خبرگزاری کار ایران

روابط ایران و مجارستان تاریخچه بسیار کهنی دارد /ظرفیت‌های اقتصادی گیلان منحصربفرد است

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۸۹۶۲

رئیس اتاق بازرگان گیلان پیشنهاد داد تا ارتباط میان اتاق بازرگانی گیلان و اتاق‌های بازرگانی مجارستان برقرار شود چرا که ما از تنوع بسیار خوبی در پتانسیل‌های اقتصادی، صنعتی و کشاورزی برخوردار هستیم و ارتباطات اقتصادی و تجاری مستحکمی می‌توانیم با تجار مجارستانی برقرار کنیم.

به گزارش ایلنا از رشت، پس از درخواست سفارت مجارستان و هماهنگی‌های بعمل آمده با وزارت امورخارجه، جلسه‌ای با حضور زولتان وارگا هاسونیچ، سفیر مجارستان در ایران، روبرت نمت، وابسته اقتصادی و بازرگانی سفارت، صبح روز دوشنبه در محل اتاق بازرگانی گیلان تشکیل شد.

 قاسم رضاییان رئیس اتاق بازرگانی گیلان، در این نشست با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی استان بیان کرد: گیلان، استانی ثروتمند با ظرفیت‌های متنوع است. به عنوان مثال، ۹۰ درصد چای ایران در گیلان تولید می‌شود، که علاوه بر حجم بالای تولید، مرغوب‌ترین چای ایران است. همچنین، بهترین برنج دنیا نیز در گیلان تولید می‌شود، که از لحاظ کیفیت منحصربفرد است.

وی از دیگر محصولات منحصربفرد استان، نیز به فندق و کیوی اشاره کرد و با بیان موقعیت جغرافیایی و استراتژیک استان اظهار کرد: استان گیلان از خطوط ترانزیت جاده ای، ریلی و دریایی برخوردار است که به همین دلیل با کشورهای حوزه خزر، اوراسیا و اروپا ارتباطات اقتصادی و تجاری بسیار خوبی دارد.

در ادامه زولتان وارگا هاسونیچ، سفیر مجارستان در تهران، از سفر به گیلان، ابراز خوشحالی کرد و گفت: روابط ایران و مجارستان تاریخچه بسیار کهنی دارد و پیشنیه روابط گیلان و مجارستان به زمان سلطنت شاه اسمعیل صفوی، که لودویک دوم پادشاه مجارستان سفیری به دربار وی فرستاد، باز می‌گردد.

وی سپس به معرفی ظرفیت‌های کشور مجارستان پرداخت و توضیح داد: ظرفیت‌های بسیار خوبی در زمینه توسعه فناوری در زمینه تولید محصولات لبنی، دامپروری، مدیریت آب، محصولات بهداشتی و دارویی و دندانپزشکی، دانه‌های مرغوب و نیز تبادل دانشجو از سوی کشور مجارستان وجود دارد.

سفیر مجارستان در تهران تصریح کرد: تا پیش از تحریم‌ها حجم مبادلات تجاری میان ایران و مجارستان بسیار بالا بود اما متاسفانه در پی تحریم ها، تجارت دوجانبه این دو کشور به طور چشم گیری کاهش پیدا کرد، با این وجود، همیشه سعی بر این بوده است که روابط دو کشور بهبود یابد.

زولتان وارگا هاسونیچ با تاکید بر اینکه  اقتصاد این دو منطقه مستعد همکاری‌های بیشتر است، یادآور شد: شایسته است که فرصت‌های همکاری اقتصادی، فرهنگی و سرمایه شناسایی و معرفی شوند.

سفیر مجارستان در تهران عنوان کرد: هم اکنون دانشجویان بسیاری در کشور مجارستان از بورسیه تحصیلی استفاده کرده و در حال تحصیل در رشته‌های شاخه پزشکی، کشاورزی، تکتولوژی و اقتصادی هستند.

در ادامه رضاییان پیشنهاد داد تا ارتباط میان اتاق بازرگانی گیلان و اتاق‌های بازرگانی مجارستان برقرار شود چرا که ما از تنوع بسیار خوبی در پتانسیل‌های اقتصادی، صنعتی و کشاورزی برخوردار هستیم و ارتباطات اقتصادی و تجاری مستحکمی می‌توانیم با تجار مجارستانی برقرار کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی گیلان گفت: کشور ایران یک کشور بزرگ، مستقل و آزاد است و به همین ترتیب، تجار و تولیدکنندگان ایرانی نیز آزادانه می‌توانند به هر کشوری سفر کرده و تجارت کنند.

زولتان وارگا هاسونیچ، سفیر مجارستان در ایران نیز در پایان تاکید کرد: به عنوان نماینده کشور مجارستان تلاش خواهند کرد تا تجار کشورشان نگاه بازتر و عمیق‌تری به این منطقه داشته باشند و با ظرفیت‌های آن آشنا شوند؛ چرا که پتانسیل‌های همکاری متعددی در زمینه کشاورزی، صنعتی، فرهنگی و اقتصادی بین دو منطقه دیده می‌شود. بنابراین، باید تلاش کنیم روند تجارت و کسب و کار بین تجار دو کشور تسهیل شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز