خبرگزاری کار ایران

ایلنا از آذربایجان غربی گزارش می‌دهد؛

شهری که هنوز بوی خردل می‌دهد / سردشت با کمبود پزشک متخصص مواجه است

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۲۴۳۲

هفتم تیرماه سال ۶۶ شهر سردشت در آذربایجان غربی مورد هجوم بمباران شیمیایی رژیم صدام قرار گرفت و بر اساس اعلام بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان غربی از ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر ساکن شهر سردشت یک هزار و ۵۷۴ نفر شیمیایی و ۸۷۵ نفر نیز شهید شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نزدیک به چهار دهه از بمباران شیمیایی شهرستان سردشت توسط رژیم صدام می‌گذرد و این شهر هنوز بوی گاز خردل می‌دهد. مصدومان به جا مانده از این حمله شیمیایی بعد از گذشت ۳۶ سال زندگی خود را با تاول‌های به جا مانده از این بمباران شیمایی و سرفه‌های شدید سر می‌کنند.

سردشت سومین شهر قربانی سلاح‌های شیمیایی جهان پس از هیروشیما و ناکازاکی ژاپن است و با گذشت قریب به ۴ دهه از این فاجعه این شهر هنوز هم بوی سیر و خردل می‌دهد.

همچنین در طول این سال‌ها نیز ۱۲۱ نفر از ساکنان این شهر به دلیل عوارض شیمیایی شهید شدند.

رئیس انجمن مصدومان شیمیایی سردشت به خبرنگار ایلنا در این باره، گفت:  سردشت با وجود پراکندگی جمعیت و تعداد بالای مصدومان و جانبازان شیمیایی تنها یک بیمارستان ۶۰ تختخوابی دارد، در حالی که نه تنها مصدومان و جانبازان بلکه مردم منطقه در تأمین نیازهای درمانی با مشکل مواجه هستند.

صالح عزیز پور اقدم با تاکید بر اینکه کمبود پزشک متخصص موجب شده مردم مجبور شوند برای تأمین نیازهای درمانی و پزشکی به ارومیه، شهرستان‌های اطراف و حتی تهران رفت و آمد کنند، اظهار کرد: با توجه به وضعیت جانبازان شیمیایی این امر موجب تشدید مشکلات آنها می‌شود.

رئیس انجمن مصدومان شیمیایی سردشت خاطرنشان کرد: تنها کلینیک درمانی مصدومان شیمیایی سردشت فعالیت آن چنانی ندارد و پزشک حاضر در این کلینیک تنها در حد فعالیت‌های درمانی سرپایی به مردم خدمات می‌دهد، پزشک متخصص نیز هفته‌ای یا ۱۵ روز یک بار یک بار به کلینیک مراجعه می‌کند.

بعد از گذشت ۳۶ سال وعده های مسئولان محقق نشده است

عزیزپور اقدم اضافه کرد: ۳۶  سال از این فاجعه می‌گذرد و وعده‌های مسئولان از جمله احداث بیمارستان‌های فوق تخصصی ایجاد امکانات رفاهی ورزشی و درمانی، راه‌های مواصلاتی، فضای سبز و… به خود رنگ واقعیت نگرفته و همچنان یکی از مطالبات بر زمین مانده مردم به شمار می‌روند.

تشکیل پرونده برای بیش از ۱۵۰۰نفر مصدوم و جانباز شیمیایی

مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان غربی هم امروز در مراسمی که به همین منظور برگزار شد، گفت: شانزدهمین جلسه کمیسیون پزشکی برای رسیدگی به پرونده‌های جاماندگان مدعیان مصدومیت شیمیایی سردشت نیز با حضور تیم پزشکان متخصص و فوق تخصص اعزامی از اداره کل بنیاد، از تاریخ ۲۴ تا ۲۶ خرداد ماه در این شهرستان برگزار شد که در قالب این کمیسیون پرونده ۳۴۰ نفر بررسی و رسیدگی لازم انجام شده است.

وی در ادامه بیان کرد: در ۱۵ مرحله گذشته برای بیش از ۱۵۷۴ نفر مصدوم و جانباز شیمیایی پرونده تشکیل و تحت پوشش بنیاد شهید و امورایثارگران قرار گرفته‌اند.

افتتاح کلینیک تخصصی خاتم الانبیا سردشت

وی با اشاره به افتتاح کلینیک تخصصی خاتم الانبیاء سردشت عنوان کرد: کلینیک تخصصی برای مصدومان شیمیایی سردشت خدمات پزشکی و درمانی ارائه می کند که ساختمان جدید کلینیک با اعتباری بالغ بر ۳۴ میلیارد تومان خریداری شده و هفتم تیر ماه با حضور معاون رئیس جمهور و قاضی زاده هاشمی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران افتتاح خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین میرزایی با اشاره به امکانات و تجهیزات موجود در کلینیک تخصصی مصدومان شیمیایی این شهرستان اظهار کرد: خدمات پزشکی، کلینیکی و پاراکلینیکی به مصدومین شیمیایی از طریق کلینیک ارائه می‌ شود، که تلاش می کنیم با کیفی سازی خدمات و استفاده از دستگاه‌های پیشرفته و مدرن پزشکی در این کلینیک، خدمات موثر بهداشتی و درمانی به مصدومین شیمیایی ارائه شود.

پیگیری مطالبات مصدومان شیمیایی سردشت

محمد صادق معتمدیان، استاندار آذربایجان غربی نیز از پیگیری مطالبات مصدومان شیمیایی سردشت خبرداد و گفت: مطالبات مصدومان شیمیایی سردشت و کمبودهای درمانی آنها از طریق بنیاد شهید و امور ایثارگران پیگیری می‌شود.

وی افزود: یکی از رویکردهای مهم استان پیگیری وضعیت مصدومان شیمیایی سردشت است که به عنوان یک دغدغه مهم مردم این خطه مورد توجه است.

معتمدیان با بیان اینکه تاکنون بیش از ۱۵۰۰ نفر از مردم این شهرستان به عنوان مصدومان شیمیایی تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران استان هستند، اظهار کرد: برای تامین کمبودهای پزشکی نیز از امکانات دانشگاه علوم پزشکی استان برای تجهیز کلینیک مصدومان شیمیایی و رسیدگی به وضعیت درمانی آنها استفاده می‌شود.

انتهای پیام/
بیتا اختیاری
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز