خبرگزاری کار ایران

شهردار منطقه یازده شیراز مطرح کرد؛

محرومیت زدایی در دل محلات منطقه ۱۱

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۹۷۷۴

عزم شورای شهر در محرومیت زدایی جدی است

شهردار منطقه یازده شیراز معتقد است خواسته هایی که از دل مردم یک محله یا منطقه بلند می شود را می توان با رویکرد نرم به کار بست.

به گزارش ایلنا، علی فراشائیان با بیان اینکه می‌توان در محلات با تغییر رویکرد اجتماعی و محیطی کارهای نرم انجام داد، عنوان کرد:  در اصل محرومیت زدایی می تواند بازگشت به هویت اجتماعی باشد که امروزه در شیراز آن را از دست داده‌ایم.

وی با بیان اینکه هویت‌های محله کمرنگ شده‌اند، گفت: زمانی در محله‌ها بزرگتر وجود داشت، امروزه بزرگان محل در حال حذف شدن و از طرفی خاندان‌های بزرگ رو به فراموشی هستند. 

شهردار منطقه یازده با اشاره به اینکه رویکرد متفاوتی در بحث محرومیت زدایی داشته ایم، عنوان کرد: محرومیت در محلات شهر شیراز متفاوت است؛ مثلا محرومیت در محله پودنک با مهدی آباد، ابیوردی و سعدی متفاوت است‌.

وی گفت: برخی محلات به محلات مهاجرپذیر تبدیل شده اند لذا یکی از رویکردهای جدید در بحث معماری و شهرسازی  حرکت به سمت شهرسازی تاکتیکال است.

وی معتقد است خلق فضای شهری، فضای کیفی محله و جایگاه سکونت در محلات را مشارکت مردم ایجاد می‌کند.

به گفته فراشائیان خلاقیت در واقع جایی است که شهروندان در آن مداخله می‌کنند و به عنوان مدیریت شهری نیاز است آنها را پاسخگو باشیم. 

وی تصریح کرد: شهرسازی تاکتیکال براساس عدالت اجتماعی و  محل سکونت شکل می‌گیرد و بعضا در این سال ها آن را کمرنگ دیده‌ایم.

شهردار منطقه یازده پارک محله ای را یکی از رویکردهای مهم محلات برشمرد و افزود:  در سکوت خبری به مطالعات اجتماعی منطقه ۱۱ پرداخته شد و نیازهایی این منطقه را برآورد کردیم.

محرومیت زدایی در دل محلات منطقه ۱۱

محرومیت زدایی در دل محلات منطقه ۱۱ آغاز شد

شهردار منطقه ۱۱ با بیان اینکه در منطقه یازده خاستگاه مردم را ابتدا محرومیت در نظر گرفته ایم، گفت: محرومیت زدایی را با یک محله شروع  و بازخورد آن را در نظر گرفته‌ایم تا بتوان در محلات دیگر آن را گسترش داد.

شهردار منطقه یازده اظهارداشت: دموکراسی در فضای اجتماعی این منطقه شکل داده شد و با تیم ۱۰ نفره شهرساز، معمار و.... نیازسنجی ها را انجام دادیم. 

وی افزود: افراد محله  با توجه به شعارهای ادوار گذشته به خصوص در بحث مسجد محوری با مشورت هیات امنای مسجد ، حضور مردم در مساجد را افزایش دادیم.

فراشائیان با بیان اینکه با برخورد نرم مداخله گرانه از مسجد شروع  و ابتدا مسجد منطقه  زیبا سازی شد، گفت: هویت مسجد را عوض نکردیم، عکس های شهدا با رنگ بندی های جدید طراحی شدند و مناره مسجد با خواسته مردم تغییر کرد.

وی به فعالیت های صورت گرفته در سطح محله پودنک اشاره کرد و ادامه داد: در  فاز نخست کوچه هایی که به آسفالت نیاز داشتند را آسفالت کردیم. 

شهردار منطقه یازده معتقد است  شعارهای داده شده در سطح محلات را به عمل تبدیل کرده ایم و اضافه کرد: در فاز دوم پیاده روی در محله پودنک آغاز شد. 

وی ادامه داد: در فاز سوم زیباسازی در محله پودنک انجام گرفت و کار با نظرات مردم آغاز شد ، دیوارها رنگ آمیزی شدند و نقاشی دیواری را در محله پیاده کردیم.

فراشائیان با بیان اینکه محله به مرور تغییر کرد و رویکرد معماری ایرانی اسلامی در نقاشی دیواری محلات نمایان شد، گفت:  فاز چهارم با مرکزیت محله از نظر اجتماعی و اقتصادی آغاز شد ، مغازه هایی که سال ها رنگ نشده بودند را رنگ آمیزی و تابلوهای یک شکل بر درب مغازه ها نصب شد.

شهردار منطقه یازده خاطرنشان کرد: در کمتر از دو روز ۱۵۰ گلدان در محله پودنک نصب و محله به دروبین مدار بسته مجهز شد.

محرومیت زدایی در دل محلات منطقه ۱۱

 محرومیت زدایی  محله پودنک پروژه ای فاخر است

وی تاکید کرد: پروژه محرومیت زدایی پودنک می تواند به‌ عنوان‌ پروژه ای فاخر در تغییر یک محله در بین پروژه های محرومیت زدایی شیراز معرفی شود.

فراشائیان حضور مدیریت شهری و تغییرات در آن مهم ارزیابی کرد و یادآور شد: روزهای نخست مردم بازدیدهایی را که از سطح محله انجام می گرفت را شعار محور می دانستند؛ اما کم کم  که شعار به عمل تبدیل شد و مردم محله این تغییرات را به وضوح دیدند در بازدیدهای ادواری بعدی ساکنان محله با ما همراه شدند.

وی گفت: شهرسازی تاکتیکال این چنین مدیریت تاکتیکال هم با خود به همراه داشت و در فرصت ۸ ماهه ای که در شهرداری منطقه ۱۱ داشته ایم‌فقط به دنبال ثابت کردن یک چیز بوده ایم که "آری به اتفاق می توان جهان گرفت". 

وی به دو کار زیرساختی بزرگ در محله پودنک اشاره کرد و افزود: کل لوله گذاری محله پودنک انجام شد و در فاز بعدی  پیاده راه سازی این محله که وضعیت مناسبی نداشت را تکمیل کردیم.

فراشائیان تصریح کرد: همواره معتقدم همان دیدگاهی که در ساخت و سازها و تعریف پروژه ها در بالای شهر وجود دارد در پایین شهر هم باید باشد.

عزم شورای شهر در محرومیت زدایی جدی است

ناظر شورا در منطقه ۱۱ و رئیس شورای شهر شیراز نیز گفت: عزم شورای شهر در محرومیت زدایی جدی است. سید ابراهیم حسینی با اشاره به اینکه رویکرد متفاوتی در بحث محرومیت زدایی داشته ایم، عنوان کرد: این موضوع در محلات و منطقه های مختلف متفاوت است و ممکن است آنچه در منطقه ای محرومیت قلمداد می شود در مناطق دیگر اینگونه نباشد.

وی خاطرنشان کرد: لذا از این جهت در هر محله مشکلات و محرومیت های آن احصا و در راستای رفع آن گام برداشته شد.

حسینی با اشاره به رفع محرومیت در منطقه ۱۱ گفت: این موضوع در منطقه ۱۱ از شعار به عمل تبدیل شد و در بخش های مختلفی همچون زیباسازی، مشارکت مردم، پیاده راه سازی، باغ بانوان و... اجرا شد.

وی افزود: به عنوان مثال در محله شهدای پودنک این محرومیت زدایی آغاز شد و در طیف های مختلف بود و می تواند به عنوان الگو برای دیگر محلات باشد.

وی یاداور شد: مشارکت مردم در احصا مشکل و پاسخ به آن یکی از شاخصه های رفع محرومیت در منطقه ۱۱ بود که می توان آن را در دیگر مناطق اجرا کرد.

محرومیت زدایی با مشارکت مردم در دل منطقه ۱۱

همچنین  رئیس کمیته محرومیت زدایی شورای شهر نیز در این جلسه به تقدیر از شهردار منطقه یازده پرداخت و گفت: مردم محله پودنک تقاضا داشتند که از شهردار منطقه برای خدماتی که در این محله محروم انجام داده است، تقدیر به عمل آید.

سیده مریم حسینی افزود: در دل محلات و کوچه های منطقه ۱۱ ورود کردیم و زیباسازی انجام دادیم و این فرهنگسازی به خوبی انجام شد.

به گفته وی مشارکت مردم در حفظ زیباسازی ها در منطقه ۱۱ شایسته است و شهرداری این منطقه به خوبی در محلات ورود کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز