خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل آبفای شیراز:

وضعیت تامین آب شیراز به پایداری رسیده است

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۰۶۳۶

خشک شدن حداقل ۱۰ حلقه چاه آب طی تابستان امسال

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز گفت: تابستان امسال شهروندان شیرازی، روز‌های دشواری را به لحاظ دسترسی پایدار به آب سپری کردند.

به گزارش ایلنا، بهمن بهروزی در نشست خبری با خبرنگاران، افزود: از نیمه بهمن سال گذشته، شاهد وقوع چند حادثه غیرمترقبه بر روی خطوط انتقال اصلی و همچنین بروز مشکلاتی در منابع تامین آب شرب شهرستان شیراز بودیم.

وی ادامه داد: این حوادث منجر به از دست دادن 1800 لیتر بر ثانیه آب در همان مقطع زمانی شد، اگرچه در زمستان این اتفاق روی داد و پیک مصرف آب نبود.

مدیرعامل آبفای شیراز گفت: در تیرماه حادثه دیگری رخ داد و خط پتروشیمی و خط اول آبرسانی شیراز، در کیلومتر 38 سد درودزن، دچار مشکل شد؛ رفع این حادثه با تلاش شبانه‌روزی حدود 30 ساعت به طول انجامید.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه، تا رسیدن به وضعیت پایداری شبکه، شاهد گلایه و شکایاتی به حقی از سوی مردم بودیم، گفت: در این شرایط ما مجبور شدیم در این مدت، با ایجاد افت فشار تصنعی در نقاطی از شهر، وضعیت توزیع منابع آبی را مدیریت کنیم تا عدالت در این امر تا حدودی رعایت شود.

مدیرعامل آبفای شیراز در ادامه به وضعیت کنونی زیرساخت‌های تامین و توزیع آب و همچنین اقدامات اجرایی شده و در دست اجرای بخش فاضلاب، اشاره کرد.

نهایی شدن خط دوم انتقال آب درودزن به شیراز

وی به نهایی شدن خط دوم انتقال آب درودزن به شیراز، اشاره کرد و یادآور شد: با تلاش همکاران سازمان آب منطقه‌ای و پیگیری مجدانه استاندار فارس، از 12 مرداد امسال، آب از طریق خط دوم انتقال آب درودزن، به مخزن معالی‌آباد شیراز وارد شد.

بهروزی اضافه کرد: با اضافه شدن 800 لیتر بر ثانیه از خط دوم، سرجمع آب تامین شده از منابع سطحی به حدود 2.7 متر مکعب بر ثانیه رسید؛ اکنون حدود 35 درصد از کل آب مورد نیاز شیراز را از منابع زیرزمینی و مابقی را از منابع سطحی تامین و توزیع می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم  ایراد‌های برقی مابقی خط برطرف شده و ظرفیت ما به سه مترمکعب آب در ثانیه از خط دوم آبرسانی برسد؛ اگرچه امروز هم بخشی از چاه‌های آب را در شیراز خاموش کرده‌ایم تا این منابع برای مواقع ضرورت باقی بماند.

بهروزی گفت: هم‌اکنون، بیشترین ظرفیت مخزن آب را نسبت به سال گذشته در شیراز داریم و براساس گزارش‌های اعلامی 122، قطعی آب نداریم، مگر حادثه‌ای رخ داده باشد. 

مدیرعامل آبفای شیراز با بیان اینکه به سمت هوشمندسازی کامل شبکه آب پیش می‌رویم، گفت: امروز دیگر ضرورتی ندارد که برای بررسی وضعیت مخازن و شیر‌های آب، حضور فیزیکی در محل داشته باشیم.

 وضعیت تامین آب شیراز به پایداری رسیده است

برنامه‌ریزی برای بهبود وضعیت داخلی شبکه آب شهرستان شیراز

بهروزی گفت: در حال حاضر وضعیت تامین آب تا حدودی به پایداری رسیده و باید به سمت برنامه‌ریزی برای بهبود وضعیت داخلی شبکه آب شهرستان شیراز حرکت کنیم.

مدیرعامل آبفای شیراز اضافه کرد: افزایش تعداد مخازن، ایستگاه‌های پمپاژ و ... باید در دستور کار قرار گیرد، کمبود مخازن ذخیره، یکی از چالش‌های جدی این کلانشهر محسوب می‌شود که باید به سمت مرتفع کردن کامل آن برویم.

وی خاطرنشان کرد: ما باید به ازای هر مشترک حدود 1.8 تا 2 مترمکعب مخزن نیاز داریم، اما در شرایط حاضر میزان موجودی بسیار کمتراست، لذا برنامه‌ریزی‌هایی برای رفع کامل این کمبود انجام داده‌ایم. اکنون مخازن و ایستگاه‌های پمپاژی را در دست احداث داریم که با تکمیل و بهره‌برداری از آنها، می‌توانیم به سطح مناسبی از وضعیت تامین پایدار آب شرب برسیم.

بهروزی با اشاره به اینکه سالانه حدود 33 هزار مشترک جدید به شرکت آبفای شیراز اضافه می‌شود، خاطرنشان کرد: اگر بعد خانوار را 3 نفر در نظر بگیریم، سالانه حدود 110 هزار نفر به جمعیت مصرف کننده آب شرب شیراز اضافه می‌شود، در طرح‌های توسعه مسکن، نظیر نهضت ملی هم باید پیش‌بینی زیرساخت تامین و توزیع آب برای 80 هزار واحد مسکونی جدید را در شیراز و صدرا داشته باشیم.

وی گفت: سال گذشته در محدوده تحت مدیریت این شرکت، بالغ بر 108 کیلومتر لوله‌گذاری، 20 حلقه چاه جدید حفر و تجهیز، بخشی از رینگ آبرسانی شیراز اجرایی و اقدامات قابل توجهی برای توسعه ظرفیت مخازن و ایستگاه‌های پمپاژ آب انجام شده است؛ این اقدامات همچنان ادامه دارد و به حتم منابع مالی آن را تلاش خواهیم کرد که از مسیر‌های مختلف تامین کنیم.

خشک شدن حداقل 10 حلقه چاه آب طی تابستان امسال

بهروزی با اشاره به خشک شدن حداقل 10 حلقه چاه آب طی تابستان امسال، گفت: بعضی از این چاه‌ها کف شکنی و بعضی از مدار خارج شده است؛ در مورد مخزن سعدی (خرامه) که با خشک شدن چاه مواجه شدیم، با 60 متر کف شکنی، عمق چاه به بیش از 300 متر رسیده است؛ البته در بعضی مناطق شیراز، چاه با عمق بیش از 320 متر هم داریم. 

او با بیان اینکه تنها طرح مصوب دور اول سفر رئیس جمهوری به شیراز، رینگ آبرسانی این شهرستان بوده است، گفت: برای دور دوم، پیشنهاد ادامه رینگ آبرسانی، توسعه تصفیه‌خانه شماره دو شیراز و تصفیه خانه غرب صدرا، ارائه شده است که در صورت نهایی شدن، به دنبال تامین اعتبار و اجرایی کردن این طرح‌ها خواهیم بود.

بهروزی میزان کل پساب تولیدی از تصفیه خانه‌های زیر مجموعه آبفای شیراز را 2200 لیتر بر ثانیه اعلام و اضافه کرد: واگذاری بخشی از این پساب در مرحله مزایده قرار دارد؛ امیدوار هستیم که امکان استفاده از این پساب در بخش‌های کشاورزی، فضای سبز و صنایع به شکل کامل فراهم و وابستگی این بخش‌ها به منابع آب زیرزمینی کاملا صفر شود.

مدیرعامل شرکت آبفای فارس با اشاره به اینکه پساب فاضلاب به لحاظ کیفی دارای درجات A و B و C است، گفت: تعیین استاندارد کیفی پساب بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست و دانشگاه علوم پزشکی است، اگر بتوانیم استاندارد را به سطح B یا A ارتقاء دهیم، امکان استفاده کامل از این پساب در آبیاری فضای سبز و مزارع و باغ‌های مثمر فراهم می‌شود، اما اکنون پساب تولیدی می‌تواند در صنایع و کشت محصولاتی نظیر یونجه و شبدر یا باغ‌ها و درختان غیر مثمر، استفاده شود.

بهروزی تاکید کرد که امکان تامین آب مرود نیاز باغ‌هایی که با هدف تامین چوب، ایجاد می‌شود از محل پساب تولیدی تصفیه‌خانه‌های فاضلاب، وجود دارد، گفت: در تصفیه‌خانه‌های شیراز و صدرا به دنبال تعبیه تصفیه ثانوی هستیم تا استاندارد‌های بالاتری را اخذ کرده و امکان استفاده از این پساب در مزارع هم وجود داشته باشد.

مدیرعامل آبفای شیراز، با تاکید بر لزوم فرهنگسازی مصرف بهینه آب، اقدامات اجرایی شده در این زمینه را یادآور شد و گفت: در ایام پیک مصرف و ماه‌های گرم سال، سرانه مصرف آب در شیراز به 220 لیتر در روز می‌رسد که رقم بسیار بالایی است.

هر کولر آبی روزانه حدود 300 لیتر آب مصرف می‌کند

بهروزی با بیان اینکه آبفا شیراز 864 هزار مشترک دارد، گفت: کولر آبی برای هر 16 تا 18 ساعت کار، حدود 300 لیتر آب مصرف می‌کند؛ اگر تنها نیمی از مشترکان آبفای شیراز در تابستان کولر آبی استفاده کنند، هر روز 120 هزار مترمکعب آب مصرف می‌شود؛ این میزان یعنی ظرفیت کامل خط دوم انتقال آب از درودزن باید به همین تعداد مشترک اختصاص داده شود.

مدیرعامل آبفای شیراز با تذکر اینکه هنوز فصل گرم سال به پایان نرسیده است، گفت: براساس پیش‌بینی‌ها در یک هفته آینده شاهد افزایش گرمای هوا خواهیم بود؛ باید توجه داشت که به ازای هر یک درجه افزایش دمای هوا، حداقل 10 درصد به مصرف آب اضافه می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز