خبرگزاری کار ایران

بنیاد مسکن در آستانه نوروز بدنبال تخلیه و تخریب روستای قادهار سرخون است

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۰۸۱۳

ساکنان روستای قادهار واقع در دهستان سرخون از توابع شهرستان بندرعباس با احکام بنیاد مسکن هرمزگان که ادعای مالکیت خانه‌ها و زمین های کشاورزی شان را دارد، مواجه شده و اکنون ۵۰۰ خانوار ترس از دست دادن خانه‌های شان را دارند.

به گزارش ایلنا از بندرعباس، روستایی به نام «قادهار» در ورودی دهستان سرخون است. روستایی با ساکنانی با قدمت چند صد سال که مدتی است بنیاد مسکن هرمزگان با ادعای تملک و حق مالکیت اراضی این روستا، در سحرگاه ۲۶ اسفند ماه و در آستانه نوروز در حرکتی عجیب زمانی که مردم روزه دار در خانه های خود خواب بوده‌اند اهالی آن را مجبور به تخلیه خانه‌های خود  کرده است.

بنا به گفته رئیس شورای اسلامی این روستا، اگر چنین ادعایی صحیح است چرا در این چند سال مطرح نشد؟ چرا بعد از اینکه ۵۰۰ خانوار بیش از چهارصد سال از بدو دفن امامزاده جلیل القدر که بزرگترین موقوفه استان از مرحوم ناصری است در این روستا خانه ساختند و زندگی تشکیل دادند، یاد این موضوع افتاده‌اند؟! آن هم در روزها و ایامی که مردم روزه دار قادهار در انتظار سال نو هستند از یک طرف و وضعیت نابه سامان اقتصادی از سویی دیگر عرصه را بر مردم تنگ کرده است.

محمد پاینده رئیس حزب همت هرمزگان که شخصا پس از اطلاع از این موضوع در جمع اهالی روستا حاضر شده بود، اظهار داشت: وارد روستا که می‌شویم؛ عجیب است که مردم چفیه بر سر گذاشته و با ناراحتی بولدوزرهای بنیاد مسکن را نشان می‌دهند و می‌گویند: نمی‌دانستیم که نتیجه رزمنده بودن و هشت سال جنگیدن، شهید دادن و حضور بموقع در پای صندوق های رای برای کشور این است و یا اینکه بنیاد مسکن و همراهان شان چنین برخوردی با اهالی روستا و خانواده شهید دارد. اینجا زمین‌های پدری آنهاست و معلوم نیست چه از جان آنان می‌خواهند.

وی خاطرنشان کرد: با بررسی مستندات، اسناد، مدارک و پروانه‌های کسبی که جهاد کشاورزی برای ساکنان روستا صادر کرده مالکیت و حق مردم کاملا محرز است ولی معلوم نیست چه دست‌هایی پشت پرده این حرکت غیر قابل قبول پنهان است.

رئیس حزب همت هرمزگان  ضمن قدردانی از پیگیری استاندار، از مردم خواست که آرامش خود را حفظ کرده تا این موضوع بررسی و مشکل برطرف شود.

قابل ذکر است که نظر برخی از کارشناسان امر ظاهراً برآورد اداره منابع طبیعی برای تصرف این اراضی بر مبنای نقشه های سال ۱۳۴۲ شمسی است لذا با توجه به اینکه در هرمزگان مبنای قانون هنوز نقشه های هوایی سال ۴۲ شمسی است دولتی ها معتقدند که تغییر کاربری های بر مبنای این نقشه قدیمی غیر قانونی است و این در حالی است که سالها از این قانون گذشته و مجلس هم اقدامی در جهت تغییر این قانون نداشته و این در حالی است که در برخی از استان ها برای تعیین کادستری و کاربری ها در روستاها از نقشه هوایی سال های بعد بخصوص ۱۳۷۵ شمسی بهره می‌گیرند.

همچنین باید پرسید که چرا نمایندگان مرکز استان بابت این موضوع واکنش و پیگیری نداشته‌اند و این در حالی است که هنگام حضور ریاست جمهوری و در جلسه شورای اداری استان حجت الاسلام عبادی زاده نماینده ولی فقیه در استان خواهان توقف این طرح در روستاهای اطراف بندرعباس شد و از دولت درخواست کرد در اجرای این طرح بازنگری شود.

به گفته محمد پاینده مسئول حزب همت استان هرمزگان، حداقل بنیاد مسکن می‌تواند املاک به اصطلاح تصرف شده را به جای تخریب به مردم این روستا بفروشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
نظرات خوانندگان
  • ناشناس

    چی میشه گفت واقعا!!!

  • کرم

    این معضل بزرگ برای روستاهای کشور ایجاد شده مردم زمین های آبا و اجدادی خود را از دست می دهند ظلمی بزرگتر از این در حق مردم روا نیست

  • ناشناس

    جالبه قبل از اینکه بنیاد مسکن تاسیس کنن این روستا بود و جالب تر اونجاست که بنیاد مسکن ادعای مالکیت میکنه

  • ناشناس

    اصلا میگیم باشه مال بنیاد مسکن ولی خراب نکنه به جای تخریب پول زمینش رو ازمردم بگیره با توجه به اینکه چندصدسال اونجا سکونت دارن الان باید چه کنند !؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز