرف‌ زیاد آب و انرژی شدند ولی با همه صدماتی که از این سه مسیر دیده‌ایم باز هم ادامه می‌دهیم.

وی بااشاره به مجموعه شهرزیرزمینی نوش آباد گفت: با دیدن این اثر، هر عقل آگاهی از عظمت هنر و نبوغ ایرانیان در تحیر می‌ماند و همه شهروندان باید برای معرفی آن مشارکت کنند.

وی گفت: شهرزیرزمینی نوش آباد، محیطی امن برای جذب گردشگران حرفه‌ای است تا آرامشی لذتبخش را بدون هیچ مزاحمتی تجربه کنند ولی نیازمند معرفی در فضای اجتماعی است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز