خبرگزاری کار ایران

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

فرهنگستان علوم با تحول شورای انقلاب فرهنگی، جان تازه پیدا کرد

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۳۷۰۷

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور گفت: نقشه جامع علمی کشور باید هر ۵ سال بازنگری شود و در حال حاضر ٨ سال عقب مانده است. در حوزه علوم اجتماعی بسیار عقب هستیم در حالیکه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی با تحقیقات علوم انسانی حل شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از البرز، حجت‌الاسلام خسروپناه امروز در پژوهشگاه مواد و انرژی و در جمع اساتید و پژوهشگران استان البرز ، اظهار کرد: در شورای عالی فرهنگی جلسات متعددی داریم اما سفرهای استانی منجر به دیدار نزدیک و گفت‌وگو با نخبگان هر استان می‌شود.

وی افزود: نگاه گذشته شورا به گونه ای بود که با سیاست تصدی‌گری در حوزه علم و فناوری،  اسنادی نوشته می‌شد که دانشگاهیان تنها به آن عمل کنند.

حجت‌الاسلام خسروپناه گفت: مبنای دوره  جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی این است که از دانشگاه‌های علمی و پژوهشی در سیاست‌گذاری نیز استفاده شود. در تنظیم و تصویب اسناد مشارکت حداکثری با اعضای هیات علمی و دانشگاهیان انجام شود لذا با این رویکرد ارتباط با دانشگاهیان برقرار شد و هیات اندیشه ورز تشکیل شد.  این هیات باید دیگر اساتید و پژوهشگران را در موضوعات مطرح شده مشارکت دهند که نظرات عمومی اعمال گردد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور تاکید کرد: نقشه جامع علمی کشور باید هر ۵ سال بازنگری شود و در حال حاضر ٨ سال عقب مانده است. در حوزه علوم اجتماعی بسیار عقب هستیم در حالیکه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی با تحقیقات علوم انسانی حل شود.

وی افزود: فرهنگستان علوم با تحول شورای انقلاب فرهنگی، جان تازه پیدا کرد ولی استفاده و کارآمدی لازم از دانشمندان فرهنگستان علوم انجام نمی‌شد. 

حجت‌الاسلام خسروپناه گفت: آنچه الان ثبت شده با واقعیت برابر نیست. قطعا افرادی هستند که کرسی خود را ثبت نکردند در حالیکه علوم انسانی و علوم اجتماعی خیلی جدی باید پیشرفت کند.

وی ادامه داد: حال با بسترسازی مناسب، دانشمندان باید مشارکت کنند. آیین نامه ارتقاء جدید باید نوشته و مصوب شود. قبل از تدوین و تصویب، اول باید اصول حاکم آیین نامه تعریف شود.

این مسئول با عنوان اینکه ١٠ اصل مهم تعریف شده و اصل مهم بحث «خانواده محوری» است، گفت: پیش از این، ارتقاء علم برای بانوان متأهل و باردار سخت و گاهی غیر ممکن بود لذا با مشارکت بانوان فرهیخته و نخبه دو اصل با تاکید بر خانواده محور به اصول شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه شد.

حجت‌الاسلام خسروپناه با تاکید بر مشارکت نخبگان در فرایند امور شورا، اظهار داشت: مشارکت در شناخت اولویت‌ها، تدوین و تحقق اسناد مصوب شده و نظارت و نظرسنجی لازم است.

وی گفت: بحث فرهنگی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها نباید فراموش شود. مسأله فرهنگی باید جدی گرفته شود. جوانان باید با فرهنگ خود آشنا شوند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور در پایان با عنوان اینکه فرهنگ از علم و فناوری مهم‌تر است بر تبلیغ فرهنگ ایرانی تاکید کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز