خبرگزاری کار ایران

رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور:

متناسب سازی حق بازنشستگان و وظیفه دولت است

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۷۹۱۴

اگر از ابتدا با ذی‌نفعان مشورت گرفته شود، می‌توان به یک قانون جامع و کامل رسید

رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کارخانجات کشور با بیان اینکه شاید بدخواهان بخواهند ما را برای حضور پای صندوق‌های رای دلسرد کنند، گفت: ما پای صندوق‌های رای می‌آییم اما برای حذف نمایندگانی که به افزایش سن و سابقه بازنشستگی رای دادند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نخستین روز از دوازدهمین اردوی سالیانه اعضای هیأت مدیره کانون‌های کارگران بازنشسته و مستمری بگیران تامین اجتماعی مازندران در کرمانشاه برگزار شد.   

اولیا علی‌بیگی در این مراسم گفت: ما به‌عنوان موجود اجتماعی نیازمند به گفتمان اجتماعی هستیم، باید مطالبات و مشکلات را بیان کنیم و امیدواریم مسئولین هم توجه کنند.

رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کارخانجات کشور ادامه داد: مهم‌ترین شاخصه توسعه هر کشوری دو موضوع امنیت و رفاه است؛ امروز به برکت خون شهدا، دوراندیشی رهبری و فداکاری فرماندهان سپاه، ارتش و نیروهای نظامی و انتظامی، حوزه امنیت در سطح جهان قابل قبول و مطلوب است.

وی عنوان کرد: بدخواهان مردم و نظام آرام ننشته‌اند و ما را رها نمی‌کنند؛ بنابراین باید در مرحله اول مسئولین به این موضوع بیشتر دقت کنند که اساس امنیت رضایت مردم است.

نمی‌توان فقر را گسترش داد و نگرانی امنیتی نداشت

به گفته وی، امنیت ملی ما در گرو رفاه عمومی است و هرچقدر تلاش شود، اگر به رفاه به‌عنوان زیرساخت رشد و رونق اقتصادی توجه نکنیم اتفاق مناسبی نیست.

علی‌بیگی تاکید کرد: ما نمی‌توانیم جامعه فقیر داشته باشیم، فقر گسترش پیدا کند اما نگرانی امنیتی نداشته باشیم.

دبیر اجرایی خانه کارگر کرمانشاه با اشاره به اینکه رفاه بدون رونق اقتصادی اتفاق نمی‌افتد، عنوان کرد: باید برای مسایل اقتصادی برنامه داشت؛ اما آیا برنامه داریم؟ 

وی ادامه داد: در هر برنامه‌ای بویژه در برنامه‌های توسعه‌ای که چشم‌انداز یک نظام و حکومت را در پنج سال تعیین می‌کند و مدیران اجرایی باید در راستای آن حرکت کند باید به رشد اقتصادی توجه شود.

اعتماد عمومی لازمه رشد اقتصادی است

رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کارخانجات کشور اظهار کرد: لازمه رشد اقتصادی اعتماد عمومی است، در جامعه‌ای که اعتماد نباشد و نگرش‌ها منفی باشد نمی‌توان به رونق اقتصادی رسید، تا مردم همراهی نکنند نمی‌توان امید داشت به نتیجه مطلوب برسیم.

وی اضافه کرد: از بعد از پیروزی انقلاب تا امروز اگر همراهی و همگامی مردم نبود نمی‌توانستیم از شرایط سخت عبور کنیم؛ بنابراین باید مردم را به رسمیت بشناسیم و آن‌ها را به‌عنوان اساس توسعه کشور مد نظر قرار دهیم.

به‌گفته علی‌بیگی مشارکت سیاسی هم اهمیت بالایی دارد و بدون نقش‌آفرینی مردم نمی‌توان مقبولیت نظام را در سطح جهان نشان داد؛ از این رو از مسئولین انتظار داریم در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌های کلان مردم را باور کنند.

وی ادامه داد: مسئولین باید به مردم فرصت دهند تا در تصمیم‌گیری‌ها مورد مشورت قرار گیرند، بدون مشارکت مردم دست یابی به رشد اقتصادی از محالات است و اگر این‌ها نباشد به رفاه هم نمی‌رسیم، متاسفانه در این بخش‌ها نگرانی‌های عمیق داریم.

شاهد تصمیم‌هایی هستیم که اعتماد عمومی را مخدوش می‌کند

عضو هیأت امنای سازمان تامین اجتماعی کشور تاکید کرد: ما دغدغه‌مند نظام هستیم و برای این نظام شهدایی داده‌ایم که هر کدام یک گنجینه بودند، همه ما در مقابل آن‌ها مسئول هستیم و مسئولین هم باید بیشتر از ما احساس دین کنند اما متاسفانه آنچه می‌بینیم همه شعار شده است.

وی با اشاره به اینکه نماینده انتخاب می‌کنیم، وکیل ما است اما بدون نظر ما تصمیم می‌گیرد، تصریح کرد: در تصمیم‌گیری‌های کلان که هم می‌تواند رونق اقتصادی و هم امنیت را تضمین کنند باید از ذی‌نفعان مشورت گرفته شود؛ اما تصمیم‌هایی گرفته می‌شود که اعتماد عمومی را مخدوش کرده و زمینه بی اعتمادی عمومی را فراهم می‌کند.

نمایندگان اعلام کنند با چه تشکل کارگری مشورت کردند

علی‌بیگی درباره برنامه توسعه هفتم اظهار کرد: آیا تشکل‌های کارگری یا بازنشستگی را قبول دارید یا ندارید؟ اگر دارید چرا با آن‌ها مشورت نمی‌کنید؟ پشت تریبون عنوان می‌کنید که قصد داریم قوانین را با نظر مردم اصلاح کنیم اما نمی‌دانیم این مردم که قرار است با آن‌ها مشورت کنید کجا هستند در قاره‌ای دیگر یا در آسمان‌ها هستند؟

رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کارخانجات کشور خطاب به نمایندگان مجلس اظهار کرد: تصمیم‌هایی که می‌گیرد درباره تامین اجتماعی و روابط کار است اما آیا با بازنشستگان و تشکل‌های کارگری مشورت کردید، انصاف داشته باشد و در تریبون رسمی نگویید با نظر مردم اصلاح می‌کنیم، کدام مردم؟ 

وی بیان کرد: ما از خانه ملت، از نماینده و وکیل مردم انتظار داریم در راستای منافع کردم حرکت کنند، اگر مسایلی پشت پرده است ما در جریان نیستیم به ما اعتماد کنید، از ابتدای انقلاب تا امروز همواره به عنوان کارگران و بازنشستگان ثابت کردیم از نظام و آرمان‌های نظا دفاع کرده و دفاع می‌کنیم شاید از شما گله‌مند باشیم اما مطمئن باشید از نظام فاصله نمی‌گیریم.

دولت و مجلس مقصر شکاف بین مزد و معیشت هستند

رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کارخانجات کشور تصریح کرد: برای قانون پنج ساله که به مدت پنج سال یک کشور با آن درگیر است، اگر از ابتدا با ذی‌نفعان مشورت گرفته شود، می‌توان به یک قانون جامع و کامل رسید.

وی ادامه داد: وقتی بحث بازنشستگان مطرح می‌شود وعده می‌دهند، اما برای پیش بینی نمی‌کنند، متناسب سازی حق بازنشستگان و وظیفه دولت است، تامین اجتماعی سازمان بیمه‌گر اجتماعی است و باید براساس قواعد بیمه‌ای حقوق ها را تعریف کند، اگر امروز فاصله و شکاف بین معیشت و تورم ایجاد شده ناشی از سیاست‌های غلط اقتصادی است که دولت‌ها مسئول آن هستند.

عضو هیات امنای سازمان تامین اجتماعی کشور عنوان کرد: در شکافی که بین مزد و معیشت ایجاد شده دولت‌ها و مجالس مقصر هستند که مزد واقعی داده نشده و حقوق‌ها جوابگوی نیازها نیست، اگر تعیین مزد عادلانه، منصفانه و براساس  قانون تصویب می‌شد امروز جوابگوی نیازهای شما بود.

این فعال کارگری با اشاره به صحبت یکی از مسئولین و کارشناسان در رسانه ملی مبنی بر اینکه حقوق بازنشسته ۷ میلیون است درصورتی که حداقل باید ۱۲ میلیون باشد، گفت: این فرد در صحبت‌هایش اعلام کرد که تشکل های بازنشستگی و کارگری در این باره مقصر هستند؛ اما درحقیقت این حرف جفا و بی انصافی است، اگر بازنشسته حقوق واقعی ندارد، اگر کارگر حقوق واقعی ندارد دولت‌ها و مجلس‌ها در همه ادوار مقصر هستند.

به گفته علی‌بیگی تصمیم‌های دولت و مجلس شورای عالی کار را خلع سلاح می‌کند، ما در شورای عالی سه نماینده داریم اما دولت و مجلس کلید گشایش مسایل اقتصادی را از آن‌ها گرفته و پنهان کرده‌اند.

وی اظهار کرد: براساس مصوبه مجلس دولت موظف است هر سال متناسب با تورم حقوق‌ها را مشخص کند، اما دولت در عدد پیشنهادی خود به دولت ۲۰ درصد را اعلام می‌کند و مجلس هم علی‌رغم اینکه وظیفه تدوین و نظارت بر قانون را دارد با آن موافقت می‌کند.

رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کارخانجات کشور اظهار کرد: نماینده عوام فریب باید بداند که دستمزد کارکنان باید با تورم باشد، دولت خلاف همین قانون 20 درصد را پیشنهاد داده‌، نماینده مجلس نه تنها مچ دولت را نمی‌گیرد و نمی‌گوید چرا قانون قانون‌گریزی کردی، بلکه پیشنهاد دولت را تصویب می‌کند و توقع دارد شورای عالی کار معجزه کند.

وی بیان کرد: اگر بخواهیم به رشد اقتصادی و امنیت عمومی برسیم باید قانون را حاکم بدانیم و به آن احترام بگذاریم، اما با تصمیم مجلس و دولت فاصله بین نرخ تورم و معیشت ایجاد می‌شود و این شکاف همیشه وجود دارد.

افزایش سن و سابقه بازنشستگی انگیزه بیمه‌پردازی را از بین می‌برد

رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کارخانجات کشور درباره افزایش سن و سابقه گفت: اعلام می‌کنید که امید به زندگی بالا رفته، ما پوستمان کلفت شده . اما آیا وقتی ما را با کشورهای دیگر مقایسه می‌کنید شاخصه‌های دیگر را هم در نظر گرفته‌اید؟ آیا همه ابعاد را کنار هم نگاه کرده‌اید؟ با صرف یک شاخصه نمی‌توان تصمیم عادلانه گرفت.

به گفته علی‌بیگی افزایش سن و سابقه نه تنها کمکی به رفع ناترازی سازمان تامین اجتماعی نمی‌کند بلکه بیمه پردازی را هم مخدوش می‌کند و انگیره بیمه پردازی را از بین می‌برد.

مشکل صندوق تامین اجتماعی با افزایش سن و سابقه حل نمی‌شود

وی تصریح کرد: وقتی شرایط بازنشستگی طولانی می‌شود فرد انگیزه‌ای ندارد بیمه پرداخت کند، اگر نگران صندوق‌ها هستید این مسیر غلط است، مشکل سازمان تامین اجتماعی جای دیگر است و آن‌ها را ندیده‌اید چون منافع شما آنجا به خطر می‌افتد.

عضو هیات امنای سازمان تامین اجتماعی اظهار کرد: باید تکالیف بدون پشتوانه مالی برای سازمان ایجاد کردید را رفع شود، 29 گروه را به سازمان تحمیل کردید و دولت سهم خود را پرداخت نمی‌کند.

وی ادامه داد: نمایندگانی که می‌گویید در این دوره این کمک‌ها را کرده ایم،  پس چرا بدهی‌های دولت به تامین اجتماعی به 600 هزار میلیارد رسیده است، صندوق‌های بازنشستگی را برای نظام بحران می‌دانید اما امروز بحران کشور، بحرن مدیریت است، بحران تصمیم‌های غلط، بدون پشتوانه مالی، تکالیف اجباری برای صندوق‌ها است، مداخله‌های فراوان و مزاحمت‌ها نگرانی‌هایی است که باید نگران آن‌ها بود.

انتظار داریم شورای نگهبان افزایش سن بازنشستگی را رد کند

رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کارخانجات کشور خاطرنشان کرد: امیدوارم شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام افزایش سن وسابقه را که برای جامعه کارگری نگرانی عمیق برای ایجاد کرده را رد کنند و تصمیمی بگیرند که مرحمی بر پیکر بی رمق جامعه کارگری باشد.

دوازدهمین اردوی سالیانه اعضای هیأت مدیره کانون‌های کارگران بازنشسته و مستمری بگیران تامین اجتماعی استان مازندران به مدت 2 روز در هتل پارسیان استان کرمانشاه در حال برگزاری است.

انتهای پیام/
سید مصطفی جعفری
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز