خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

اوج گیری آنفولانزا در فارس زیر سایه کرونا

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۴۷۳۹

۲۸ هزار دوز واکسن آنفولانزا تزریق شده است

در چند سال گذشته با وجود ویروس کرونا دیگر بیماری‌های ویروسی به حاشیه رفته بودند و رعایت اصول بهداشتی برای مقابله با کرونا در صدر هشدارهای بهداشتی قرار داشت.

به گزارش ایلنا، امسال با شروع فصل پاییز و گذشت بیش از ۳ سال از شیوع ویروس کرونا شاهد افزایش ابتلا شهروندان به آنفولانزا در سطح جامعه هستیم.

آنطور که مقامات بهداشتی می‌گویند؛ ویروس غالب در شهریور ماه کووید از زیر سویه اومیکرون بوده است اما با شروع فصل پاییز آنفولانزا ویروس غالب شده است که تا پایان فصل سرما ادامه خواهد داشت.

در این باره عباس رضاییان زاده؛ معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز  به ایلنا می‌گوید: قبل از شیوع کرونا، ویروس آنفولانزا را داشتیم که با شروع فصل پاییز و سرد شدن هوا بیشتر بود و شیوع بالایی داشت اما مدت زمانی که درگیر کووید بودیم آنفولانزا را کمتر داشتیم و با این وجود امسال در حالی  کمتر درگیر کرونا هستیم که آنفولانزا بیشتر از گذشته خودش را نشان داده است.

اوج گیری آنفولانزا در فارس زیر سایه کرونا

ویروس آنفولانزا؛ ویروس غالب است

به گفته رضائیان زاده بر اساس نمونه‌گیری‌هایی بیشتر مراجعه کنندگان با علائم درگیری دستگاه تنفسی فوقانی مانند سرفه، سردرد، گلودرد و بدن درد مراجعه می‌کنند و با نمونه‌های گرفته شده آنچه که غالب است ویروس آنفولانزا است.

وی خاطرنشان می‌کند که در یک روز آبان ماه در بیمارستان نمازی از ۴۸ بیماری که با علائم درگیری دستگاه تنفسی فوقانی؛ سرفه، سردرد، آبریزش چشم و بینی بستری شده‌اند نمونه گیری  که انجام شده است، ۱۳ مورد آنفولانزا و یک مورد کرونا مثبت بوده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز می‌گوید: همچنین در روز بعد با نمونه گیری از ۴۰ بیمار، ۱۷ مورد آنفولانزا مثبت و دو مورد کرونا بوده است.

وی ادامه می‌دهد: این آمار نشان می‌دهد که ویروس آنفولانزا به طور فاحشی بسیار زیاد است و عمدتاً با بیماری آنفولانزا روبرو هستیم.

اوج گیری آنفولانزا در فارس زیر سایه کرونا

۲۸ هزار دوز واکسن آنفولانزا تزریق شده است

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تاکید بر استفاده از ماسک، رعایت فاصله ایمن در تجمعات فضای باز و... می‌گوید: در ویروس آنفولانزا به همان پروتکل‌های بهداشتی که برای کرونا وجود داشت باید رعایت شود.

رضائیان زاده در خصوص تزریق واکسن آنفولانزا نیز می‌گوید:  واکسن آنفولانزا برای گروه‌های خاص باید تزریق شود و  افراد بالای ۶۰ سال و کسانی که در معرض خطر هستند و مادران باردار باید تزریق کنند.

به گفته وی  ۲۸ هزار دوز واکسن آنفولانزا توسط وزارت بهداشت به دانشگاه علوم پزشکی شیراز تحویل داده شده است که بین گروه‌های هدف به صورت رایگان توزیع شده است.

وی خاطرنشان می‌کند: همچنین افرادی که مایل به تزریق واکسن آنفولانزا باشند، می‌تواند از داروخانه‌ها واکسن را دریافت کنند و در تمامی داروخانه‌ها واکسن آنفولانزا موجود است.

 واکسن از ابتلا به آنفولانزا جلوگیری نمی‌کند

به گفته این‌مقام حوزه بهداشت واکسن به طور قطعی از ابتلا به آنفولانزا جلوگیری نمی‌کند چرا که ویروس آنفولانزا مانند کرونا بی‌ثباتی آنتی ژنی دارد و ممکن است ویروس و آنتی ژن مقاوم‌تری نسبت به واکسن داشته باشد.

رضائیان زاده همچنین در رابطه با اینکه کدام یک از این ویروس‌ها خطرآفرین‌تر هستند، عنوان می‌کند: بین کرونا و آنفولانزا نمی‌توان گفت که کدام یک خطرناک‌تر هستند و باید برای جلوگیری از ابتلا به هر دو پروتکل های بهداشتی مانند رعایت فاصله ایمن، استفاده از ماسک، دوری از تجمعات در محیط های سربسته و... رعایت شود.

آخرین وضعیت کرونا در فارس

دانشگاه علوم پزشکی شیراز در آخرین گزارش از وضعیت کرونا اعلام کرد: هم اکنون 361 بیمار مثبت و مشکوک دارای علایم در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد، 36 بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش‌های مراقبت‌های ویژه  خدمات درمانی دریافت می‌کنند.

در هفته گذشته، یک مورد جدید فوتی ناشی از کرونا در فارس گزارش شده و مجموع جان باختگان ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تاکنون، به هشت هزار و 214 نفر رسیده است.

از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون 656 هزار و 895 هم استانی مبتلا به کووید 19 بهبود یافته که از بیمارستان‌ها ترخیص شده و یا از ایزوله خانگی خارج شده‌اند.

به گزارش ایلنا، در یک ماه اخیر شاهد افزایش مبتلایان به آنفولانزا و فروکش کردن ویروس کرونا هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز