خبرگزاری کار ایران

ایلنا از گردشگری شهر آستارا گزارش می‌دهد؛

آستارا، شهری با بام‌های سفالی

asdasd
کد خبر : ۲۶۱۲۲۱

آستارا به عنوان یکی از 10 شهر گردش‌پذیر کشور، سومین مرز فعال در زمینه صادرات و واردات، رتبه نخست صادرات، بزرگ‌ترین گمرک زمینی شمال کشور و نخستین بندر خصوصی ایران، پرچم‌دار اقتصاد گیلان محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از آستارا، گیلان از دیرباز همواره به دلیل شرایط و موقعیت جغرافیایی از مناطق مهم در حوزه اقتصادی محسوب می‌شد.

آستارا یکی از زیباترین نواحی ایران بوده که در حد فاصل استان گیلان و اردبیل واقع شده است.

به علت شرایط آب و هوایی ویژه و وجود خاک مناسب قسمت زیادی از آستارا پوشیده از انواع رستنی‌ها و گیاهان است. وجود کشتزارها و جنگل‌های این شهرستان همراه با چشم انداز کرانه‌های دریای مازندران ‌در دره میانی استان‌های گیلان و اردبیل، بدیع‌ترین منظره‌های طبیعی را به وجود می‌آورد.

این مناظر همیشه تحسین هر بیننده‌ای را برمی‌انگیزد.

منطقه حفاظت شده «لوندویل‌« در آستارا یکی از زیباترین گردشگاه‌های این منطقه به شمار می‌آید. آرامگاه پیر قطب‌الدین باغچه سرا در3 کیلومتری شمال باختری آستارا، هم نشینی دریا، کوهستان، جنگل و دره‌های عمیق و پرشکوه مانند گردنه «حیران» همراه با زندگی عشایر طالش در این منطقه، لباس‌های سنتی، آداب و رسوم خاص آنها و ده‌ها جاذبه‌ دیگر تنها بخشی از مکان‌های دیدنی و تاریخی آستارا را تشکیل می‌دهند.

آستارا، شهری با بام‌های سفالی

بازار، جذاب ترین بخش گردشگرپذیر آستارا

امروزه بازار آستارا نیز خود به نوعی جاذبه برای سفر مردم مناطق مختلف کشور به این ناحیه تبدیل شده است. مهم‌ترین صنایع دستی این شهرستان سبدبافی و حصیربافی، سفال‌گری، نمدمالی، قالی بافی، گلیم بافی، صنعت ریسندگی و بافندگی و نمدمالی است.

آستارا شهری بندری و مرزی بوده که به حق یکی از قطب‌های مهم اقتصادی، توریست داخلی و بین‌المللی در سواحل غربی دریای خزر به شمار می‌رود.

آستارا از شرق به دریای خزر، از شمال به آستارای آذربایجان، از غرب به استان اردبیل و از جنوب به شهرستان تالش در گیلان محدود شده‌ است.

در منطقه آستارا علاوه بر زبان ترکی آذربایجانی، زبان تالشی نیز رایج بود ولی در اثر مهاجرت‌های زیاد از اهمیت آن کاسته شده‌است.

آستارا، شهری با بام‌های سفالی

این شهر از نظر جغرافیایی بر سر سه راه قرار گرفته‌ که راه جنوبی آن از کنار دریا خزر به بندر انزلی و راه شمالی آن از کناره همین دریا به جمهوری آذربایجان کشیده شده‌است. راه غربی آن که نیز از حیران می‌گذرد و به اردبیل ختم می‌شود.

آستارا، پرچم دار اقتصاد گیلان

آستارا از لحاظ اقتصادی در استان و کشور نقش تعیین‌کننده‌ای را داراست به طوری ‌که یکی از 10 شهر گردش‌پذیر ایران، سومین مرز فعال کشور در زمینه صادرات و واردات رتبه نخست صادرات و بزرگ‌ترین گمرک زمینی شمال کشور بوده که در واقع از امن‌ترین و پرترددترین مرزهای زمینی ایران قلمداد می‌شود.

بند آستارا دومین منبع درآمد گیلان، و دارای بیشترین سهم ارزشی صادرات چمدانی در کشور است.

علاوه براین، بندرآستارا نخستین بندر خصوصی کشور و پنجمین بندر فعال ترانزیتی شمال ایران است.

خلاصه آنکه آستارا پرچم دار اقتصاد گیلان در سالهای اخیر محسوب می‌شود.

آستارا جدای از مبحث اقتصادی و صادرات کالا از مناطق بکر گردشگری است.

هم نشینی دریا، کوهستان، جنگل و دره های عمیق و پرشکوه مانند گردنه حیران تنها بخشی از مکان‌های دیدنی و تاریخی شهرستان آستارا را تشکیل می‌دهند. امروزه بازار آستارا نیز خود به نوعی جاذبه برای سفر مردم مناطق مختلف کشور به این ناحیه تبدیل شده است.

تالاب استیل آستارا یکی از پنج منطقه نمونه گردشگری درگیلان

آبشار لاتون، گردنه و تله کابین حیران، روستای کوته کومله، ساحل شریعتی، آستاراچای، ساحل صدف،باغ پرندگان و بهشت کاکتوس ها بخش دیگری از مناظر جذاب گردشگرپذیر آستارا است.

تالاب استیل به عنوان یکی از پنج منطقه نمونه گردشگری گیلان در آستارا محسوب می‌شود.

آستارا، شهری با بام‌های سفالی

برنج، گندم، جو، ‌‌تره بار، ازگیل، آلو، آلوچه و سیب از جمله محصولات کشاورزی آستارا را تشکیل می‌دهند.

دامداری در کنار کشاورزی در این منطقه رونق کافی دارد ولی بیشتر به صورت سنتی مرسوم است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز