خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه:

روابط خارجی ما دوران پررونقی را تجربه می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۳۷۰۰

حضور مردم پای صندوق رای موضع دیپلماسی ایران را قوی‌تر می‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: روابط خارجی ما دوران پررونقی را تجربه می‌کند و حجم مبادلات تجاری ما با همسایگان افزایش ملموسی پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، نشست پرسش و پاسخ دانشجویی با سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه، پیش از ظهر امروز در سالن اجتماعات بوستان دانشگاه بین‌المللی استان قزوین برگزار شد.

ناصر کنعانی در این نشست با اشاره به مسئله فلسطین گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره مساله فلسطین را اولین مساله اسلام، منطقه و جهان می‌داند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: کشتار هزاران نفر از و کوچاندن و آواره کردن میلیون‌ها نفر از ساکنین یک سرزمین و محروم کردن آن‌ها از حقوق خود را شاهد هستیم که بزرگترین ظلم و بارزترین نقض حقوق بشر و بی‌عدالتی در حق یک ملت و نوع بشر است.

وی بیان کرد: رژیم غاصب صهیونیستی با یک دیدگاه نژادپرستانه قصد از بین بردن یک سرزمین را دارد، جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر نگاه بلند قرآنی امام راحل و رهبری و مبانی اسلامی، اخلاقی و انسانی و اصول شناخته شده حقوق بین الملل فلسطین را مساله اول دنیا می‌داند و بقای رژیم غاصب صهیونیستی را تهدیدی برای صلح و امنیت بین المللی و منطقه تلقی می‌کند.

این مسئول ادامه داد: بقای رژیم صهیونیستی برگرفته از اقدامات و حمایت کشورهای سلطه طلبی مانند انگلیس و آمریکا است و دولت آمریکا اعلام می‌کند امنیت و بقای اسرائیل برای ما امری غیرقابل مذاکره است.

مساله فلسطین صرفا اشغال یک سرزمین نیست

وی عنوان کرد: مساله فلسطین صرفا مساله اشغال یک سرزمین نیست که قابل چشم پوشی باشد، بلکه فلسطین مساله پروژه نظام سلطه در منطقه، جهان اسلام و نظام بین‌الملل و یکی از گام‌های بلند نظام سلطه است که تحقق آن آغازی برای گام‌های دیگر خواهد بود.

کنعانی اظهار کرد: مقاومت حرکتی مشروع، رهایی بخش و آزادی بخش است و عملیاتی مانند طوفان الاقصی اقدامی طبیعی علیه رژیم غاصب بود و سازش و عادی سازی روابط با رژیم غاصب صهیونیستی که نظام سلطه به دنبال آن است، از اساس مردود و غیرقابل پذیرش است و هیچ منطقی ندارد.

وی اضافه کرد: کسی حق ندارد از جانب ملت فلسطین برای آن‌ها تصمیم بگیرد، جمهوری اسلامی ایران مقاومت را حق طبیعی و قانونی ملت فلسطین می‌داند و راهکار مردم سالارانه برای حل مشکل فلسطین ارائه کرده و آن را رسما در سازمان ملل متحد ثبت کرده است.

حمایت از مقاومت مخالفت با صلح و آرامش نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: حمایت از مقاومت مخالفت با صلح و آرامش نیست؛ بلکه با هدف صلح و ثبات و امنیت در منطقه است و صلح حقیقی زمانی در منطقه تامین می‌شود که آرامش به فلسطین بازگردد و خودشان برای خود تصمیم گرفته و به عمر رژیم نامشروع رژیم صهیونیستی خاتمه داده شود.

وی در ادامه با اشاره به شهادت سردار سلیمانی گفت: سردار حاج قاسم سلیمانی شهید قدس است که به طور ناجوانمردانه به شهادت رسید، او شهید صلح، اخلاق و دفاع از انسانیت و بشریت است، او بود که گفت و نوشت من خدا و راه او را انتخاب کردم و اگر سلاح دست گرفته‌ام برای ایستادگی مقابل آدم‌کش‌ها است و نه برای آدم کشتن، او شهید ضد تروریسم است.

این مقام مسئول بیان کرد: تروریسم سیاهی که در قامت داعش با شعار اسلام در منطقه ایجاد شد و شهید سلیمانی قهرمانانه ریشه آنان را قطع کرد، البته آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی با ترور ناجوانمردانه، غیر از ترور فیزیکی او دستاوردی نداشتند و مکتب شهید سلیمانی بالنده‌تر از همیشه رشد کرد و به بلوغ بیشتر از گذشته رسید.

آمریکا در حمایت از اسرائیل تنهاتر از همیشه شده است

وی ادامه داد: امروز مقاومت مفهوم و گستره‌ای جهانی پیدا کرده و فلسطین به مساله اول منطقه و حتی جهان تبدیل شده و نفرت از اسرائیل و اعتقاد به اینکه بقای آن تهدیدی برای امنیت است به امری جهانی تبدیل شده و آمریکا در این مساله تنهاتر از همیشه شده است و تنها کشوری است که از حق وتوی خود استفاده می‌کند و به تداوم جنگ رای می‌دهد، حتی انگلیس به این موضوع رای ممتنع می‌دهد.

کنعانی ادامه داد: مساله فلسطین به قبل از طوفان الاقصی بازنخواهد گشت و رژیم غاصب صهیونیستی امروز تنهاتر از همیشه شده است.

وی بیان کرد: دیپلماسی عمومی وظیفه‌ای ملی و کشوری است و در حوزه روابط میان کشورها و ملت‌ها جایگاه ویژه و اثرگذار دارد و می‌تواند در تبیین، اقناع، تصویر و  برداشتی که از یک کشور شکل می‌گیرد، حتی در تصویرسازی کاذب نقش آفرین باشد.

ما در دیپلماسی عمومی ضعف داریم

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: ما در دیپلماسی عمومی در حوزه کشوری، دولتی و غیردولتی شاهد ضعف عمومی هستیم و از نظر زیرساخت‌ها، روش‌ها و تکنیک‌های آن آشنا نیستیم و تسلط نداریم.

وی عنوان کرد: در بحث فلسطین، اقناع جامعه جهانی یکی از موضوعات موفق است که برای آن خوب کار کردیم و در حوزه بین‌المللی تبیین خوبی ارائه داده‌ایم، البته در این موضوع باید بیشتر کار شود.

این مسئول اظهار کرد: مساله فلسطین درحال فراموشی بود و نظام سلطه داشت مساله فلسطین را می‌بست و در قالب روند سازش از فهرست اولویت‌های کشورهای عربی و اسلامی حذف می‌کرد و این موضوع مطرح می‌شد که فلسطین مساله‌ای عربی و اسلامی است، اما با تلاش ایران فلسطین به مساله منطقه‌ای و جهانی تبدیل شد و به فهرست شورای امنیت بازگشته است و صدای آمریکا درآمده که چرا به وزیر خارجه ایران ویزا داده شده که علیه اسرائیل و در حمایت از فلسطین صحبت کند.

روز قدس با حمایت ایران به یک روز جهانی تبدیل شده است

وی اضافه کرد: درحال حاضر روز قدس به یک روز جهانی تبدیل شده و در کشورهای مختلف این روز بزرگ داشته می‌شود، ملت‌های مختلف با ما موافق هستند که راهکارهای سازش بی پایه و اساس بود، این موارد با دیپلماسی عمومی محقق شده است، فلسطین مساله حق و حقانیت است.

طوفان الاقصی عملیاتی کاملا فلسطینی بود

کنعانی درباره برداشت از طوفان‌الاقصی گفت: ما موضع دوگانه نداشتیم و رهبری اعلام کردند اقدام خودجوش ملت فلسطین علیه اسرائیل بود، ما از مقاومت حمایت می‌کنیم اما این عملیات در طراحی و اجرا کاملا فلسطینی و اقدامی مشروع و واکنشی طبیعی به اشغالگری و جنایات رژیم غاصب بود.

وی درباره صحبت‌های یکی از مسئولین سپاه عنوان کرد: موضعی هم که گفته شده اصلاح شده و سخنگوی سپاه هم اعلام کرده که از صحبت‌های من سوء برداشت شده، در تمام سه ماه گذشته، مذاکرات متعددی با مقامات بین‌المللی داشتیم که یک رکورد است، زبان گویای فلسطین در ژنو بودیم و زمینه برگزاری نشست ویژه برای فلسطین را کلید زد.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: سازمان همکاری اسلامی دو نشست در سطوح مختلف درباره فلسطین برگزار کرد و فلسطین به مساله مهم و درجه اول کشورهای اسلامی تبدیل شد.

پرونده حقوقی شهادت سردار سلیمانی درحال پیگیری است

وی درباره پیگیری پرونده حقوقی شهادت سردار سلیمانی اظهار کرد: اقدامات حقوقی خوبی برای پیگیری در محاکم بین‌المللی صورت گرفته و گام‌های اولیه برداشته شده و از موضوعات مهم در جدول پیگیری‌های حقوقی کشور است، این پرونده ملی است.

این مقام مسئول درباره حمایت شفاف از مقاومت گفت: مقاومت در حوزه میدان مقتدر است، همین مقاومت هشتاد و هشتمین روز جنگ را تجربه می‌کند و ایستاده و مقامات رژیم صهیونیستی اعلام کرده‌اند ما در عملیات نظامی هیچ دستاوردی نداشتیم و شکست خوردیم و ملامت کردن یکدیگر داخل کابینه رژیم غاصب رواج دارد و یکدیگر را در ایجاد وضع موجود مقصر می‌دانند، بزرگترین تهدید هم متوجه نتانیاهو است.

وی بیان کرد: ما در حوزه سیاسی، معنوی و بین‌المللی پشتیبان قاطع مقاومت هستیم و در حمایت سیاسی رکورد ثبت کردیم و ایران در این حوزه کوتاهی نکرده است.

کنعانی در ادامه درباره راهبرد عملی محور مقاومت تصریح کرد: ما در شکل‌گیری محور مقاومت علیه اشغالگری در منطقه و طرح‌های توسعه طلبانه آمریکا در منطقه نقش مهمی داشتیم، ما با رویکرد اصولی و منطقی و حمایت از مردم مظلوم و دولت‌های تحت تجاوز خارجی که تحت هجوم قرار دارند، موازنه‌های راهبردی را به نفع ملت‌های منطقه تغییر داریم و در زمین‌گیر کردن طرح آمریکا برای خاورمیانه بزرگ نقش محوری داشتیم.

برای حمایت از مقاومت تحریم‌های فلج کننده نصیب ما شد

وی عنوان کرد: تحریم‌های ظالمانه و همه جانبه که فلج کننده بود را تجربه کردیم و شهدایی را تقدیم کردیم که هزینه‌های ایستادگی مقابل طراحی‌های نظام سلطه بود، اما در مقابل سیاست فشار، تهدید و تحریم قد خم نکردیم و همه اعتراف می‌کنند از تحریم‌ها و فشارها پیروزمندانه عبور کردیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار کرد: خود آمریکایی‌ها اعتراف می‌کنند که سیاست تحریم نفتی ایران به نتیجه نرسید، همچنین انزوای ایران هم به جایی نرسید و اکنون همان رژیم و دولت مدعی انزوای بین‌المللی ایران، منت می‌کشد که به طور مستقیم با ما مذاکره کند.

وی اضافه کرد: تعداد سفرهای دیپلماتیک افزایش پیدا کرده، اسنادی که امضا شده و درحال مذاکره است، عضویت ایران در همکاری شانگهای و بریکس از دستاوردهای ما و نقطه قوت است.

ازسرگیری روابط با کشورها نشان از پویایی وزارت خارجه است

این مسئول گفت: از سرگیری روابط با بعضی کشورها که تحت فشارها قطع شده، تبدیل تهران به مرکز فعالیت‌ها و اقدامات دیپلماتیک از دستاوردهای حوزه حارجی و نشان دهنده توانایی و پویایی دیپلماسی خارجی ما است.

وی درباره نمره به عملکرد وزارت خارجه گفت: دستگاه دیپلماسی در طول یک سال گذشته عملکرد خوبی داشته و به‌عنوان دستگاه نمونه انتخاب شده است.

حضور مردم پای صندوق رای موضع دیپلماسی ایران را قوی‌تر می‌کند

وی سپس درباره اهمیت حضور در انتخابات عنوان کرد: انتخابات همواره نماد حضور و ایستادگی ملت پای انقلاب و آرمان‌ها و ارزش‌ها بوده، از اهداف نظام سلطه این بود که میان مردم و دولت و نظام فاصله ایجاد کنند، از این رو همواره به اصل مشارکت پرشور و حداکثری پای صندوق‌های رای تاکید شده است.

کنعانی اظهار کرد: حضور مردم ایجاد کننده یاس و ناامیدی برای نظام سلطه بوده، در سایه ابتکارات ستاد انتخابات کشور برای ثبت نام کاندیداهایی که خارج از کشور بودند، شرح وظایفی اعلام شده بود که از طریق سفارت‌خانه‌ها و سرکنسولگری‌های خود وظایف خود را انجام داد.

وی اضافه کرد: ما مشوق انتخاباتی پرشورتر هستیم و هر چقدر قوی‌تر باشد موضع دیپلماسی ایران قوی‌تر و مقتدرانه‌تر خواهد بود.

در رابطه با تمامیت ارضی با کسی مماشات و تعارف نداریم

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره موضع روسیه که تمامیت ارضی ما را زیر سوال برده گفت: در ارتباط با مواضعی که مرتبط با تمامیت ارضی کشور است و با کسی مماشات و تعارف نداریم و تمام اقدامات دیپلماتیک لازم را برابر موضع روسیه با قاطعیت انجام دادیم.

کنعانی بیان کرد: در ارتباط با دانشگاه‌های بین‌المللی با وزارت علوم همکاری داریم و از تقویت ارتباطات بین‌المللی دانشگاه‌ها استقبال می‌کنیم و نقش همکاری داشتیم.

تحکیم صلح و ثبات در افغانستان برای ما اهمیت بالایی دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره افغانستان و طالبان گفت: ما خود را نسبت به تلاش برای تحکیم صلح، ثبات و امنیت در کشور افغانستان متعهد می‌دانیم و از هیچ تلاشی در این راستا دریغ نخواهیم کرد.

وی بیان کرد: در عین حفظ موضع اصولی برای ضرورت تشکیل دولت فراگیر که نماینده تمام مردم افغانستان باشد، در راستای ضرورت ثبات و شکل‌گیری بهترین وضعیت که منافع این کشور را مد نظر داشته باشد در قالب سازوکار چند جانبه اقداماتی را انجام داده‌ایم.

این مسئول ادامه داد: افغانستان کشور مهم همسایه ما است و هر تغییری در این کشور بر ما هم تاثیرگذار است.

تامین امنیت در مرزهای شرقی دارای اهمیت ویژه است

وی عنوان کرد:  در حوزه مرزبانان تامین امکانات در حیطه وزارت کشور و فرماندهی مرزبانی است، درباره امنیت مرزی و فعالیت خارجی و همکاری امنیتی با کشورهای همسایه دستگاه دیپلماسی همواره حداکثر همکاری‌ها را داشته است و تامین امنیت در مرزهای شرقی برای ما دارای اهمیت ویژه است.

کنعانی اظهار کرد: همواره برخی به خاطر منافع خود، از ایجاد بی ثباتی و ناامنی در مرزهای شرقی حمایت می‌کنند و حمایت از تروریست‌ها علیه کشور ما و کشورهای منطقه را شاهد هستیم که به وقوع برخی رخدادهای ضدامنیتی منجر شده و در این راستا برای برقراری امنیت با طرف‌های مقابل حداکثر همکاری را داشته‌ایم و در مجامع بین‌المللی هم اقدام شده اما ما همواره مورد هدف قرار داریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز