خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛

آمارهای کذب باعث کمبود شدید بذر گندم برای کشاورزان خوزستان شد /وقوع بحران کمبود کود شیمیایی و سوخت قطعی است

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۷۳۱۹

رئیس انجمن صنفی کشاورزان خوزستان، گفت: کشاورزان گندمکار این روزها با مشکل کمبود شدید بذر گواهی شده روبرو هستند.

مسعود اسدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، ضمن اشاره به اینکه جهاد کشاورزی اعلام کرده که حدوداً 40 تا 60 هزار تن بذر تحویل داده است، گفت: این میزان به هیچ وجه جوابگوی نیاز کشاورزان نیست.

وی افزود: با توجه به اینکه در سال جاری حدود 650 هزار هکتار گندم آبی و 250 هزار هکتار گندم دیم را به زیر کشت می‌بریم و جمعاً  سطح زیر کشت گندم آبی و دیم استان حدود به 900 هزار هکتار می‌رسد لذا حدود 180 هزار تن بذر گندم نیاز داریم.

وی گفت: بخاطر اینکه در سال گذشته بسیاری از مزارع گندم با مشکلاتی مانند بیماری زنگ زرد و سیاهک گندم روبرو بود لذا کیفیت مناسبی نداشت و کشاورزان برای نگهداری بذر خود مصرفی اقدام نکردند و انتظار می‌رفت سازمان جهاد کشاورزی پیش‌بینی لازم را برای تهیه و تولید این میزان بذر انجام می داد که متاسفانه نداد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بذر گندم گواهی شده و مرغوب بشدت نایاب است و در حقیقت اصلا وجود ندارد، گفت: طی روزهای اخیر قیمت هر کیلو بذر گندم گواهی شده به کیلویی 30 هزار تومان هم رسید و متاسفانه کشاورزان از روی ناچاری مجبور شدند به سمت بذرهای نامرغوب و مخلوط که در انبارها وجود داشت روی بیاورند که قطعا استفاده از چنین بذرهای ناخالص و بی‌کیفیت در تولید، اثرِ بشدت منفی و چشمگیری خواهد داشت.  

رئیس انجمن صنفی کشاورزان خوزستان گفت: ما ریشه همه این مشکلات را در این می بینیم که سرپرست معاونت تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان برای سرپوش گذاشتن بر این قصور بزرگ در بحث آمارهای کشت امسال ناچار به یک آمارسازی فاحش شده و میزان سطح زیر کشت گندم در سال زراعی جاری را 658 هزار هکتار شامل 473 هزار هکتار آبی و 185 هزار هکتار دیم اعلام کرده در حالی که‌ این آمار صد در صد کذب است.

اسدی گفت: میزان سطح زیر کشت گندم امسال استان خوزستان 900 هزار هکتار شامل 650 هزار هکتار گندم آبی و 250 هزار هکتار گندم دیم است.  

اسدی افزود: در خصوص آمار سطح زیر کشت تعجب ما از این است که وقتی که سند رسمی سازگاری با کم آبی که مورد تایید و تصویب استانداری، سازمان آب و برق و سازمان جهاد کشاورزی قرار گرفته است، سطح زیر کشت اراضی آبی استان را حداقل یک میلیون و 131 هزار هکتار معین کرده چگونه جهاد کشاورزی و سرپرست معاونت تولیدات گیاهی این سازمان اعلام می کند که سطح زیر کشت گندم آبی امسال 473 هزار هکتار است؟ اگر سطح زیر کشت گندم آبی 473 هزار هکتار است وی اعلام کند 650 هزار هکتار باقیمانده مزارع  آبی استان به  کشت چه محصولی اختصاص یافته؟ شاید هم منظورش این است که امسال کشاورزان ما صدها هزار هکتار زمین آبی را کشت نمی کنند؟ در صورتی که ما می دانیم که نه تنها همه زمین‌های  کشاورزی آبی را کشاورزان کشت می کنند، بلکه اراضی دیم را هم تا آخرین وجب زیر کشت می‌برند.

وی افزود: وقتی آمار غیر واقعی می‌دهیم و سطح زیر کشت را هم کم اعلام می‌کنیم باعث می‌شود در نهایت شاهد این باشیم که بذر گندم به میزان کمی تدارک دیده شود و با بحران نبود بذر مواجه می شویم و از سویی دیگر قطعا با مشکل کود شیمیایی و حتما در آینده با مشکل سوخت کشاورزی روبرو می‌شویم.

وی تاکید کرد: در همین جا هشدار می‌دهیم اگر این آمار را سریعا اصلاح نکنند با مشکل بذر، کود و سوخت کشاورزی روبرو خواهیم شد. متاسفانه عده‌ای که در دوره مدیریت سابق سازمان جهاد کشاورزی استان، بانی آمار سازی‌ها بودند و همین آمارسازی ها منجر به برکناری رئیس سازمان شد، برای اینکه اقدامات شان در دوره مدیریت قبلی را سرپوش بگذارند، همان آمارها را دوباره اعلام می‌کنند تا بتوانند مدیریت جدید سازمان را هم آلوده این آمارسازی‌ها کرده و خودشان را مبرا کنند.

وی گفت: رئیس جدید سازمان جهاد کشاورزی چهره علمی و موجهی است اما بعلت عدم آشنایی و اطلاع از فضای سازمان جهاد کشاورزی، چوب اعتماد به برخی همکاران خود را می‌خورد ولی در این میان متضرر اصلی ما کشاورزان استان هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز