خبرگزاری کار ایران

نماینده شهرستان اقلید خبرداد؛

شروع ساخت پایانه صادراتى شمال فارس به مرکزیت اقلید

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۸۱۳۵

راه آهن اقلید – یزد ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

نماینده شهرستان اقلید در مجلس از آغاز ساخت پایانه صادراتى عام شمال فارس به مرکزیت شهرستان اقلید خبرداد.

به گزارش ایلنا، مسلم صالحى در جمع خبرنگاران گفت: مجوز پایانه صادراتى عام با توجه به ظرفیت همجوارى با شهرهاى آباده، یزد، ابرکوه در تولید محصولات کشاورزى، معدنى و صنعتى به عنوان آخرین مجوز عام صادر شده در درون مرزها اتخاذ شده است.

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت چهارراهى بودن اقلید و نزدیکى به 4مرکز استان، عنوان کرد: یک مزیت عالى براى صادرات محصولات، انجام کارهاى گمرکى، ارزى و قرنطینه محصولات به معناى یک بندر خشک در مقیاس کوچکتر در شهرستان اقلید انجام و صادر مى شود.

صالحى خاطرنشان کرد: این پایانه یک موقعیت خوب براى شمال فارس در ظرفیت ریلى، فرودگاهى و راه‌هاى جاده‌اى محسوب مى‌شود و در تلاش هستیم بطور موقت با استفاده از فضاى ایستگاه راه آهن و ساختمان‌هاى بدون استفاده، بهره بردارى اولیه انجام شود.

وى خاطرنشان کرد: محل احداث این پایانه در شعاع دوکیلومترى فرودگاه است که با استقرار گمرک، ادارات و نمایندگى هایى که لازم است، بهره بردارى موقت زودتر انجام مى شود.

صالحى افزود: با توجه به حجم کالاهایى که در گمرکات وجود دارد این پایانه مى تواند تسهیل کننده باشد و رسوب کالا در واردات و صادرات نداشته باشیم. وى فرودگاه شمال فارس را یک پروژه ملى برشمرد و گفت: براساس توافقات، فرودگاه شمال فارس نماد اتحاد و همدلى بین شهرستان هاى این منطقه خواهد بود و با توجه به تغییر نام این فرودگاه در برخى مکاتبات به فرودگاه آباده، این موضوع با اعتراض مسئولین شهرستان روبرو شد که دوباره به نام شهداى شمال فارس تغییر پیدا کرد.

راه آهن اقلید – یزد 300 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

نماینده شهرستان اقلید در مجلس در خصوص راه آهن اقلید – یزد نیز گفت: بخشى از پروژه در بخش استاندارد سازى مسیر و تاسیس ایستگاه ها در مسیر به مشکل برخورد که با توجه به اینکه بصورت نمادین افتتاحیه صورت گرفته بود، اما همچنان نیاز به کار دارد و 300 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است تا این پروژه تکمیل شود. صالحى این پروژه را یک پروژه ملى دانست که ظرفیتى عالى براى فارس و شمال استان ایجاد مى کند؛ در این زمینه 75 میلیارد تومان اعتبار در دو هفته اخیر به این پروژه اختصاص یافته است و امید است تا پایان سال 1403 به بهره بردارى کامل برسد.

وى همچنین به تاسیس شرکت فولاد پارس اقلید در این شهرستان اشاره و عنوان کرد: این مجموعه در یک فاز بیش از یک میلیون تن آهن اسفنجى تولید خواهد کرد که 70 لیتر آب در ثانیه نیاز دارد.

صالحى افزود: به دلیل قرار گرفتن این کارخانه در دشت ممنوعه، استفاده از پساب فاضلاب شهر اقلید که در حال حاضر هدر مى رود مطرح است و خرید این آب و انتقال آن به کارخانه از طرف کارخانه فولاد، مطرح و قراردادهایى نیز منعقد شده است.

وى بودجه مورد نیاز جهت تکمیل فاضلاب شهر اقلید را 400 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: بحث خرید پساب قطعى با دبى 70 متر در ثانیه به عنوان یک موضوع برد -برد در مرحله انعقاد قرارداد مالى است. وى همچنین جاده اقلید- یاسوج را تنها راه اصلى تعریف شده براى اقلید برشمرد و گفت: بقیه راههاى اقلید راههاى فرعى و روستایى است.

وى با اشاره به محور ورودى سورمق به اقلید به عنوان جاده اى خطرناک، کم عرض و باحجم تردد بالا گفت: تصادفات بسیارى در این محور رخ مى داد که صدمات جانى و مالى براى مردم به همراه داشت؛ وى از استانداردسازى این جاده با اعتبار 200 میلیارد تومان و با 90 درصد پیشرفت فیزیکى خبر داد.

صالحى تعریض پل راه آهن این مسیر را بخش پایانى این جاده بر شمرد.

این نماینده مجلس حداقل اعتبار لازم براى جاده اقلید- یاسوج (یا طریق الرضا(ع)) را 5هزار میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: اعتبار دولتى این پروژه ممکن است به 20 میلیارد برسد، بنابراین لازم است از ظرفیت هاى قانونى ماده 56 بودجه در استفاده از ظرفیت بانک ها و اخذ تسهیلات براى تکمیل این پروژه استفاده کنیم.

صالحی از بودجه 500 میلیارد تومانى براى تکمیل قطعه 2و 3و 4 این پروژه خبر داد.

وى با اشاره به اینکه قطعه 1تکمیل شده است، افزود: قطعه 2 نیز از پشت دانشگاه دولتى تا ورودى تونل و قطعه 3 در دشت نمدان و قطعه 4 از روستاى آب باریک تا روستاى اسپاس خواهد بود که حدود 800 تا یکهزار میلیارد تومان اعتبار بودجه براى این مسیر نیاز داریم.

نماینده شهرستان اقلید در مجلس با اشاره به اعتبار 500 میلیارد تومانى این پروژه از محل تسهیلات بانکهاى تجارت و ملى گفت: در حدود 200 میلیارد تومان در سفردوم دولت براى تکمیل بخش هایى از این پروژه در نظر گرفته شده و مابقى نیز در طى بودجه هاى سالیانه تامین خواهد شد.

سرمایه گذاران زیرساخت گردشگرى در اقلید ایجاد کنند

صالحى در تشریح برنامه هاى شهرستان اقلید در حوزه گردشگرى نیز گفت: شهرستان اقلید میزبان مسافران بسیارى از استانهاى یزد و اصفهان است، اما اماکن گردشگرى شهرستان متولى مشخصى ندارد.

وى از تدوین طرح مطالعاتى با اعتبارات شهرستانى و با همکارى میراث فرهنگى خبر داد و افزود: با در نظر گرفتن محدودیت هایى مانند حریم رودخانه، معارضات مردم بومى، منابع طبیعى و محیط زیست، طرح نهایى تنگ براق به عنوان یک منطقه گردشگرى در فارس نهایى مى شود تا در اختیار سرمایه گذاران قرار گیرد.

وى به آمادگى شهرستان اقلید جهت همکارى با سرمایه گذاران در حوزه گردشگرى اشاره کرد و گفت: در بحث تنگ براق و پارک انقلاب هم شهردارى و هم میراث فرهنگى آماده همکارى هستند.

نماینده اقلید در مجلس یکى از مشکلات این شهرستان را نبود زیرساخت هاى لازم براى حضور سرمایه گذاران دانست و افزود: زیرساختهایى مانند آب، برق، گاز و جاده حداقل نیاز براى حضور سرمایه گذاران است که متاسفانه در اقلید ضعف بسیارى در این زمینه وجود دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز