خبرگزاری کار ایران

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه:

70 درصد سطح استان کرمانشاه منابع طبیعی است

asdasd
کد خبر : ۲۵۸۱۵۱

حدود 70 درصد سطح استان کرمانشاه منابع طبیعی است که 527 هزار هکتار آن جنگل و 1200 هزار هکتار مربع است.

به گزارش ایلنای کرمانشاه، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه به مناسبت فرا رسیدن هفته منابع طبیعی در جمع خبرنگاران گفت: حفاظت از منابع و عرصه های طبیعی از وظایف همگان است و باید تمامی آحاد جامعه اهم از مردم و نهادهای دولتی و خصوصی در این امر کوشا باشند.

مهندس حسین سلیمانی با اشاره به اینکه بشر بیشترین میزان تخریب را به عرصه های طبیعی و جنگلها وارد می کند، افزود: متاسفانه در دهه های اخیر دو عامل انسانی و طبیعی دست به دست همه داده اند و عرصه های طبیعی را در خطر جدی قرار داده اند.

وی افزود: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه در سالهای اخیر برنامه های بسیاری با مشارکت مردم برای حفاظت از عرصه های طبیعی داشته است که امیدواریم که این طرحهای حفاظتی در آینده روندی روبه رشد داشته باشند.

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه در ادامه به برخی از برنامه ها و عملکردهای این اداره کل در سالجاری اشاره داشت و گفت: حدود  70 درصد سطح استان کرمانشاه منابع طبیعی است که  527 هزار هکتار آن جنگل و 1200 هزار هکتار مربع است.

وی افزود: مراتع استان کرمانشاه بیش از یک میلیون و 200 هزار هکتار است که حدود 350 هزار هکتار آن گرمسیری و مابقی مراتع ییلاقی است و باید گفت که مراتع قشلاقی به علت فشار دام و دامدار جزو مراتع ضعیف است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با اشاره به اینکه 3 میلیون راس دام به مراتع این استان واسطه هستند، تاکید کرد: در حدود 37 هزار خانوار بهره بردار در استان کرمانشاه شناسایی شده اند.

سلیمانی به برخی از علل تخریب مراتع در کشور و استان کرمانشاه اشاره داشت و افزود: برخی از عوامل موجب تخریب مراتع می شوند، لذا برای جلوگیری از این امر برخی از برنامه ها همانند "طرح ملی صیانت و توسعه جنگل های زاگرس"، "احیاء و بازسازی عرصه منابع طبیعی"، "مقابله با خشکیدگی بلوط"، "مدیریت پایدار مراتع"، "طرح تولید نهال"، "طرح توسعه کشت گیاهان دارویی" در استان کرمانشاه در حال انجام است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه افزود: طرح ملی صیانت و توسعه جنگل های زاگرس یکی از طرحهای مهم و محوری دولت است که اجرای آن از سال 1382 شروع و ادامه دارد با اجرای این طرح عوامل تخریب جنگل ها کنترل و یا کاهش می یابد و پوشش گیاهی تقویت می یابد و در حدود 60 سامان عرفی جنگلی این طرح اجرا شده و نقطه قوت این طرح مشارکت جوامع محلی در اجرای طرح هاست.

وی گفت: در طرح احیاء و بازسازی عرصه منابع طبیعی در سال 93 حدود  6000 هکتار توسعه جنگل مشارکتی با گونه های درختی مثمر جنگلی در 20 نقطه استان صورت گرفته است.

سلیمانی به بیماری درختان بلوط و خشکیدگی این نوع از پوشش جنگلی اشاره داشت و گفت: در طرح مقابله با خشکیدگی بلوط که یکی از طرحهای مهم برای مقابله با خشکیدگی بلوط است در سال 93 حدود  3000 هکتار عملیات برش بهداشتی معدوم کردن مقطوعات آلوده صورت گرفته است که بیشتر با مشارکت مردم می باشد.

وی بیان داشت: از کل جنگل های استان 120 هزار هکتار آن به بیماری خشکیدگی دچار شده است. در این عرصه ها سامانه های آبگیر برای تامین رطوبت درختان و ذخیره نزولات احداث می گردد.

وی به عملکرد معاونت آبخیزداری این اداره کل در سالجاری نیز اشاره کرد و گفت: معاونت آبخیزداری استان کرمانشاه به عنوان متولی مدیریت آبخیزهای استان در راستای حفظ و صیانت از منابع طبیعی، آب،خاک و پوشش گیاهی که در واقع بستر فعالیت و توسعه بخش کشاورزی استان می باشند، همه ساله از محل اعتبارات ملی و استانی اقدام به اجرای پروژه های آبخیزداری می نماید.

سلیمانی تاکید کرد: در واقع آبخیزداری و مدیریت حوضه های آبخیز بدون استفاده از مشارکت مردم از ضمانت لازم جهت رسیدن به اهداف ترسیم شده، برخوردار نیست، لذا این معاونت تمام تلاش خود را برای مشارکت دادن ساکنین حوضه های آبخیز، کشاورزان و بهره برداران در ایفای نقش آنها در اجرا و نگهداری عملیات انجام شده، نموده و در واقع مبنای اجرای طرحها بوده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه عنوان داشت: در سال 1393 به استناد و اهمیت موضوع مشارکت مردم در اجرای پروژه های آبخیزداری این معاونت ضمن استفاده از این اصل در اجرای پروژه ها اقدامات بسیاری انجام داده است.

مهرآیین
مهرآیین
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز