خبرگزاری کار ایران

در همایش نیروگاه‌های خورشیدی برای صنایع مطرح شد؛

تأمین برق صنایع از طریق ایجاد نیروگاه تجدیدپذیر

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۵۳۴۱

۴۳ صنایع بزرگ بالای ۷ مگاوات زیر نظر برق باختر فعالیت دارند

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی گفت: مطابق با ماده 16 قانون جهش تولید دانش‌بنیان، صنایعی که قدرت قراردادی برق آنها بیشتر از یک مگاوات است، موظف هستند که در سال نخست معادل یک درصد و تا سال پنجم معادل 5 درصد از مصرف برق خود را از طریق ایجاد نیروگاه تجدیدپذیر تأمین کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمود محمودی در همایش نیروگاه‌های خورشیدی برای صنایع استان مرکزی، افزود: در غیر این صورت یک تا 5 درصد از برق مصرفی این صنایع با نرخ تجدیدپذیر محاسبه و در قبوض آنها اعمال می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تعداد واحدهای صنعتی در حوزه توزیع برق استان مرکزی 7512 واحد است، ادامه داد: 242 واحد صنعتی با دیماند بالای یک مگاوات در حوزه شرکت توزیع برق استان مرکزی فعالیت می‌کند. همچنین 80 درصد از مصرف برق این استان به عنوان پایتخت صنعت ایران، در بخش مولد است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی اظهار داشت: 57 مگاوات نیروگاه‌های گازی، نیروگاه‌های برق‌آبی و نیروگاه‌های خورشیدی در استان مرکزی وجود دارد که از این میزان، 33.3 مگاوات نیروگاه‌های گازی، 16.2 مگاوات در حوزه نیروگاه‌های برق‌آبی و 7.5 مگاوات در حوزه خورشیدی است.

محمودی تصریح کرد: توجه نکردن به اقتصاد برق، شکاف قابل توجه بین هزینه‌های تولید و انتقال، عدم انگیزش بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری، تجهیزات برقی غیراستاندارد، از عمده‌ترین دلایل ناترازی تولید و مصرف برق است.

وی بیان داشت: همچنین افزایش مصرف برق سالیانه حدود 6 درصد، مصارف سرمایشی غیراستاندارد حدود 30 هزار مگاوات، کاهش ظرفیت نیروگاه‌های برق‌آبی کشور به دلیل خشکسالی و تداوم گرمای هوا، از دیگر دلایل ناترازی تولید و مصرف برق است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی تأکید کرد: نیاز مصرف برق این استان در تابستان سال جاری به 1480 مگاوات رسید، این در حالی است که این رقم در سال گذشته 1304 مگاوات بوده است. پیک حادث شده در استان نیز در سال جاری به 1031 مگاوات رسید که این میزان در سال گذشته 956 مگاوات بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای باختر نیز در این همایش گفت: 43 صنایع بزرگ بالای 7 مگاوات زیر نظر برق باختر فعالیت دارند که از این تعداد 17 صنعت بزرگ در استان مرکزی است.

مجتبی داودآبادی افزود: عدم توازن تولید و مصرف، اضافه شدن 35 هزار مگاوات بار سرمایشی در تابستان در کشور، افزایش مصرف برق حدود 2 تا 6 برابر کشور نسبت به دنیا در بخش‌های مختلف و نوسانات اقتصادی بازار برق، از مهمترین چالش‌های صنعت برق است.

وی ادامه داد: در سال 57 حدود 7000 نیروگاه منصوبه در کشور وجود داشت که این میزان هم‌اکنون به 57 هزار مگاوات رسیده و 100 درصد جمعیت شهری و 99 درصد جمعیت روستایی از نعمت برق بهره‌مندند که این مهم نشانگر توسعه و پیشرفت کشور است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای باختر با بیان اینکه استان مرکزی با جمعیت یک میلیون و 480 هزار نفری دارای بیش از 800 هزار مشترک برق است، اظهار داشت: هدف‌گذاری برای تولید 10 هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر در دولت سیزدهم صورت گرفته است که این میزان تا پایان دولت و در یک افق 4 ساله اجرا می‌شود. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز