خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد:

یلدا، رسم کهن ایرانیان از گذشته تاکنون

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۷۸۱۳

مردم استان گلستان اقبالی برای خرید آجیل شب یلدا ندارند

یلدا به عنوان بلندترین شب سال و فرصتی بسیار خوب برای رفتن به خانه پدرها و پدر بزرگ ها و بزرگان است. در این شب بازار حافظ خوانی و شاهنامه خوانی نیز در میان خانواده‌های ایرانی گرم است و همه در این شب پای خاطرات ریش سفیدان می‌نشینند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از گرگان، با پایان پاییز و آغاز زمستان مردم گلستان مانند تمام کشور شب یلدا را جشن می‌گیرند و این شب به یادماندنی‌ترین شب‌های سال است. یلدا فرصتی است تا خانواده‌ها ساعت‌های طولانی در کنار هم  باشند و زمان بیشتری برای صحبت و صله ارحام داشته باشند ولو یک دقیقه!

مردم استان گلستان هم مثل مناطق مختلف کشور اداب و رسوم ویژه‌ای دارند و در این شب یلدا تفال به دیوان حافظ و تنقلاتی مانند شیرینی، اجیل، پسته و بادام و حلوای محلی، خرمالو، کنجد، انار، لیمو و پرتقال، ولیک و کندس و.... زینت‌بخش این محفل گرم و صمیمی است.

بلندترین شب سال که در استان گلستان به "شو چله" و "گت‌چله" مشهور است و مردم استان با گویش‌های گرگانی، ترک، مازندرانی، شاهرودی، ترکمنی، سیستانی و بلوچ و... شب یلدا را جشن می‌گیرند.

تنها چند روز به یلدا مانده اما شور و رغبت خرید مردم در بازارهای استان مانند سال‌های گذشته نیست. آجیل و خشکبار چند سالی است که از سفره بسیاری از دهک‌های پایین درآمدی کوچ کرده است و با این وضعیت گرانی و تورم مردم تمایلی برای خرید آجیل شب یلدا ندارند.

متاسفانه امسال گرانی‌ها از جنس دیگری شده است. گرانی کالاها و میوه‌ها به حدی است که بیشتر اقشار جامعه را تحت تأثیر خود قرار داده است و با این شرایط مردم تصمیم دارند که شب یلدای خود را کم‌رنگ‌تر نسبت به سالهای قبل برگزار کنند.

قیمت میوه در مغازه‌های مختلف، متفاوت است و نظارتی بر آن نیست. این در حالی است که در این روز ها باید نیروهای نظارتی بیشتری برای کنترل اصناف و بازار حضور فعال داشته باشند تا قیمت‌ها  در روزهای منتهی به شب یلدا ثبات داشته باشند.

برگزاری شب یلدا ساده برای یک خانواده چهار نفره حدود ۲ میلیون تومان تمام می‌شود و اگر تعداد خانواده پرجمعیت‌تر و تعداد مهمانان بیشتر شود قطعا این هزینه هم چند برابر خواهد شد. در سال های گذشته چند روز مانده به شب یلدا بازار میوه و شیرینی شلوغ بود اما دیگر چند سالی است که این شلوغی ها از بازارها رفته است.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی گلستان در گفت وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: زمان برداشت محصولات باغبانی در استان آخر پاییز است و خوشبختانه برای شب یلدا در گلستان کمبود میوه نداریم. در سالجاری بیش از ۲۰ هزار تن انار برداشت شد و بخش زیادی از انار در سردخانه های استان نگهداری می‌شود.

نویدرضا فرهانی ادامه داد: تولید پرتغال امسال در استان نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد بیشتر شده است و ارقام پرتقال در گلستان شامل تامسون، هاملین، سانگویین، مور، والنسیا و یافا است و برای شب یلدا کمبود نداریم.

وی بیان کرد: در سال جاری با توجه به مساعد بودن شرایط آب و هوایی استان ۱۵۰ هزار تن انواع مرکبات در بیش از ۷ هزار هکتار از باغات استان  تولید شده است و تا آخر ماه دی روند برداشت محصولات ادامه دارد.

معاون بازرسی سازمان صمت استان گلستان هم در این باره به ایلنا اظهارکرد: طرح نظارتی بازار شب یلدا  در گلستان از ۲۰ آذر شروع شده و تا شب یلدا ادامه خواهد داشت. سازمان صمت گلستان به همراه تعزیرات حکومتی و جهاد کشاورزی بر قیمت و نحوه توزیع اقلام مورد نیاز مردم در شب یلدا در دو نوبت صبح و عصر نظارت می‌کنند.

جعفر کرامتی ادامه داد: هدف ما از اجرای این طرح جلوگیری از افزایش غیرمنطقی قیمت‌ها  است و شهروندان استان هر گونه گرانفروشی و تخلفات بازار را به سازمان صمت سامانه ۱۲۴ اطلاع دهند.

وی بیان کرد: برخی از اقلام مانند میوه‌ها، آجیل، شیرینی و ... نرخ مصوب دارند و فروشندگان حتما باید نرخ مصوب را جلوی دید مشتری بگذارند. اگر فروشنده کالایی را بیشتر از نرخ مصوب به فروش برساند گرانفروشی محسوب می‌شود و مردم حتما به ۱۲۴ اطلاع دهند.

وی خاطرنشان کرد: اگر تخلفی صورت بگیرد سریعا تشکیل پرونده می‌دهیم و در برخورد با گرانفروشی و عدم رعایت قوانین صنفی هیچ مماشاتی صورت نخواهد گرفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز