خبرگزاری کار ایران

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

شبکه پرسرعت را به جز فیبر نوری نمی‌توان رقم زد

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۶۳۲۶

مرز یک کشور جایی است که پلتفرم‌های آن کشور فعال است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به مسئله زیرساخت ارتباطی گفت: کشور یک شبکه پرسرعت می‌خواهد و این شبکه پرسرعت را به جز فیبر نوری نمی‌توان رقم زد. در این راستا هدفگذاری بر این است که با توسعه آن 20 میلیون خانوار را تحت پوشش قرار دهیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عیسی زارع‌پور در جریان سفر به استان مرکزی و در جلسه شورای اداری استان مرکزی، افزود: توسعه فیبر نوری در کشور فرایند دشواری است، اما بودجه لازم، قوانین و بخشنامه‌ها در این راستا فراهم شده است.

وی به آغاز فرایند توسعه فیبر نوری در سطح شهرهای کشور اشاره کرده و ادامه داد: این اقدامات در 200 شهر آغاز شده و در 100 شهر به اتمام رسیده است. با اقدامات انجام شده در این راستا سرعت اینترنت 800 مگابیت بر ثانیه نیز حاصل شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: این پروژه بزرگ در جریان است و برای رسیدن به اهداف آن، به شرکت مخابرات ایران بسنده نکرده‌ایم. بر این اساس و برای ارائه خدمات بهینه با 9 اپراتور دیگر در حال همکاری هستیم و در هر استان اپراتور دوم و سوم پیش‌بینی شده است.

زارع‌پور تصریح کرد: برای شهرهای کوچک خارج از مراکز استان‌ها، به ازای هر کسب‌وکار و منزلی که تحت پوشش فیبرنوری قرار بگیرد، دولت 12 میلیون ریال تومان یارانه به اپراتورها پرداخت می‌کند؛ در مراکز استان‌ها به غیر از کلان‌شهرها نیز 5 میلیون ریال پرداخت می‌شود.

وی بیان داشت: این شبکه با هزینه بسیار ناچیز در اختیار مردم قرار گرفته است و زیرساخت‌های ایجاد شده مربوط به دولت است. عملاً یک شبکه ملی در حال راه‌اندازی است که زیرساخت توسعه کشور حداقل برای 50 سال آینده است. نسل چهارم صنعت با این شبکه ارتباط مستقیم دارد و توسعه کشور را به همراه خواهد داشت.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید کرد: در گذشته دروازه‌های اینترنت بین‌الملل توسعه یافته بود و در شبکه زیرساخت ارتباطی کشور نیز توسعه‌هایی داشتیم. اما متأسفانه در حوزه ارتباطات ثابت توسعه خوبی همراه با سرمایه‌گذاری صورت نگرفته بود به همین دلیل تمرکز به نقاط ضعف مصروف شد.

زارع‌پور ابراز داشت: تمامی مسئولین و مدیران دستگاه‌های اجرایی و مردم باید این پروژه‌ها را از آن خود بدانند و قطعاً ثمره آن به مردم می‌رسد. این اقدامات باید با نهایت همکاری و سرعت به جلو رود تا در بازه زمانی 7 ماه آینده شاهد بهره‌برداری از این پروژه‌ها در تمام استان باشیم.

وی اضافه کرد: در کلانشهرها نیز روند رقابتی در نظر گرفته شده است، این پروژه باید طی 10 سال انجام می شد، اما با توجه عقب افتادگی‌های موجود، باید طی 3 سال اقدامات لازم را انجام دهیم. به همین دلیل با یک اپراتور نمی‌توان کار را پیش برد، باید از تمامی ظرفیت‌ها استفاده شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه امروز یک نهضت فیبرکشی در کشور به راه افتاده است، گفت: در پروژه توسعه فیبرنوری، تا پایان دولت سیزدهم، فیبرکشی در دستور کار قرار گرفته است. اما این پروژه در قانون هفتم توسعه در قالب اتصال منازل به اینترنت با فیبرنوری هدفگذاری شده است.

زارع‌پور با اشاره به اینکه در نهضت فیبرکشی برخی از روستاهای کشور از نعمت فیبرنوری بهره‌مند خواهند شد، افزود: هنوز اتصال تعداد 20 درصد روستاهای کشور به شبکه اینترنت پرسرعت و پایدار باقی‌مانده است.

وی ادامه داد: تا امروز 5400 روستا به اینترنت متصل شده‌اند. همچنین تا پایان سال جاری روستاهای دارای 20 خانوار به اینترنت متصل خواهند شد. از سوی دیگر سال آینده ارتقای کیفیت در این راستا هدف‌گذاری شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین اظهار داشت: یکی از موضوعات مد نظر این وزارتخانه، شبکه ملی اطلاعات است که نزدیک به 12 سال موضوع آن در کشور مطرح بوده است. شبکه ملی اطلاعات یک شبکه پر سرعت، با کیفیت و امن در گستره کشور ایران است که خدمات با سرعت و با کیفیت در این بستر ارائه می شود.

زارع‌پور تصریح کرد: شبکه ملی اطلاعات کشور را در آینده در بخش‌های مختلف بیمه خواهد کرد. این شبکه در ابتدای فعالیت دولت سیزدهم 23 درصد پیشرفت داشت و امروز به پیشرفت 63 درصدی رسیده است و هر هفته کنترل پروژه صورت می گیرد.

وی بیان داشت: در ایران هنوز فرایند شبکه ملی اطلاعات مورد غفلت قرار گرفته است. امروز تمام ظرفیت وزارت ارتباطات برای تحقق این شبکه به کار گرفته شده است و هر هفته 3 جلسه برای این موضوع برگزار می شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید کرد: در لایحه بودجه سال جاری، در بحث امنیت، یک تا 2 درصد بودجه دستگاه‌ها برای ایمن‌سازی اختصاص یافته است و از این ظرفیت باید استفاده کرد. در این راستا مشکلات باتری را نیز توسط اپراتورها پیگیری خواهیم کرد.

زارع‌پور با بیان اینکه برای اقتصاد دیجیتال فصل جدیدی آغاز شده است، ابراز داشت: در برنامه هفتم توسعه مواد قانونی مناسبی تدوین شده و برای به رسمیت شناختن دارایی‌های دیجیتال و نظام ارزش‌گذاری نیز اقدامات نوینی آغاز شده است و این مسیر را از بورس آغاز کرده‌ایم و سال گذشته اولین شرکت وارد بورس شد.

وی اضافه کرد: در بحث خدمات پایه و روی شبکه 3 نگاه «اتخاذ رویکرد ایجاد موازنه و تمرکز بر پلتفرم‌های داخلی مانند چین»، «تمرکز عمده بر نظام تنظیم مقررات برای کنترل و مدیریت پلتفرم‌های بین المللی همچون عمده کشورهای اروپایی» و «پذیرش سلطه پلتفرم‌های بین‌المللی و عمدتاً آمریکایی» در وجود دارد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تأکید بر اینکه امروز مرزها به معنی مرزهای فیزیکی نیست، گفت: مرز یک کشور جایی است که پلتفرم‌های آن کشور فعال است و حتی حرکت افکار عمومی و مدیریت جامعه را به دست گرفته‌اند.

زارع‌پور افزود: تمامی کشورهای پیشرفته به فکر افتاده‌اند که با جبران عقب‌افتادگی خود پلتفرم راه‌اندازی کنند، در غیر این صورت مستعمره خواهند بود. امروز جای خرسندی است که جوانان ما برای بی‌نیاز شدن از پلتفرم‌ها و سکوهای خارجی تلاش می‌کنند.

وی به توسعه پلتفرم‌های داخلی در کشور اشاره کرده و ادامه داد: سال گذشته،  ایتا ۱.۵ میلیون نفر کاربر داشت در حالی که امروز روزانه 17 میلیون نفر از این فضا استفاده می‌کنند و امروز حامی تمام قد سکوهای داخلی هستم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: اگر 100 میلیون نفر وارد شبکه اجتماعی داخلی شوند قطعاً زیرساخت را فراهم می کنیم، اما مردم باید توجیه و اقناع شوند و این کار تبیینی و ترویجی در حیطه وظایف وزارت ارتباطات نیست.

زارع‌پور در بحث برخورد با فروشندگان فیلترشکن، تصریح کرد: یک خط قانون برای برخورد با افراد سودجو در بحث فیلترشکن و فروشندگان آن نداریم و تا زمانی که این چنین است نباید جمع‌آوری این فضا را از وزارت ارتباطات انتظار داشت.

وی با تأکید بر اینکه در این رابطه نیازمند ابزارهای قانونی هستیم، بیان داشت: در برنامه هفتم توسعه مجلس همراهی خوبی در حوزه امور فاقد قانون داشت. اما برای مدیریت فضای مجازی کشور، قانون در اختیار نداریم. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز