خبرگزاری کار ایران

ایلنا از استان مرکزی گزارش می‌دهد:

فیلتراسیون و سیکل ترکیبی راه‌حل پایان مازوت‎ سوزی نیست

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۷۴۵۳

مطالبات فوری و اورژانسی مردم را نمایندگی کنید

ایجاد فرایند سیکل ترکیبی در نیروگاه حرارتی شازند و اجرای فیلتراسیون در این نیروگاه چندی پیش مجدداً از سوی نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس مطرح شد، حال آنکه باید در نظر داشت بنابر اعتقاد فعالان محیط‌زیستی ایجاد فرایند سیکل ترکیبی در نیروگاه حرارتی شازند نتیجه‌ای به جز افزایش آلایندگی‌ها در هوای شهرستان اراک ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بنابر اظهار نظرهای فعالان محیط‌زیست، اجرای سیکل ترکیبی نه تنها توجیه و پیوست‌های محیط‌زیستی ندارد، بلکه به افزایش آلایندگی‌ها نیز دامن می‌زند. فعالان محیط‌زیستی عنوان می‌کنند سوزاندن گاز توسط نیروگاه اکسیدهای نیتروژن را ایجاد خواهد کرد که می‌تواند با آسیب رساندن به اکوسیستم‌های مختلف، روی انسان‌ها تأثیر بگذارد و به حیوانات و گیاهان آسیب برساند.

پیگیری اجرای طرح سیکل ترکیبی به عنوان جایگزین نیروگاه شازند

روز 28 دی ماه سال جاری بود که یکی از خبرگزاری‌ها استان مرکزی خبری را بر روی خروجی خود قرار داد مبنی بر اینکه نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس در گفت‌وگو با این خبرگزاری گفته است که: «راهکار اساسی حل مشکل مازوت‌سوزی نیروگاه شازند اجرای طرح سیکل ترکیبی در بلندمدت و فیلتراسیون است که در دستور کار ویژه قرار دارد.»

علی‌اکبر کریمی در این گفت‌وگو با اشاره به پیگیری‌ طرح اجرای نیروگاه سیکل ترکیبی در محل نیروگاه شازند از طریق وزارت نیرو و جایگزین شدن آن با نیروگاه موجود، افزوده است که: «در این صورت نیروگاه سیکل ترکیبی شازند در هیچ شرایطی امکان استفاده از مازوت را نخواهد داشت و در مقابل راندمان تولید برق نیز به مراتب افزایش می‌یابد و در واقع با مصرف سوخت کمتر، برق بیشتری تولید می‌شود.»

وی ادامه داده است که: «در صورت جایگزین شدن نیروگاه سیکل ترکیبی به جای نیروگاه حرارتی موجود، مشکل آلایندگی این مجتمع ناشی از سوخت مازوت به‌طور کامل رفع می‌شود. با پی‌گیری‌های انجام شده در وزارت نیرو، مقرر شد موضوع اجرای فیلتراسیون در این نیروگاه نیز با جدیت دنبال شود و در مجموع هدف از تلاش‌های موجود این است که تولید برق با آلایندگی همراه نباشد.»

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تداوم مطالبه مردمی شهروندان اراک نسبت به قطع استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه شازند و رفع مشکل آلودگی هوای اراک و مناطق اطراف آن، اظهار داشته است که: «در پی انجام مکاتبه بنده با رییس جمهور درخصوص معضل آلودگی هوا، مراتب از سوی دفتر ریاست جمهوری به وزرای نیرو و نفت و رییس سازمان حفاظت محیط زیست ابلاغ شد.»

فیلتراسیون و سیکل ترکیبی راه‌حل پایان مازوت‎ سوزی نیست

مدیرعامل مؤسسه محیط‌زیستی بوم فناوران مرکزی در این رابطه با ابراز ناخرسندی از اظهارات علی‌اکبر کریمی به عنوان نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس، گفت: در شرایطی که تعداد قابل توجهی از افراد در حال غرق شدن هستند و بعضی هم قبلاً غرق شده‌اند، فردی با ادعای نجات غریق بودن، به غریق‌ها که در حال دست و پا زدن، ناله می‌کنند و فریاد می‌کشند، می‌گوید، راه نجات شما ساختن مجدد یک قایق نجات سوراخ قدیمی و به آب انداختن آن است.

حمیدرضا مهاجرانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، افزود: اینکه از حدود 2 سال پیش تاکنون، فیلتراسیون نیروگاه حرارتی شازند و ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی را راه‌حل پایان مازوت ‎سوزی بدانیم، نتیجه آن جز اینکه تعداد بیشتری از مردم استان مرکزی و شهر اراک قربانی آلاینده‌‌هایی شده‌ و بشوند که می‌توانست منتشر نشود، چه بوده است؟! بنابراین باید در نظر داشت که فیلتراسیون و سیکل ترکیبی راه‌حل پایان مازوت‎سوزی نیست. برای جمعیتی میلیونی که در معرض خطر  ناشی از مازوت‌ سوزی نیروگاه حرارتی شازند هستند، مقیاس‌های زمانی قابل قبول برای رفع این خطر در حد ثانیه، دقیقه، ساعت و روز است و در این مقیاس‌های زمانی، ماه‌ها و سال‌ها... معنایی ندارد.

وی ادامه داد: آقای نماینده مجلس شورای اسلامی که فیلتراسیون را راه‌حل مناسبی برای این معضل اورژانسی می‌دانید، بفرمایید از زمان مطرح شدن یا تصویب آن در کارگروه استانی مربوطه، چند سال می‌گذرد و عملیات مربوط به این موضوع چند درصد بیشتر از صفر پیشرفت داشته است؟! اصولاً از نگاه دست‌اندرکاران و کارشناسان، شرایط فنی و مالی انجام چنین فیلتراسیونی مهیا است یا خیر؟

مدیرعامل مؤسسه محیط‌زیستی بوم فناوران مرکزی اظهار داشت: بدتر از آن پیشنهاد راه‌‌اندازی واحد سیکل ترکیبی در بلندمدت است. البته که سوخت‌هایی همانند گاز و گازوئیل در مقایسه با مازوت، آلایندگی به مراتب کمتری دارند. اما همان‌گونه که پیش از این در گزارشی تحت عنوان «طرح توسعه نیروگاه شازند با سیاست‌های صنعت برق کشور مغایرت دارد / اشتباهی که به سلامت نیم میلیون شهروند لطمه زد» در همین رسانه منتشر شد، ابعاد تلخ آلایندگی و پیامدهای محیط‌زیستی سیکل ترکیبی به طور مفصل توضیح داده شده است، آلاینده‌های حاصل از این سوخت‌های فسیلی همانند NOX (اکسیدهای نیتروژن) پیامدهای اسفناکی همانند بیماری‌های قلبی و تنفسی را در پی دارند.

مهاجرانی تصریح کرد: پس چرا تصور می‌کنید که احداث سیکل ترکیبی هیچگونه تبعات آلایندگی در پی ندارد؟! آیا خود شما مسئولیت خطرات احتمالی ناشی از تولید اکسیدهای نیتروژن بر اثر فعالیت سیکل ترکیبی را به عهده می‌گیرید؟ این اصرار شما و مکاتبه‌ای که از حدود 2 سال پیش پیگیر آن هستید، حتی با سیاست‌های اعلامی و استراتژیک وزارت نیرو نیز همخوانی ندارد.

وی بیان داشت: تأکید این وزارتخانه راه‌اندازی و توسعه نیروگاه‌های مولد انرژی پاک همانند نیروگاه‌های بادی و خورشیدی است. چرا در نامه خودتان بر تسریع اخذ مجوزها پیش از تکمیل ارزیابی زیست‌محیطی پیش از احداث اصرار داشته‌اید؟ نتیجه آن اینکه تاکنون این پروژه 3 دفعه در کارگروه ارزیابی مربوطه رد شده است. آن هم حداقل به دلیل جانمایی غلط و مشابه خیانت محیط‌زیستی گذشته در مورد نیروگاه فعلی بوده است. متأسفانه شما همچنان اصرار بر اجرای چنین طرح فاجعه‌بار و مضر در حق محیط‌زیست و مردم استان مرکزی هستید.

مدیرعامل مؤسسه محیط‌زیستی بوم فناوران مرکزی تأکید کرد: این در حالی است که مسئولین ذی‌ربط استان به این نتیجه رسیده‌اند که در بلند مدت نیروگاه حرارتی شازند که از ابتدا جانمایی خطرناکی برای سلامت مردم و محیط‌زیست داشته، یا باید تماماً تعطیل شود و یا به مکان مناسبی منتقل گردد. نه اینکه شما بخواهید مشعل‌های آلاینده جدیدی را همچنان روشن نگه دارید. راه حل اورژانسی برای این معضل ملی در واقع چیست؟!

مهاجرانی ابراز داشت: آیا نمی‌توان در کشوری که سومین تولید کننده بزرگ گاز در جهان است، مدیریت تولید، توزیع و مصرف گاز را به گونه‌ای انجام داد که سهمیه گاز نیروگاه حرارتی شازند که در گذشته هم وعده‌هایی در ارتباط با آن داده شده بود تامین شود؟! آیا به نظر شما تأمین گاز سیکل ترکیبی که هنوز ساخته نشده راحت‌تر و امکان‌پذیرتر است یا همین نیروگاه موجود که در حال فعالیت است؟!

وی اضافه کرد: این است معنی رعایت زمان طلایی (Golden Time) برای نجات مردم اراک و استان مرکزی از چنگال بیماری‌های ناشی از آلاینده‌ها؟! لازم است، یک عزم نه تنها استانی، بلکه ملی به ویژه در سطح مسئولین کشوری برای تأمین فوری سهمیه گاز نیروگاه در کوتاه‌مدت و اصلاح جانمایی و همچنین فرایند تولید جهت تأمین برق پاک در میان‌مدت و بلندمدت به شیوه کامل شکل بگیرد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز