خبرگزاری کار ایران

در اصفهان؛

تکیه گلبندان احیا شد

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۵۴۵۲

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان گفت: تکیه گلبندان که از جمله میراث تخریب‌ شده اصفهان بود، توسط این سازمان بازسازی و مرمت شده است و طی برگزاری یک آیین مذهبی به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش ایلنا از اصفهان، محمدعلی ایزدخواستی تصریح کرد: تکیه گلبندان از حسینه‌ها و آثار ارزشمند دوران صفویه بوده که تا حدود یک قرن پیش با سقف آجری وجود داشته، اما سپس بر اثر شرایط جوی این سقف تخریب و سقف چوبی اجرا شده است که این سقف نیز تا اوایل دهه 70 پابرجا بود، اما سپس به طور کامل تخریب شد. 

وی افزود: عملیات بازسازی و مرمت این تکیه طی یک سال اخیر انجام شد و قرار است در پایان هفته جاری، همزمان با ایام رحلت رسول اکرم و شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام، با برگزاری آئین سوگواری و منقبت‌خوانی اهل البیت (ع) به صورت رسمی به بهره‌برداری برسد.

به گفته ایزدخواستی، کارشناسان سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان مطابق تصاویر و عکس‌های هوایی سال ۱۳۳۵، اطلاعات و مستندات موجود تاریخی، این تکیه را بازطراحی و بازسازی کردند و به این ترتیب یک فضای باز شهری (میدان‌گاه) در جوار میدان امام (ره) ساخته شده که نقطه اتصال بازار چهارسوق مقصود و بازار حسن‌آباد نیز محسوب می‌شود.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان تصریح کرد: در عملیات احیای تکیه گلبندان، ۵۱۰ مترمربع عرصه تکیه، ۱۸ دهانه و 21 سقف به شکل چارسو و سقاخانه تاریخی تکیه بازسازی و مرمت شدند. فضایی نیز برای نگهداری وسایل تکیه و پخت و پز در نظر گرفته شده بود و در کنار تکیه گلبندان قرار داشت، به انضمام منبر به شکل آجری که همه بر اساس شواهد تاریخی، احیا شدند.

ایزدخواستی تاکید کرد: با احیای تکیه گلبندان، یک نقطه ارزشمند برای گردشگری مذهبی و اجرای تعزیه‌‎خوانی در کنار یکی از مهمترین سایت‌های میراث جهانی بشر در ایران، ایجاد شد که امیدواریم با وجود یک هیئت مدیره قوی از اهالی محله، این نقطه به عنوان فضای معنوی ارزشمند در شهر اصفهان به نقش‌آفرینی تاریخی خود بازگردد.

علاقمندان برای حضور در آیین سوگواری و منقبت‌خوانی اهل البیت (ع) و بهره‌برداری از تکیه گلبندان، می‌توانند روز چهارشنبه 22 شهریورماه 1402 ساعت 19:30 (7:30 شب) به محل تکیه گلبندان واقع در خیابان نشاط، کوچه بیت‌الحسین (ع)، بازارچه حسن‌آباد، مراجعه کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز