خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت جهاد کشاورزی:

سالانه 12 میلیون تن شیر در کشور تولید می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۲۰۷۲

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه امور دام وزارت جهاد کشاورزی گفت: سالانه بیش از 12 میلیون تن شیر در کشور تولید می‌شود.

به گزارش ایلنا، سید احمدرضا سیدعلیان روز دوشنبه - شش شهریور ماه - در آیین افتتاح دو واحد گاوداری در شهرک دام چگنی اظهار داشت: 70 درصد هزینه دامداری‌ها مربوط به خوراک دام است، و کشور به 32 میلیون تن علوفه و 18 تا 21 میلیون تن دانه یا نهاده دامی نیازمند است که متاسفانه برای تامین بخش قابل توجهی از این نهاده‌ها وابسته هستیم. 

وی با بیان اینکه تامین بخش زیادی از نهاده های دامی از طریق خارج کشور صورت می گیرد، اظهار داشت:75 درصد نوسانات و التهابات قیمت  محصولات دام و طیور ناشی از تحریم‌ها است. 

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه امور دام وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه وابستگی کشور در حوزه تامین نهاده دام و طیور 85 درصد است، افزود: می توان در یک برنامه پنج ساله با کشت گیاهان کم آب، وابستگی به واردات نهاده‌های دامی را به کمتر از 40 درصد کاهش داد. 

سیدعلیان بیان کرد: میانگین بارندگی ایران یک سوم متوسط دنیا است و باید کشت گیاهان کم آب بر و پاییزه با توجه به شرایط کشور و بحران آب، در دستور کار قرار گیرد. 

وی افزود: لازم است کشاورزان و تولیدکنندگان با توجه به سطح آب چاه‌ها، تولید محصولاتی مانند ذرت خوشه‌ای، سورگوم دانه‌ای و علوفه‌ای، چغندر علوفه‌ای، ماشک و نخود علوفه‌ای را در اولویت قرار دهند تا وابستگی کشور در حوزه تامین نهاده‌ها به حداقل برسد. 

وی با ببان اینکه گیاهان کم آب بر باید به تدریج با ذرت علوفه‌ای جایگزین شوند، افزود: کنجاله‌های غیر از کنجاله سویا در رژیم دام و طیور باید لحاظ شود. 

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه امور دام وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: سالانه 12 میلیون تن شیر، 900 هزار تن گوشت قرمز، 2 میلیون و 500 هزار تن گوشت مرغ و یک میلیون و 200 هزار تن تخم مرغ در کشور تولید می‌شود. 

سیدعلیان همچنین با اشاره به پرورش 1.7 میلیون راس دام در واحدهای دامداری صنعتی، گفت: 340 شهرک دام در کشور وجود دارد که عدم تامین نهاده‌ها و مشکلات اقتصادی باعث شده با همه ظرفیت فعال نباشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز