خبرگزاری کار ایران

از ابتدای تعطیلات نوروزی تا کنون صورت گرفته است؛

بازدید 30 هزار مسافر نوروزی از موزه‌های استان مازندران

asdasd
کد خبر : ۲۶۲۰۱۲

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران گفت: از ابتدای تعطیلات نوروزی تاکنون 30 هزار و 200 نفر از موزه‌های استان دیدن کرده‌اند.

به گزارش ایلنا، مهدی ایزدی صبح امروز در جمع خبرنگاران در ستاد اجرایی خدمات سفر  مازندران با بیان اینکه 11 پروژه  شامل سایت موزه و موزه‌ها در استان مازندران وجود دارد که از این تعداد سه پروژه در اختیار بخش خصوصی و مابقی در اختیار سازمان است.

وی افزود:  سایت موزه عباس آباد بهشهر ثبت جهانی است و بازدید از این موزه‌ها از ساعت 8:30 تا 18 عصر برای بازدید گردشگران و مسافران باز است.

ایزدی، با بیان اینکه موزه نیما در بلده، موزه تاریخی شهرهای آمل و بابل جزو پروژه‌های فعال است اظهار داشت: صنایع دستی کلبادی، موزه مردم شناسی در آلاشت و موزه مکرمه بخش خصوصی در آمل و همچنین کندلوس در کجور و تماشاگه خزر و مردم شناسی آقای حاتمی در رامسر نیز از جمله این پروژه‌ها محسوب می‌شود.

وی گفت: در زمینه ثبت آثار تاریخی تعداد 2500 آثار شناسایی شده است که از این تعداد 675 اثر ثبت شده است و در حوزه میراث معنوی نیز 100 اثر شناسایی شده است که از این تعداد نیز 45 اثر ثبت میراث معنوی شده است.

ایزدی با بیان اینکه در حوزه میراث طبیعی نیز نزدیک به 120 اثر شناسایی شده است افزود: از این تعداد 11 اثر ثبت شده است که یک از آنها چشمه سورت است که از آثار منحصر به فرد است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا بناهای تاریخی به بخش خصوصی واگذار نمی‌شود اظهار داشت: در بسیاری از این پروژه‌ها به علت هزینه بالا کسی مراجعه نیم کند برای مثال در برای احیای خانه آقاجان نسب در بابل بیش از یک میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران  در خصوص آخرین وضعیت پروژه سیکاپل در جویبار اظهار داشت:برای احیای این پل بیش از 500 میلیون تومان اعتبار نیاز است که تاکنون متاسفانه تنها 60 میلیون تومان به آن تخصیص داده شده است.

وی ادامه داد: این پروژه جزء پروژه‌های پیشنهادی سال 93 ما هم بوده است اما با توجه به اعتبارات اندک اختصاصی اعتباری برای آن در نظر گرفته نشده است.

ایزدی با بیان اینکه با توجه به شرایطی که در استان مازندران وجود دارد میراث فرهنگی بودجه خوبی دریافت نمی‌کند افزود: پیشنهاد ما برای سال 93 در حدود شش میلیارد تومان بوده است اما در حدود یک میلیارد و صد میلیون به آن تخصیص داده‌اند.

وی با بیان اینکه 675 اثر ثبت شده در مازندران داریم که هزینه مرمت این بناها اعتباری بسیار بیشتر از این مبلغ بوده است گفت:فقط 400 میلیون تومان برای مجموعه فرح آباد نیاز داریم که با توجه به اعتبارات تخصیصی به نتیجه رسیدن بسیار سخت است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران اظهار داشت: کار میراث فرهنگی بیشتر از اینکه درآمد زایی باشد کار فرهنگی است.

وی ادامه داد: خانه نیما سالانه آمار فروش بلیطش به 10 میلیون تومان نمی‌رسد در حالی که برای نگهداری این مجموعه بیشتر از 50 میلیون تومان اعتبار نیاز است.

ایزدی تاکید کرد: اگر این پروژه‌ها به بخش خصوصی واگذار شود هم میراث منتفع خواهد بود و هم سرمایه‌گذار منفعت کسب خواهد کرد لذا تلاش می‌کنیم تا اینکار در حد ضرورت انجام شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز