خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان خبرداد؛

وجود ۲ هزار و ۳۰۰ بیمار دیالیزی در فارس/امسال برای ۲۹۱ نفر در استان پیوند کلیه انجام شد

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۷۴۶۳

رئیس انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی فارس از پیوند کلیه برای ۲۹۱ نفر در استان طی سال جاری خبرداد.

به گزارش ایلنا، عبدالحمید کشاورز در نشست خبری به مناسبت ۲۳ تا ۳۰ آبان ماه هفته حمایت از بیماران کلیوی با اشاره به اینکه انجمن فارس از قدیمی ترین ان.جی.او ها به صورت تخصصی در خصوص بیماران کلیوی فعالیت دارد، گفت: در این انجمن پیشگیری، آموزش، درمان و حمایت های اجتماعی از بیماران کلیوی مدنظر است.

وی با بیان اینکه حدود ۶ درصد بیماران دیالیزی کشور مربوط به فارس است، ادامه داد: سن ابتلا به بیماران کلیوی پایین آمده است و در فارس ۲ هزار و ۳۰۰ بیماری دیالیزی داریم که ۶۰ درصد آن آقایان و ۴۰ درصد بانوان هستند و اگر پیوند نباشد آمار بالا می رود.

رئیس انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی فارس با اشاره به اینکه بیش از ۴۰ مرکز دیالیز در استان داریم، یادآور شد: طی ۷ ماه امسال ۳۵۴ مورد به جمعیت دیالیزی اضافه شده است و دیابت اولین عامل و فشارخون دومین عامل گسترش بیماری های کلیوی  است.

کشاورز عامل دیگر و سوم را مسائل ژنتیک دانست و تصریح کرد: عدم مصرف داروی خودسرانه، مصرف کافی آب، پرهیز از مصرف نوشابه و فست فود، نمک و... در عملکرد مناسب کلیه موثر است.

وی با اشاره به اینکه همواره تلاش شده تا بیماری اختلالات کلیوی به عقب بیفتد، بیان کرد: تنها راه درمان بیمار دیالیزی، پیوند است و بسیاری از بیماران با مشکلات زیادی روبرو هستند و باید پیشگیری در اولویت باشد.

رئیس انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی فارس تاکید کرد: اگر سبک زندگی ما عوض نشود این بیماری گسترده تر می شود؛ ورزش، پیاده روی، چکاپ، عدم مصرف داروی خودسرانه، کنترل فشار خون و قند در پیشگیری از ابتلا به بیماری های کلیوی موثر است.

وی با بیان اینکه درصد بالایی از بیمارانی که دچار دیالیز شده اند کسانی هستند که می دانستند فشار خون دارند اما دارو را مرتب استفاده نمی کردند، خاطرنشان کرد: باید سطح آگاهی مردم در خصوص پیشگیری از این بیماری را افزایش دهیم چرا که ایجاد یک تخت دیالیز بیش از یک میلیارد تومان هزینه دارد و یک جلسه دیالیز یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان برای دولت هزینه بر است ؛ از طرفی هزینه های جانبی نیز برای بیمار به همراه دارد.

کشاورز عنوان کرد: در برخی از خانواده ها چند نفر دچار نارسایی کلیه و دیالیز می شوند.

وی گفت: بایدها و نبایدهایی است که باید بیماران دیالیزی بدانند و مراقبت هایی داشته باشند؛اگر ۲۰ درصد هزینه های درمان در پیشگیری هزینه شود جواب بهتری می دهد.

رئیس انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی فارس معتقد است باید کمک به ترویج فرهنگ اهدا عضو در کشور نهادینه شود و افزود: ۳۲۰هزار نفر کارت اهدای عضو در استان دارند؛ مرگ های مغزی زیادی در کشور اتفاق می افتد اما تنها ۳۰ درصد عضو خود را اهدا می کنند.

کشاورز به کمیاب بودن داروهای پیوند، مراقبت های خاص و...  هم اشاره ای کرد و گفت: این کمبودها باعث شده بود تا تقاضا زیاد نباشد اما بعد از کرونا تعداد متقاضیان بیشتر شدند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز