خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

لزوم حمایت‌های صادراتی از کشاورزان یزد/ «سموم کشاورزی» مانع صادرات «خیار یزد» است

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۷۳۷۴

از استان یزد سالانه حدود ۴۰۰ هزار تن محصول گلخانه‌ای به بازارهای روسیه، عراق و کشورهای حوزه خلیج‌فارس صادر می‌شود اما در سال های اخیر فعالان حوزه کشاورزی با چالش‌هایی مواجه و خواستار حمایت جدی در این زمینه هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از یزد، استان یزد در عرصه کشاورزی دارای ظرفیت‌های فراوانی است که سالانه ۷۰ درصد تولید روناس، ۶۵ درصد پسته، ۳۰ درصد انار، ۲۵ درصد زعفران، ۶۰ درصد محصولات سبزی و صیفی گلخانه‌ای و ۷۰ درصد گل‌های تولیدی استان یزد به خارج صادر می‌شود.  

خیار، گوجه و فلفل دلمه‌ای از مهمترین محصولات کشاورزی استان یزد هستند که سهم گلخانه‌ها در تولید این محصولات پررنگ است به طوریکه سیفی جات گلخانه‌ای در صدر اقلام صادراتی حوزه کشاورزی هستند.

با تخصیص اعتبارات و تسهیلات مورد نیاز به بخش کشاورزی می‌توان امیدوار بود که زمینه توسعه کشاورزی نوین در استان یزد فراهم شود و کشاورزان یزدی بتوانند چالش های خود را رفع کنند.

مصرف سموم، تسهیلات بانکی و بخشنامه‌های دولتی چالش حوزه صادرات

کشاورزان استان یزد اما با تاکید بر استفاده از سموم مجاز و استاندارد در محصولات کشاورزی معتقدند با تولید و صادرات محصولات باکیفیت، می‌توان بازارهای جهانی محصولات کشاورزی را حفظ کرد و حتی این بازارها را توسعه داد.

یکی از گلخانه داران یزدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: سموم مصرفی ما وارداتی است و اینکه به چه میزان باید مصرف کرد نیز روی بسته بندی سموم درج شده و ما نیز استاندارد مصرف را رعایت می‌کنیم اما بازهم در صادرات مشکل داریم و از نظر مصرف سموم رد می‌شود.

عباس رضایی از دیگر مشکلات این حوزه را دریافت تسهیلات برشمرد و گفت: سال‌ها است که برای دریافت تسهیلات مورد نیاز برای احداث گلخانه تلاش می‌کنیم و پیگیری‌های متعددی را در این زمینه داشته‌ایم ولی به نتیجه مطلوب نرسیده‌ایم.

وی اضافه کرد: انتظار می‌رود مسئولان در عمل همراه و همکار کشاورز باشند ولی متأسفانه در ارائه تسهیلات سخت گیری‌های دارند که کار پیش نمی‌رود.

این کشاورز گلخانه‌دار یزدی از دیگر چالش‌های پیش روی صادرات محصولات کشاورزی را تصمیمات خلق‌الساعه از سوی مسئولان برشمرد و گفت: مسئولان بدون نظر و مشورت با کشاورزان در خصوص محصول و صادرات ما تصمیم می‌گیرند بدون اینکه نظر ما را بپرسند و بدانند و این موضوع باعث شده همواره چالش‌های جدیدی داشته باشیم.

وی بیان داشت: در سال‌های اخیر مشکلات متعددی برای صادرکننده ایجاد شده و بهتر است دولت اگر کمکی به فرایند صادرات نمی‌کند، مانع تراشی نیز برای ما نداشته باشد.

لزوم حمایت‌های صادراتی از کشاورزان یزد/ «سموم کشاورزی» مانع صادرات «خیار یزد» است

خیار گلخانه‌ای یزد روانه دامداری‌ها می‌شود

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی یزد با اشاره به مشکلات متعدد کشاورزان در صادرات محصولات گلخانه‌ای گفت: سموم کشاورزی چالش اساسی حوزه صادرات محصولات کشاورزی است که نیازمند بازنگری جدی است.

حسین پهلوانپور با بیان اینکه صادرات محصولات گلخانه ای ایران به روسیه به شدت دچار چالش شده و باید راهکاری برای این موضوع اندیشیده شود به ایلنا گفت: موضوع باقیمانده سموم و کود شیمیایی در محصولات کشاورزی دهه‌هاست به عنوان معضل جدی مرتبط با موضوع امنیت غذایی مطرح است و متاسفانه در بررسی‌هایی که انجام شده، گلخانه داران خیارسبز محصولات خود را به واسطه وجود سموم نمی‌توانند به روسیه صادر کنند و تولیدات، روانه دامداری می‌شود.

وی با تاکید بر ضرورت تشدید نظارت‌ها و تقویت قوانین و دستورالعمل‌های کنترلی در طول فرآیند تولید تا صادرات اضافه کرد: باید برای بهبود کیفیت این محصولات نسبت به مدیریت و کاهش میزان سموم در تولیدات و ارتقای سلامت جامعه و محیط زیست اقدام شود.

پهلوان پور با بیان اینکه چند سال قبل پسته، این خشکبار لوکس و ارزشمند کشور به دلیل وجود سم افلاتوکسین آسیب جدی دید، گفت: نظارت جدی بر واردات و تامین سموم کشاورزی ضروری است و در شرایطی که صادرات کشور با چالش‌های مختلف مواجه است باید توجه جدی‌تری به این مسائل از سوی متولیان امر صورت گیرد.

وی با اشاره به اشتغال ۱۵ درصد از جمعیت استان در حوزه کشاورزی، عنوان کرد: بالا بودن تعرفه کالاهای کشاورزی صادراتی، ناآشنایی بازرگانان و صادر کنندگان با فرصت‌های صادراتی موجود در کشورهای هدف، مشکلات حمل و نقل و جابه‌جایی کالاهای صادراتی و مشکلات صدور ویزا در این زمینه با توجه به فسادپذیری محصولات کشاورزی از دیگر مشکلات این حوزه است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی یزد گفت: انتظار می‌رود که مسئولان با جدیت برای کمک به کشاورزان پای کار باشند و با سازوکارهای قانونی موجود حمایت لازم از آنها صورت گیرد تا شاهد رفع چالش های کشاورزی و بهبود وضعیت صادراتی محصولات باشیم.

به گزارش ایلنا، مسائل و مشکلات ارز و قوانین و مقررات کشورهای مقصد موانعی است که صادر کنندگان و تولیدکنندگان ما را اذیت می‌کند و روشن است که مشکل کجاست اما کسی به عنوان درمانگر وجود ندارد بنابراین انتظار می رود مسئولان حوزه کشاورزی جدی تر به این موضوع بنگرند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز