خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

مصائب خوزستان کی درمان می‌شود؟

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۴۰۲۶

در استان خوزستان به اندازه‌ای که ثروت هست، رنج هم هست. از آبگرفتگی معابر تا آلودگی هوا، می‌توان به ناکارآمدی و ضعف مدیریت‌ها در این استان زرخیز، پی برد.

به گزارش ایلنا از خوزستان، اگر تعارف را کنار بگذاریم و نقدی منصفانه را در پیش بگیریم، متوجه می‌شویم که شرایط زندگی در ثروتمندترین استان کشور، روزبه‌روز سخت‌تر شده تا جائیکه در سال‌های اخیر، سیر مهاجرت از خوزستان به سایر نقاط کشور بدون ارائه آمارها، به عینه برای همگان قابل درک است.

در پشت آمارهای ریز و درشتی که در دهه‌های گذشته توسط دولت‌ها ارائه شده است، تصاویر نازیبایی از شرایط زندگی در نقطه نقطه‌ی این استان به چشم می‌خورد. از آبگرفتگی معابر و خانه‌های مردم در زمستان، تا سرریز فاضلاب شهری در تابستان به رغم اجرای طرح‌های متعدد، صرف مبالغ هنگفت ارزی و ریالی و فایننس های خارجی. ولی بازهم با بارش اندک بارانی مصیبت گریبان‌گیر مردم نجیب این خطه می‌شود.

مصائب خوزستان کی درمان می‌شود؟

ماندگاری آلودگی هوا

این استان که با وجود رودخانه‌های عظیم و خاک حاصلخیز، قطب اول کشاورزی کشور محسوب می‌شود، مدت هاست که آماج هجوم آلودگی‌هایی قرار گرفته که یا حاصل کانون‌های خارجی بوده یا داخلی که در بحث عوامل داخلی، بیشتر، نتیجه‌ی سدسازی های سدسالاران و کاهش حقابه تالاب‌ها بوده و در کنار آن و بر اساس اعلام متولیان محیط‌زیست استان، وجود صنایع آلاینده از جمله نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد و نیشکر موجب شده است تا میزان آلایندگی در نقاط شهری و روستایی خوزستان بالا باشد که همین موضوع موجب بروز مشکلات بهداشتی و زیست‌محیطی برای ساکنان شده است.

در تایید مطلب مذکور، در تاریخ بیستم آذرماه ۱۴۰۲،  معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به ارزیابی فصلی صنایع و واحدهای خدماتی در استان به یکی از رسانه‌ها گفته بود: ۱۸۹ واحد آلاینده آب، خاک، هوا در لیست صنایع آلوده کننده در استان معرفی شده است.

در کنار این عوامل، مسئولان محیط زیست استان آتش زدن مزارع نیشکر را نیز عامل آلودگی هوا اعلام کرده‌اند تا جائیکه ادارات محیط زیست دو شهرستان کارون و باوی علیه دو شرکت توسعه نیشکر اعلام شکایت کرده‌اند.

مجموع این شرایط باعث شده تا تعدادی از شهرهای استان خوزستان از جمله اهواز فقط در سه ماه گذشته، به صورت مستمر جزو آلوده‌ترین شهرهای کشور محسوب شوند و هزاران شهروند را با علائم مشکلات تنفسی، راهی اماکن درمانی کنند.

در همین خصوص و فقط در یک مورد، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در تاریخ ۲۵ آبان ۱۴۰۲، در گفت‌وگو با رسانه‌ها از مراجعه حدود ۵۰۰ نفر با مشکلات تنفسی فقط در ۲۴ ساعت در اهواز خبر داده بود.

مصائب خوزستان کی درمان می‌شود؟

محورهای مواصلاتی، کمینگاه مرگ

وسعت و پراکندگی صنایع و شهرها در استان خوزستان، باعث شده که روزانه فقط در بحث ترانزیت کالاها، ده‌ها هزار خودروی سنگین در محورهای این استان تردد کرده تا کالاهای مورد نیاز کشور را جابجا کنند.

متاسفانه محورهای مواصلاتی، به خصوص در شهرهای شمالی خوزستان، رشد مناسبی نداشته و همین موضوع باعث شده تا خوزستانی‌ها به ندرت روز بی حادثه‌ای را شاهد باشند. مرگ‌های ناخواسته‌ای که در اکثر مواقع، بنیان خانواده‌ها را چه از بُعد عاطفی و چه اقتصادی، دچار فروپاشی دائمی می‌کنند.

مصائب خوزستان کی درمان می‌شود؟

اینها فقط نمونه‌ای اندک از بی‌شمار مصائبی هستند که دهه‌هاست گریبان مردمانی را گرفته که نه بدلیل فقر، بلکه بدلیل ناکارآمدی مدیرانی اتفاق افتاده که در انتصاب آنان دخیل نبوده‌اند، ولی باید تاوان ناکارآمدی‌های شان را با بهایی سنگین پرداخت کنند.

بی‌تعارف باید پرسید، آیا تاکنون تازیانه عبرت بر پشت مدیری ناکارآمد خورده است تا عبرت دیگران شود؟ و بی‌تعارف باید پاسخ داد، خیر. این را می‌توان از وضعیت پس از مأموریت تمام استانداران سال‌های گذشته خوزستان، مشاهده کرد.

حالا، این استان که به لطف خالق هستی سرشار از موهبت‌های الهی است، خود را میان دریایی از رنج‌ها و مشکلاتی می‌بیند که ناشی از سوء مدیریت‌ها ست. بحرانی که اگر درمان و راهکاری برای آن اندیشه نشود، بزودی دامن‌گیر سایر نقاط کشور می‌شود.

انتهای پیام/
ذوالفقار شریعت
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز