خبرگزاری کار ایران

یک فعال کارگری:

افزایش سن بازنشستگی تبعات زیادی به همراه دارد

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۲۳۵۹

دبیر اجرایی خانه کارگر استان اصفهان و مناطق مرکزی کشور با اشاره به تصویب قانون افزایش پلکانی سن بازنشستگی گفت: تصویب این قانون می‌تواند تبعات زیادی به همراه داشته باشد، این قانون با سایر قوانین مغایرت دارد و مشکلات زیادی در آینده ایجاد خواهد کرد.

اصغر برشان در گفت وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: امروز بسیاری از قوانین مفید و مؤثر قانون کار به‌ درستی و کامل اجرا نمی‌شوند، از آن جمله می‌توان به ماده ۱۰، ماده ۱۴۸ و ماده ۱۹۱ قانون کار اشاره داشت که مورد بی‌توجهی قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: متأسفانه برخی مسئولان به‌جای حمایت از قانون کار به دنبال تضعیف آن هستند، برای نمونه به تبصره دو ماده هفت یا اصلاح ماده ۱۰ که به موضوع قراردادها اشاره دارد، کمتر توجه می‌شود، در حال حاضر یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های قشر کارگری، تهیه مسکن است، در قانون برای این موضوع تعاونی‌های مسکن پیش‌بینی شده که متأسفانه به این مقوله نیز بی‌مهری شده است، از طرفی با بی‌توجهی به متن قانون، برخی از کارگران بدون پوشش بیمه مشغول فعالیت هستند که ستم بزرگی به جامعه زحمت‌کش و شریف کارگری است.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان اصفهان و مناطق مرکزی کشور با بیان اینکه بی‌توجهی به حقوق و دستمزد کارگران مورد انتقاد است و از این موضوع به‌شدت گله‌مند هستیم، افزود: هرگونه تغییر و اصلاح قانون کار باید با نظر شرکای اجتماعی این قانون صورت پذیرد، یعنی تشکل‌های کارگری و کارفرمایی نیز در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت و دخالت داشته باشند و از نظرات آنها استفاده شود، همچنین هرگونه اصلاح باید مطابق با قوانین کار داخلی و خارجی و با نگاه حمایتی باشد در غیر این صورت مخالف هرگونه اصلاحی هستیم.

وی با اشاره به لزوم اصلاح نرخ دستمزد کارگران عنوان کرد: متأسفانه نرخ دستمزد کارگران با مشکلاتی روبرو است، سال گذشته نرخ تورم ۴۷ درصد بود؛ اما میزان رشد حقوق کارگران حدود ۲۰ درصد افزایش داشت، بعد از این قضیه، تعداد زیادی از کارگران به دیوان عدالت اداری شکایت کردند؛ اما این شکایات نتیجه خاصی به همراه نداشت و این شکایات رد شدند.

برشان گفت: در خصوص لایحه هفتم توسعه، برخی تلاش‌های جامعه کارگری جواب داد و برخی موارد این لایحه اصلاح شد، یکی از موارد که مطرح شده بود این بود که سهم بیمه کارگران از ۷ درصد به ۹ درصد افزایش یابد که در صورت اجرای آن فاجعه رخ می‌داد؛ اما خوشبختانه این موضوع به طور کامل تکذیب شد.

وی گفت: ضروری است مسئولان نگاه ویژه‌ای به موضوعات کارگری داشته باشند و در جهت رفع مشکلات این بخش تلاش کنند، این کارگران هستند که نقش مهمی در چرخه تولید و اقتصاد کشور ایفا می‌کنند و نیاز است به این اقشار زحمت‌کش توجه ویژه‌ای شود.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان اصفهان و مناطق مرکزی کشور با اشاره به تصویب قانون افزایش پلکانی سن بازنشستگی گفت: تصویب این قانون می‌تواند تبعات زیادی به همراه داشته باشد، این قانون با سایر قوانین مغایرت دارد و مشکلات زیادی در آینده ایجاد خواهد کرد، لذا امیدواریم این روند هرچه سریع‌تر اصلاح شود. مسئولان باید توجه داشته باشند که نباید حق و حقوق جامعه کارگری نادیده گرفته شود در غیر این صورت تبعات جبران‌ناپذیری برای کشور به همراه خواهد داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز