خبرگزاری کار ایران

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان خبرداد؛

تایید صحت انتخابات در ۱۲ حوزه انتخابیه فارس

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۱۱۲۱

امکان تغییر حوزه انتخابیه رأی‌دهندگان در مرحله دوم وجود ندارد

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان فارس، گفت: صحت و سلامت انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در ۱۲ حوزه انتخابیه استان فارس مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفته است.

به گزارش ایلنا، بهروز پرنیان در نشست با خبرنگاران در خصوص انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: برای برگزاری انتخابات این دوره، برنامه‌ریزی‌های خوبی صورت گرفت تا آسیب‌های ادوار گذشته رفع شود که یکی از اقدامات مهم، آموزش مشترک مجریان و ناظرین بود.

وی افزود: در دوره‌های گذشته برخی ناهماهنگی‌ها در اجرای انتخابات، به‌خصوص در شروع آن داشتیم و این باعث‌ می‌شد که بعضا انتخابات با تاخیر شروع شود، ولی با تدابیر و آموزش‌های مشترک که به خوبی انجام شد، هیچ ناهماهنگی بین ناظرین و مجریان نداشتیم و انتخابات به موقع آغاز شد و به پایان رسید.

پرنیان تعداد ناظرین بر انتخابات را ۱۸ هزار نفر اعلام کرد و گفت: نظارت بر انتخابات با دقت و حساسیت انجام شد و بعد از انتخابات نیز دو سامانه معرفی شد که یکی مختص شکایات مردم بود و دیگری نیز مختص داوطلبان که هر گونه شکواییه را در این سامانه ثبت می‌کردند و تمام گزارش‌ها احصا و بررسی شد.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان فارس از تایید قطعی صحت انتخابات در ۱۲ حوزه انتخابیه خبر داد و گفت: امروز آخرین روز بررسی اعتراضات است و نتیجه اعتراض در سه حوزه انتخابیه فیروزآباد و فراشبند، قیروکارزین، لامرد و مهر و داراب و زرین دشت نیز اعلام خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه انتخابات در سلامت کامل و بر اساس مولفه‌های مدنظر مقام معظم رهبری انجام شده است، گفت: در این دوره از انتخابات، ستاد پیشگیری از وقوع جرم و تخلف انتخاباتی با جدیت بیشتری وارد عمل شد و با انجام اقدامات پیشگیرانه، تخلفات و جرایم انتخاباتی به حداقل رسید.

پرنیان در پاسخ به سوالی در خصوص تخلفات گزارش شده در صبح روز رای‌گیری در شهرستان مرودشت توسط یک باند و احتمال ابطال نتیجه انتخابات این حوزه، اظهار کرد: جرم مذکور در آغاز انتخابات شناسایی شد و نتوانست تاثیری در روند انتخابات داشته باشد، اما مطمئن باشید حتی برای یک عدد رای حاصل از تخلف نیز پرونده تشکیل و به دستگاه قضایی ارسال شده است.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان فارس در پایان با بیان اینکه ضابطین برگزاری انتخابات تمام تخلفات را صورت‌جلسه کرده و تحویل مقام قضایی داده‌اند، گفت: تمام جوانب کار در نظر گرفته شد که انتخابات خوبی در استان برگزار شود و امیدواریم نتیجه این انتخابات، برکات بسیاری برای مردم داشته باشد.

امکان تغییر حوزه انتخابیه رأی‌دهندگان در مرحله دوم وجود ندارد

 رئیس ستاد انتخابات فارس نیز در این جلسه گفت: در مرحله دوم کسانی می‌توانند در یک حوزه انتخابیه رای دهند که در مرحله اول در همان حوزه رای داده باشند و احتمال برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس به صورت تمام الکترونیک نیز وجود دارد.

اسماعیل قزل‌سفلی با بیان اینکه انتخابات در فارس علی‌رغم همه تهدیداتی که وجود داشت، بدون هیچگونه مشکل امنیتی برگزار شد، گفت: در حوزه امنیت انتخابات، با وجود اینکه برابر برآوردها و دسته‌بندی‌ها، ۳ حوزه انتخابیه در دسته‌بندی قرمز، ۲ حوزه انتخابیه زرد، ۵ حوزه انتخابیه خاکستری و ۵ حوزه را سفید داشتیم، اما با تمهیداتی که اندیشیده شد، هیچ‌گونه مشکلی در برگزاری انتخابات رخ نداد.

وی افزود: گزارش‌هایی از تخلفات احتمالی به ما رسید که به دقت بررسی شد و از هیچ گزارشی چشم‌پوشی نکردیم. البته اگر در موارد بیرون از حوزه انتخابیه شکایتی شده باشد، مرجع رسیدگی به آن هیئت نظارت و دفتر شورای نگهبان در استان بوده است.

قزل سفلی با بیان اینکه در ۱۵ حوزه انتخابیه، ۶ منتخب جدید راهی مجلس شورای اسلامی شده‌ است، گفت: ۳ کرسی در ۲ حوزه انتخابیه شیراز زرقان و مرودشت ارسنجان پاسارگاد، به دور دوم کشیده شده است و مرحله دوم برابر توافق وزارت کشور و شورای نگهبان، ۲۱ اردیبهشت تعیین شده است که البته در این خصوص هنوز ابلاغ کتبی صورت نگرفته است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس از احتمال تمام‌الکترونیکی بودن انتخابات دور دوم خبر داد و گفت: در حال بررسی زیرساخت‌ها در دو حوزه انتخابیه هستیم و اگر شرایط مهیا بود، این اتفاق رخ خواهد داد.

وی مشارکت مردم فارس را ۴۳.۱ درصد اعلام کرد و گفت: مشارکت این دوره حتی از دوره یازدهم هم بیشتر بود. ضمن اینکه در دوره‌های گذشته مقدار تعرفه‌ها محاسبه می‌شد که اگر بخواهیم انتخابات اخیر را هم بر همان مبنا محاسبه کنیم، مشارکت به ۴۳.۷ درصد می‌رسد.

بنا بر اعلام رئیس ستاد انتخابات فارس، بیشترین درصد مشارکت در استان فارس مربوط به حوزه انتخابیه لامرد و مهر با ۷۴ درصد مشارکت بوده است و حوزه انتخابی ممسنی و رستم با ۷۳.۵ درصد و اقلید با ۷۲.۵ درصد در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.

قزلسفلی کمترین میزان مشارکت در استان فارس را مربوط به حوزه انتخابیه شیراز و زرقان با ۲۴.۸ درصد مشارکت عنوان کرد و گفت: در تفکیک جنسیتی مشارکت نیز ۵۰.۱ درصد رای‌دهندگان را آقایان و ۴۰.۹ درصد را بانوان تشکیل می‌دادند و در تفکیک سنی نیز ۵۲ درصد رای‌دهندگان زیر ۴۵ سال و مابقی بالای ۴۵ سال بوده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا نتایج شکایت‌ها و بررسی‌ها به‌طور رسمی اعلام خواهد شد یا خیر، گفت: ما نمی‌توانیم بگوییم کجا تخلفی رخ‌ داده است، چون آبروی افراد در میان است، ولی همین‌قدر می‌گویم که حتی شب انتخابات هم یکی از مسئولان برگزاری انتخابات را برکنار کردیم و چند نفر هم که فکر می‌کردیم ممکن است در شهرستان‌ها مشکل‌ساز باشند را از چند روز قبل از انتخابات، به شیراز آوردیم و آن‌ها را زیرنظر داشتیم.

رئیس ستاد انتخابات فارس افزود: برای اطمینان بیشتر، ۳ روز قبل از برگزاری انتخابات، نمایندگان فرماندار و عوامل شعب را جابه‌جا کردیم، چون گزارشی دریافت کرده‌ بودیم که ممکن است تخلفاتی صورت گیرد. با این‌حال، هیچ گزارشی از سوی نمایندگان کاندیداها در شعب اخذ رای مبنی بر تخلف دریافت نشد.

قزلسفلی در پاسخ به سوالی در خصوص اعلام آرای باطله گفت: من در این مورد فقط به مثال مرودشت که در رسانه‌های معاند به آن پرداخته شده بود اشاره می‌کنم. در این حوزه انتخابیه ادعا شده بود کسی که رد صلاحیت شده، ۲۵ هزار رای آورده است، در حالی که کل آراء باطله آن حوزه ۸ هزار رای بوده که بیشتر آن‌ها هم سفید و در بخش انتخابات خبرگان رهبری بوده است.

رئیس ستاد انتخابات استان فارس در پایان به نکته مهمی در خصوص مرحله دوم انتخابات اشاره کرد و گفت: در مرحله دوم کسانی می‌توانند در یک حوزه انتخابیه رای دهند که در مرحله اول در همان حوزه رای داده باشند و یا به ‌طور کلی در انتخابات مرحله اول شرکت نکرده باشند. یعنی کسی که در مرحله اول در حوزه انتخابیه نورآباد رای داده باشد، نمی‌تواند در مرحله دوم در شهر شیراز رای بدهد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز