خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا عنوان شد؛

اضافه کارهای اجباری به کارگران تحمیل می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۹۷۶۹

رئیس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارگری استان قزوین گفت: کارفرمایان در مرتبه اول با افزایش دستمزد واقعی که مطابق با تورم باشد مخالفت می‌کنند و بعد از آن هم با شرایطی که در نظر می‌گیرند و اضافه کارهای اجباری و شیفت‌های 12 ساعته شرایط سخت را به کارگر تحمیل می‌کنند.

علی‌اکبر سیارمه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین، با اشاره به وضعیت اشتغال در استان گفت: در حال حاضر بسیاری از کارفرمایان طبق قوانین جاری عمل نمی‌کنند و ساعات کاری یکی از مواردی است که به عنوان موضوع مهم با آن مواجه هستیم.

رئیس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارگری استان قزوین ادامه داد: برخی از کارگاه‌ها سه شیفت کاری را به دو شیفت 12 ساعته تبدیل کرده‌اند و وقتی هم درباره آن صحبت می‌شود عنوان می‌کنند که کارگران با رضایت خودشان این موضوع را پذیرفته‌اند در صورتی که چنین چیزی صحت ندارد.

وی عنوان کرد: کارگران زیادی وجود دارد که روز جمعه و تعطیلات رسمی ندارند و مجبور به اضافه کار هستند، اضافه کارها پرداخت می‌شود اما تعطیلات و ساعات استراحت به روش‌های مختلف از کارگران گرفته شده و کارگران هم به دلیل شرایط سخت اقتصادی که در آن قرار دارند مجبور به قبول این کار هستند.

میانگین حقوق معوقه در قزوین 4.3 است

این فعال کارگری استان ادامه داد: براساس آخرین آماری که در اواخر سال گذشته اعلام شد میانگین حقوق عقب افتاده کارگران استان 4.3 ماه بود، با اینکه این میزان کاهش پیدا کرده اما حتی یک ماه عقب افتاده هم در شرایط فعلی زیاد است.

وی با بیان اینکه داشتن سه شیفت کاری به اشتغال بیشتری منجر می‌شود، گفت: کارفرمایان اعلام می‌کنند که باتوجه به بالا بودن هزینه‌ها دوشیفته کردن ساعات کاری به نوعی صرفه‌جویی و تلاش برای سرپانگه داشتن واحدها است.

سیارمه با اشاره به اینکه بسیاری از کارگران بومی و ایرانی حاضر به فعالیت در کارگاه‌ها و کارخانه‌ها نیستند و در نهایت بعد از چند ماه آن کار را رها می‌کنند، اظهار کرد: مسئولان باید این موضوع را مورد بررسی قرار دهند که چرا در شرایط سخت اقتصادی که همه به دنبال درآمد هستند کارگران حاضر به فعالیت نیستند، شاید شرایط غیرمعمولی که کارفرمایان قصد تحمیل آن را دارند در این موضوع دخیل باشد.

انتهای پیام/
طاهره سادات موسوی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز