خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل آبفا فارس خبرداد؛

کاهش بارندگی ۱۰۰ درصدی در برخی مناطق استان/ آخرین اقدامات انجام شده برای تامین آب بیرم

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۰۵۶۱

مدیرعامل آبفا فارس با اشاره به اینکه به رغم محدودیت منابع مالی و آبی شرکت آب و فاضلاب از همه ظرفیت های موجود استفاده کرده است، گفت: طی ۲ سال گذشته بیش از ۲۰۰ پروژه آب و فاضلاب با اعتبار بیش از ۴ هزار میلیارد تومان در استان افتتاح شده است.

به گزارش ایلنا، علی جان صادق پور امروز 3 بهمن در سلسله نشست مدیران پاسخگو با بیان اینکه در مجموع حدود ۹۹.۸ درصد جمعیت شهری و بیش از ۸۶ درصد جمعیت روستایی از آب بهداشتی سالم بهره مند هستند، افزود: در شاخص های آبرسانی از مقیاس بین المللی در حد قابل قبول و بالاتر هستیم.

وی ادامه داد: دهه فجر امسال ۷۱ پروژه با اعتبار ۵۷۰ میلیارد تومان شامل ۶۳ پروژه آبرسانی و ۸ پروژه فاضلاب بهره برداری می شود که شامل 31 شهر و 226 روستای استان است.

آبرسانی به 18 هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن در 17 شهرستان فارس

مدیرعامل شرکت آبفا فارس از آبرسانی دائم به 18 هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن در 17 شهرستان فارس خبرداد.

صادق پور یکی از فعالیت‌های مهم شرکت آبفای استان را آبرسانی به واحدهای نهضت ملی مسکن دانست و عنوان کرد: از 169 سایت مسکن ملی در فارس 143 سایت تحت پوشش آبفای استان است که شامل 86 هزار واحد مسکونی می‌شود.

به گفته وی برای این طرح حدود 7 هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است و برای 25 سایت عملیات آبرسانی آن پایان یافته است.

مدیرعامل شرکت آبفا فارس خاطرنشان کرد:آبفای فارس  ۴ هزار و ۲۰۰ روستا ، ۲۰۰ شهر و حدود۴ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر را تحت پوشش دارد؛ همچنین تعداد اشتراکات یک میلیون و ۱۵۰ هزار نفر است و ۳۰ هزار کیلومتر خطوط شبکه و آبرسانی است.

وی به تعداد تصفیه خانه های فاضلاب احداث شده در دولت سیزدهم اشاره کرد و افزود: تاکنون 5 تصفیه خانه در شهرهای مختلف استان  به بهره برداری رسیده است که 2 تصفیه خانه در شهرهای آباده و کازرون با ظرفیت  تصفیه ی مجموعا 27هزار و 100 متر مکعب در شبانه روز و 3 تصفیه خانه در روستاهای امیر آباد کافتر و شهر میان (اقلید) و روستای شهید آباد (خرم بید) با ظرفیت تصفیه ی مجموعا 690 متر مکعب در شبانه روز بوده است.

مدیرعامل شرکت آبفا فارس  با بیان اینکه یکهزار و ۴۴۰ مورد منابع تامین آب هستند که عمدتا چاه های آهکی و آبرفت است و کمتر از ۱۰ درصد از سد ها استفاده می شود ، گفت: تفاهم نامه ای با قرارگاه بسیج سازندگی مبنی بر آبرسانی به بیش از ۳۰ روستا بود که بیش از ۷۰ درصد پیشرفت داشته است منعقد شده است.

 وی اضافه کرد: تفاهم نامه  با خیرین حوزه آب نزدیک به ۲۱ مورد به اعتبار ۱۷۶ میلیارد تومان بوده است و ۸۴ میلیارد تومان تاکنون هزینه شده است.

صادق پور به  تسهیلات ماده ۵۶ برای اجرای پروژه های آب نیز اشاره کرد و اظهارداشت: ۴ پروژه تعریف و درحال اجرا است و ۲ پروژه بزودی آغاز می شود که اعتبار ۳۱۵میلیارد تومانی برای آنها در دستور کار است.

مدیرعامل شرکت آبفا فارس  معتقد است تابستان ۱۴۰۲ با کمترین تنش پشت سر گذاشته شد و نسبت به سال های گذشته وضعیت مطلوبی داشته ایم.

صادق پور گفت: ۲۷۶ حلقه چاه طی ۲ سال حفر،  تجهیز و کف شکنی شده است، ۶۰ هزار متر مربع مخزن احداث و بیش از ۲ هزار کیلومتر خط انتقال احداث و بازسازی شده است.

مدیرعامل شرکت آبفا فارس افزود: بیش از ۴۰ هزار اشتراک جدید و ۱۱ تصفیه خانه به پوشش آبفا استان اضافه شده است و ۴۸ درصد جمعیت برخوردار از شبکه فاضلاب را توسعه دادیم.

وی ادامه داد: واگذاری پساب فاضلاب به بخش صنعت آغاز شده است و ۶ هزار میلیارد تومان عدد این قرارداد است.

مدیرعامل آبفای استان  گفت:  سد رودبال در حالی سال گذشته کاملا خشک شد که جمعیت بیش از ۳۵۰ هزار نفر را تحت پوشش داشت ؛ از اینرو طی ۳ ماه برای تامین آب مورد نیاز شهروندان30 حلقه چاه حفر و احیا شد.

کاهش بارندگی ۱۰۰ درصدی در برخی مناطق استان

صادق پور با بیان اینکه در برخی مناطق استان بارندگی ها ۱۰۰ درصد کاهش داشته است، تصریح کرد: سال بسیار سختی پیش رو است، آبی برای تامین چندان نداریم و باید از منابع موجود استفاده و صرفه جویی شود بخش عمده منابع آبی به صورت غیرمجاز استفاده می شود.

وی ادامه داد: بارندگی ها ۸۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است، ۱۱ هزار لیتر بر ثانیه منابع آبی کمتر شده است و از نظر کیفی هم‌شوری آب افزایش پیدا کرده است.

به گفته مدیرعامل آبفای استان ۹۵۰ روستا و ۶۰ شهر فارس شناسایی و  پیش بینی شده است که با بحران تامین آب روبرو شوند.

وی با اشاره به اینکه مدیریت مصرف پاشنه آشیل است، گفت: برنامه جیره بندی برای شهرهای استان نداریم  چرا که جیره بندی باعث هدررفت بیشتر آب می شود.

مدیرعامل آبفای استان  یادآور شد: امسال اقدام همه جانبه ای در بازسازی شبکه و برخورد با انشعاب غیر مجاز شناسایی شده است.

اقدامات انجام شده برای تامین آب بیرم

صادق پور با اشاره  به گزینه هایی که از طریق این شرکت برای تامین آب بخش بیرم در حال پیگیری است اشاره کرد و گفت: پروژه ی تأمین آب شرب از دریا و تأمین آب شرب بخش بیرم از این خط انتقال در حال پیگیری است؛  گزینه دیگربرای تأمین آب شرب بخش بیرم از طریق آب شیرین کن که توسط بخش خصوصی در حال اجراست ؛ همچنین ارتقاء سامانه موجود خط انتقال آب لارستان از سد سلمان فارسی و  ترمیم بخشی از خط انتقال آبرسانی لارستان و ارتقاء تصفیه خانه آب حضرت ابیطالب(ع) از گزینه های تامین آب شرب منطقه بیرم است.

وی به اقدامات انجام شده برای تامین آب در هفته اخیر این منطقه نیز اشاره کرد و افزود: اعزام 6 دستگاه تانکر،  اجاره  یک حلقه چاه کشاورزی با برداشت شبانه روزی،  حفر،تجهیز و تأمین برق یک حلقه چاه با عمق ۱۵۰ متر ، دبی چاه جدید با 27 لیتر بر ثانیه، اجرای خط انتقال ۴۰۰ متری و 5 حلقه چاه با آبدهی 45 لیتر بر ثانیه از فعالیت هایی است که برای اُفت فشار آب یک هفته‌ای بیرم انجام گرفته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز