خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

گندمکاران مازندرانی چشم انتظار مطالبات شان هستند/ یک مسئول: پرداخت مابه التفاوت گندمکاران در حال بررسی است

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۳۶۴۰

گندمکاران‌ مازندرانی با گذشت ۳ ماه از فروش محصول خود به مراکز خرید، همچنان از عدم‌پرداخت وجه گندم گلایه دارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مازندران، کشت گندم در سال زراعی جدید مازندران در ۵۴ هزار و ۹۵۰ هکتار اراضی زراعی استان انجام شد که از این‌ مقدار ۲۶ هزار و ۵۰۰ هکتار کشت آبی و ۲۸ هزار و ۴۵۰ هکتار کشت دیم بوده است.

براساس اعلام جهادکشاورزی مازندران، تاکنون ۲۶ هزار و ۵۰۰ هکتار مزارع گندم آبی و ۲۸ هزار و ۳۲۰ هکتار گندم دیم در استان برداشت شده است و بر همین اساس بیش از ۱۵۰ هزار تن گندم در مازندران تولید شده است و  در همین راستا تاکنون بیش از ۱۱۵ هزار و ۸۰۰ تن گندم از کشاورزان استان خریداری شده است.

در حالی مازندران جزو ۷ استان برتر کشور در رشد خرید گندم است که عدم تصویب قیمت خرید تضمینی گندم و پرداخت ما به التفاوت مطالبات کشاورزان همچنان دغدغه جدی کشاورزان است.

گندمکاران‌مازندرانی با گذشت ۳ ماه از فروش محصول خود به مراکز خرید، همچنان از عدم‌پرداخت وجه گندم گلایه دارند و بر این اعتقادند که عدم قیمت گذاری و عدم پرداخت کل وجه گندمکاران در سال جاری، ناامیدی از کشت دوباره گندم و تحویل به سیلوها و مراکز خرید را افزایش می‌دهد.

 پرداخت مطالبات مابه التفاوت گندمکاران در هاله‌ای از ابهام

یکی از گندمکاران‌ مازندرانی می‌گوید: با گذشت ۳ ماه از تحویل گندم، مبلغ اولیه ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان پرداخت شد، اما مابه التفاوت همچنان در هاله‌ای از ابهام است و وجه کامل گندمکاران پرداخت نشده است.

احمدی از گندمکاران‌مازندرانی به خبرنگار ایلنا گفت: هزینه‌های فراوان داشت و برداشت بسیار زیاد است و مابه التفاوت فروش گندم‌ می‌تواند تا حدود بسیار بالایی مشکلات ما را برطرف کند.

وی افزود: اردیبهشت ماه گندم خود را به مرکز خرید تحویل دادیم و با گذشت سه ماه،  متاسفانه در پرداخت مابه التفاوت امروز و فردا می‌کنند و زمان پرداخت و قیمت نهایی گندم اعلام‌ نمی‌شود.

یکی دیگر از گندمکاران مازندرانی با اعلام اینکه قیمت در بازار آزاد تا ۱۶ هزار تومان هم توسط دلالان خریداری شده است، به خبرنگار ایلنا گفت:  کشاورز با توجه به هزینه‌های بالای کاشت و داشت و برداشت، نیازمند نقدینگی است و با این اوضاع برخی محصولات خود را به دلالان فروخته و کشت دوم خود را آغاز کرده‌اند، اما ما همچنان‌چشم انتظار پرداخت مابه التفاوت گندم هستیم.

مرادی افزود: در حالی قیمت گندم توسط دلالان به قیمت ۱۴ تا ۱۶ هزار تومان خریداری می‌شود که دولت قیمت اولیه را ۱۵ هزار تومان اعلام کرد اما در زمان خرید ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان از ما خریداری شد و همچنان منتظر قیمت واقعی دولت هستیم و در این اوضاع و احوال، دلالان رقیب اصلی دولت هستند و ما هم به بهانه کود و سم و بذر مانده‌ایم وگرنه به همان قیمت به بازار آزاد می‌فروختیم تا دردسرهای‌مان کمتر باشد.

وی گفت: کشاورز برای ادامه کشت و سر پا بودن نیازمند نقدینگی است و نمی‌‌توان به انتظار نقدینگی باشیم‌، چرا که با وجود قیمت‌های نجومی، متضرر می‌شویم و در این بخش باید دولت به داد ما کشاورزان برسد چرا که ما همه دارایی مان همین است و انتظار است در سال زراعی آینده، قیمت قطعی در همان ابتدای خرید اعلام و خریداری شود و کشاورزان را چشم انتظار مطالبات و نقدینگی نگذارند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران هم در گفت وگویی از خرید ۱۱۵ هزار تن گندم مازاد از کشاورزان استان در سال زراعی جاری خبر داد.

عباسعلی وفایی نژاد گفت:  تاکنون بیش از ۱۱۵ هزار و ۸۰۰ تن گندم از کشاورزان مازندرانی در ۳۲ مرکز خرید محصولات زراعی خریداری شده است.

وی با بیان اینکه هزار و ۱۸ میلیارد تومان محصول از کشاورزان و گندمکاران استان خریداری شده است، افزود: مابقی مطالبات و مابه التفاوت قیمت ابلاغی از ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان به ۱۵ هزار تومان در حال بررسی است و در مراحل پایانی قرار دارد.

وی گفت: خرید گندم در مراحل پایانی قرار دارد و در حال حاضر چهار مرکز در مناطق کوهستانی مازندران و یک مرکز در شهر نکا برای خرید گندم فعال است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز