خبرگزاری کار ایران

سرپرست حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران خبرداد؛

مبارزه زمستانه با آفات درختان سیاه ریشه از دهه سوم بهمن‌ ماه

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۷۶۰۴

سرپرست مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران گفت: زمان مبارزه زمستانه از دهه سوم بهمن‌ماه به مدت ۱۵ روز تعیین و اعلام می‌شود.

 به گزارش ایلنا، فرید بیگی با اشاره به اهمیت مبارزه زمستانه برای کاهش جمعیت زمستان گذران آفات و عوامل بیماری‌زای درختان میوه هسته‌دار و دانه‌دار شامل هلو، شلیل، سیب و گلابی و کیوی به لزوم مدیریت و کنترل زمستانه آفات و بیماری‌های درختان سیاه ریشه و کیوی تأکید کرد و گفت: با توجه به شرایط خاص آب و هوایی سال جاری و گرمای اخیر که منجر به بیداری زودرس در برخی ارقام سیاه ریشه شد، زمان مبارزه زمستانه با در نظر گرفتن وضعیت رشدی گیاه و اقلیم منطقه و با نظر کارشناسی در باغات باسابقه آلودگی به آفات بیماری از دهه سوم بهمن‌ماه به مدت ۱۵ روز تعیین و اعلام می‌شود.

بیگی با تأکید بر اینکه باغداران قبل از مبارزه زمستانه به کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک‌های گیاه‌پزشکی مراجعه و بر اساس مشاوره و توصیه‌های کارشناسان، اقدامات کنترلی را انجام دهند، افزود: برای مبارزه با آفت سپردار سفید توت روی درختان سیاه ریشه مانند هلو، شلیل، گردو و کیوی و درختان غیر مثمر نظیر توت و بید، هرس سرشاخه‌های آلوده، خارج کردن سرشاخه‌ها از باغ و امحاء آن‌ها در کاهش جمعیت آفت بسیار مؤثر است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به مبارزه مکانیکی از طریق پاک کردن تنه و شاخه‌های اصلی درختان آلوده با اسکاچ، برس نرم یا گونی آغشته به محلول روغن ولک ۲ تا ۲.۵ درصد، گفت: در صورت گسترش آلودگی آفت سپردارتوت در سرشاخه‌های درختان میوه و درختان غیر مثمر، روغن پاشی درختان آلوده با روغن امولسیون شونده به مقدار ۲ تا ۱.۵ لیتر در ۱۰۰ لیتر آب حتی‌الامکان یک هفته قبل از باز شدن جوانه‌های گل مورد تأکید است.

وی حذف سرشاخه‌های شدیداً آلوده به آفت سپردار سفید توت، هرس سرشاخه‌های آسیب‌دیده هلو و شلیل ناشی از آفت سرشاخه خوار هلو و جمع‌آوری و سوزاندن شاخه‌های هرس شده و میوه‌های خشکیده (مومیایی) را مورد تأکید قرار داد.

بیگی ادامه داد: انجام مبارزه زراعی شامل شخم سطحی یا پابیل کردن سایه‌انداز درختان علاوه بر ایجاد تهویه، موجب برهم زدن پناهگاه زمستانه آفاتی نظیر مگس میوه مدیترانه‌ای و درنتیجه کاهش تلفات و جمعیت انتقالی آن‌ها می‌شود.

وی افزود: برای کاهش جمعیت عوامل زمستان گذران بیماری‌های قارچی و باکتریایی نظیر لب‌شتری، لکه غربالی و شانکر باکتریایی درختان هسته‌دار هنگام تورم جوانه‌ها و قبل از باز شدن کامل گل‌ها (مشاهده قرمزی یا رنگ صورتی جوانه‌های گل)، محلول‌پاشی با قارچ‌کش‌های توصیه‌شده نظیر سموم مسی (اکسی کلرور مس یا ترکیب بردو) طبق دستورالعمل و با دوز توصیه‌شده تأکید می‌شود.

بیگی با اشاره به اینکه مبارزه زمستانه پس از هرس با استفاده از سم‌پاش مناسب و سموم خریداری‌شده از فروشگاه‌های مجاز و معتبر بر اساس توصیه کارشناسان گیاه‌پزشکی انجام شود، گفت: برای پیشگیری از اثرات سوء اختلاط ترکیبات مسی با روغن امولسیون شونده، از اختلاط سموم مسی و روغن امولسیون شونده خودداری و فاصله یک‌هفته‌ای بین روغن پاشی و سم‌پاشی با ترکیبات مسی رعایت شود.

سرپرست مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران اضافه کرد: برای پیشگیری از خسارات آفات درجه ۲ مانند کرم خراط و سایر آفات چوب‌خوار در باغات سیب، گلابی و گردو و افزایش مقاومت درختان به تنش‌های محیطی، باغداران نسبت به مدیریت تغذیه، آبیاری و بهداشت باغ با مشاوره و نظر کارشناسان ذی‌ربط در فصل رشد اقدام کنند.

وی تأکید کرد: برای جلوگیری از اثرات سوء احتمالی، قبل از مبارزه زمستانه، زنبورداران نسبت به جابجایی کندو‌ها و رعایت نکات ایمنی اقدام کنند.

بیگی توجه به اطلاعات هواشناسی و اطمینان از عدم بارندگی ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از سم‌پاشی، رعایت نکات ایمنی مانند استفاده از ماسک، لباس مخصوص سم‌پاشی، کلاه، عینک، دستکش، عدم خوردن، آشامیدن و سیگار کشیدن هنگام سم‌پاشی و شستن اعضای آلوده بدن پس از اتمام کار با آب و صابون را الزامی دانست و در پایان به باغداران توصیه کرد برای کسب اطلاعات و راهنمایی‌های بیشتر به کارشناسان حفظ نباتات مستقر در مراکز جهاد کشاورزی، مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها و کلینیک‌های گیاه‌پزشکی منطقه مراجعه کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز