خبرگزاری کار ایران

عملکرد اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز در حوزه جنگل، مرتع و بیابان در سال جاری

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۵۵۲۷

سرپرست معاونت فنی اداره کل منابع طبیعی گفت: 713 هکتار نهالکاری در مناطق بیابانی، اجرای پروژه های بذرپاشی، احاله مدیریت و مطالعه طرح های مرتع داری و حفاظت و قرق مراتع در بخش امور مراتع و اجرای پروژه‌های توسعه و نگهداری از جنگلکاری سنواتی در سطح استان، تولید 40 میلیون اصله نهال با همکاری بخش خصوصی و دولتی و توزیع 500 هزار اصله نهال در سال جاری انجام شد.

به گزارش ایلنا از البرز، مهدی میردار هریجانی با گزارش عملکرد یک ساله در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در راستای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت به دستور رئیس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی، پیگیری‌های لازم انجام و جلساتی به صورت هفتگی در ستاد سازمان و به شکل وبینار با ادارت کل استان‌ها تشکیل می‌شود. با عنایت به اقدامات اجرایی بمنظور مبارزه با بیابان‌زایی و تثبیت کانون­های بحرانی مولد ریزگرد در استان، اقدامات مختلفی در حوزه امور بیابان و در سال جاری صورت پذیرفته است که از جمله می توان به نهالکاری به مساحت 213 هکتار از محل اعتبارات ملی سال 1401 در دو شهرستان اشتهارد و نظر آباد  اشاره کرد. همچنین از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه امور بیابان نهالکاری به مساحت 500 هکتار از محل اعتبارات ملی سال 1402 در شهرستان اشتهارد است که در مرحله برگزاری مناقصه است.

وی در ادامه با اشاره به مراتع وسیع استان و مدیریت و بهره برداری این مراتع گفت: از ابتدای سال 1402 تاکنون اقدامات مهم و تاثیرگزاری در راستای اصلاح، توسعه و حفظ پوشش گیاهی مراتع صورت گرفته است. از جمله این اقدامات می‌توان به اجرای پروژه‌های بذرپاشی با مشارکت جوامع محلی با گونه‌های فستوکا اوینا، فستوکا آروندیناسه و آگروپایرون در سطح مراتع شهرستان­ های کرج، طالقان و ساوجبلاغ اشاره کرد. این اقدامات از جمله اقداماتی درحوزه عملکرد اداره امور مراتع استان البرز است که در آن توانمندسازی و مشارکت مردمی به‌طور ویژه مورد توجه قرار گرفته است.

وی همچنین افزود: احاله مدیریت طرح‌های مرتع‌داری یکی دیگر از اقدامات اداره امور مراتع استان البرز است که در این خصوص احاله مدیریت طرح های مرتع‌داری پلاک های فتح‌آباد و  چول قشلاق در شهرستان نظرآباد (آذرماه 1402) بمنظور مدیریت مراتع در قالب طرح مرتعداری به شمار می‌رود. همچنین مطالعه طرح‌های مرتعداری تهیه شده و متعاقبا ارجاع به کمیته فنی جهت تصویب در دستور کار کارگروه مرتع قرار گرفت. طرح‌های مرتعداری آزادبر، ولایت رود، بودر، گوپرلو، سیاه کمرک و بوجعفر، علاقبند، فشند ازجمله طرح‌های مرتع‌داری هستند که در سال جاری تهیه و تدوین شدند.

میرداری هریجانی در خصوص اقدامات دیگر حوزه امور مراتع نیز گفت : نظارت بر طرح‌های مرتع‌داری یکی دیگر از موارد مهم است که در شهرستان‌های کرج، طالقان، اشتهارد، ساوجبلاغ، نظرآباد و چهارباغ توسط کارشناسان شهرستان به‌صورت مستمر در حال انجام است. انعقاد قرارداد حفاظت و قرق و مدیریت چرای دام در سطح مراتع استان از دیگر اقدامات این اداره است که در قالب انعقاد قرارداد از طریق ایستگاه‌های کنترل دام، ورود و خروج دام‌های عبوری به مراتع کنترل و برای آنها مجوز تردد صادر می‌شود. همچنین  بمنظور احیا و توسعه پوشش گیاهی، از محل اعتبارات ماده 13، قراردادی منعقد شده که طی آن مقرر است مساحتی بالغ بر 150 هکتار از اراضی مرتعی سه شهرستان کرج، ساوجبلاغ و طالقان که دارای طرح مرتعداری مصوب هستند با بذر گونه‌های مرتعی مناسب، کپه‌کاری شود.

سرپرست معاونت فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در خصوص حوزه جنگل نیز گفت: جنگل‌های استان البرز به عنوان بخش از جنگل‌های کوهستانی ناحیه رویشی ایران- تورانی نقش بسیار مهمی را در حفاظت از آب و خاک، تعدیل آب و هوا، کنترل سیل و... ایجاد می‌کنند. کوهستانی بودن این عرصه‌ها و همچنین شرایط ادافیکی و اکولوژیکی جنگل‌های طبیعی استان منجر به حساسیت و شکنندگی بالای این اکوسیستم‌ها شده است. در همین راستا اداره جنگلداری و جنگل‌کاری این اداره کل با اجرای پروژه­‌های مختلف در قالب طرح­‌های ملی و استانی، اقدامات مهم و اثر بخشی را جهت حفظ، احیاء و توسعه این منابع در دستور کار خود قرار داده است. از جمله مهمترین اقدامات صورت گرفته در سال جاری  اجرای پروژه‌های توسعه و نگهداری از جنگل کاری سنواتی در سطح استان با مساحت بالغ بر 500 هکتار است که با هدف توسعه جنگل و احیاء رویشگاه‌­های جنگلی تخریب یافته در مناطق مستعد، جلوگیری از تصرفات احتمالی و تبدیل اراضی و اعمال حاکمیت دولت بر عرصه­های ملی و همچنین اشاعه فرهنگ منابع طبیعی انجام می گیرد.

وی همچنین افزود: اجرای پروژه‌های تولید و نگهداری نهال در محل نهالستان بزرگ کرج به منظور تولید نهال مورد نیاز پروژه‌های توسعه جنگل با اهدافی از جمله افزایش سرانه فضای سبز استان از اقدامات دیگر اداره جنگلداری و جنگلکاری است که در راستای اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، با عنایت به تعهد استان البرز مبنی بر تولید 40 میلیون اصله نهال با همکاری بخش خصوصی و دولتی و همچنین کاشت 2 میلیون اصله نهال در سطح عرصه‌های مستعد استان، اقدامات اجرایی شروع و تاکنون بیش از 500 هزار اصله نهال در داخل و خارج استان توزیع شده است.

معاونت فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز شامل سه اداره ستادی شامل  اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری، اداره امور مراتع و اداره امور بیابان است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز