خبرگزاری کار ایران

یک مسئول خبر داد؛

آبگیری 50 درصد از سازه‌های آبخیزداری منابع‌طبیعی استان مرکزی

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۲۹۸۸

معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی با بیان اینکه در پی بارش‌های اخیر 50 درصد سازه‌های آبخیزداری استان آبگیری شد، گفت: با توجه به میزان بارش‌ها از ابتدای اسفند ماه سال گذشته تاکنون حدود 40 میلیون مترمکعب از روان‌آب‌های سطحی و سیلاب در پشت سازه‌های آبخیزداری ذخیره‌سازی شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رضا عظیمی در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه‌های استان مرکزی، افزود: از وضعیت سازه‌های این استان بازدیدهای مستمر انجام می‌شود. بر اساس این بازدیدها بارش‌های اخیر هیچگونه خسارتی به سازه‌های آبخیزداری استان از جمله بندهای خاکی، سنگ و ملاتی و سدهای این استان وارد نکرده‌ است.

وی مساحت حوضه‌های آبخیز استان مرکزی را حدود 2 میلیون و 912 هزار هکتار عنوان کرد و ادامه داد: عملیات آبخیزداری در 773 هزار هکتار از اراضی این استان اجرا شده و عملیات اجرایی ساخت سازه‌های آبخیزداری در 22 هزار هکتار از اراضی استان در حال اجرا است.

معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی اظهار داشت: حجم کنترل روان‌آب‌ها توسط پروژه‌های آبخیزداری 93 میلیون مترمکعب است. همچنین کنترل روان‌آب‌های سطحی و رسوبات خاک توسط 12 هزار و 800 پروژه آبخیزداری در این استان صورت می‌گیرد.

عظیمی تصریح کرد: اجرای عملیات آبخیزداری نقش مهمی در کنترل سیلاب داشته و موجب افزایش نفوذپذیری آب در سفره‌های زیرزمینی می‌شود. انجام عملیات آبخیزداری علاوه بر افزایش آب چشمه‌ها، قنوات و چاه‌ها نقش مهمی در کاهش شوری آب‌های زیرزمینی و کاهش فرسایش خاک دارد.

وی به میزان عرصه‌های منابع‌طبیعی در استان اشاره کرده و بیان داشت: استان مرکزی با 29 هزار و 530 کیلومتر مربع وسعت، 1.82 درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که 70 درصد آن را عرصه‌های منابع‌طبیعی تشکیل می‌دهند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز