خبرگزاری کار ایران

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان مطرح کرد؛

احیای نان کامل (سبوس‌دار) گامی بزرگ در راستای حفظ سلامت شهروندان

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۴۱۳۷

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: احیای نان کامل سبوس‌دار گامی بزرگ در راستای حفظ و افزایش سلامت شهروندان است.

به گزارش ایلنا، مریم کوشکی روز یکشنبه نهم اردیبهشت ماه در جمع خبرنگاران در خصوص ویژگی‌های یک نان خوب اظهار داشت: نان خوب و کامل کاملا پخته و برشته، دارای طعم و مزه خوشایند، بوی مطبوع و بافتی مناسب، نرم و یکنواخت ناشی از خمیر تخمیر شده بوده و همچنین کم نمک است.

وی افزود: روزانه قسمت اعظمی از انرژی، پروتئین، املاح معدنی همچون فسفر و ویتامین‌های گروه B مورد نیاز ما از طریق نان تأمین می شود. 

 معاون بهداشت دانشگاه لرستان با بیان اینکه بررسی های انجام شده در ایران نشان داده است که مردم ایران نان کامل را کمتر و نان سفید را بیشتر مصرف می کنند، گفت: در حالیکه نان کامل (مانند سنگک تهیه شده با آرد کامل) نسبت به نان های تهیه شده با آرد سفید از ارزش تغذیه‌ای بالاتری برخوردار است.

کوشکی ادامه داد: نان‌هایی که از آرد کامل تهیه می شوند مثل نان سنگک و نان جو از کامل‌ترین نان‌ها هستند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان ادامه داد: نان کامل (سبوس دار) سرشار از پروتئین، آهن، ویتامین E، کربوهیدرات، کلسیم، فیبر و ویتامین‌های گروه B است. 

کوشکی تاکید کرد: استفاده از نان سبوس‌دار برای پیشگیری و درمان بیماری‌هایی مانند: اضافه وزن و چاقی، فشارخون بالا، دیابت، چربی خون، سرطان، کبد چرب و بیماری‌های قلبی و عروقی توصیه می شود.

وی با بیان اینکه احیای نان کامل گام بزرگی در راستای حفظ سلامت شهروندان است، خاطرنشان کرد: نان‌هایی که در حین پخت سبوس بر روی آن پاشیده می شود و  تحت عنوان سبوس دار عرضه می گردند دارای ارزش ارزش غذایی کافی نبوده و سبوس اضافه شده در حین پخت مانع جذب برخی ریز مغذی ها می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه لرستان افزود: برای تهیه نان کامل سبوس دار باید آردی که نان با آن تولید می‌شود، سبوس دار باشد و بهتر است نان هایی که برای ور آمدن خمیرشان به جای جوش شیرین از خمیر مایه استفاده شده باشد مصرف شوند چراکه جوش شیرین مانع جذب آهن، روی و کلسیم موجود در نان  می شود و در نتیجه کمبود آهن و کم خونی ناشی از آن و کمبود روی و کلسیم ایجاد می شود.

وی یادآور شد: مصرف نان کامل باعث سلامت پوست و مو، سلامت دستگاه گوارش و کاهش خطر ابتلا به بیماری های غیر واگیر می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز