خبرگزاری کار ایران

یک مسئول مطرح کرد؛

زبان‌ها، گویش‌ها و لهجه‌های اصیل خراسان رضوی ثبت ملی می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۲۱۶۱

مدیر ثبت میراث فرهنگی استان خراسان رضوی از مستندسازی و تهیه پرونده ثبت زبان‌ها، گویش‌ها و لهجه‌های اصیل خراسان رضوی در فهرست میراث ناملموس ملی خبر داد.

به گزارش ایلنا از مشهد، محمود طغرایی امروز سه‌شنبه ششم تیرماه ۱۴۰۲ با اعلام این خبر افزود: زبان‌ها، گویش‌ها و لهجه‌های اصیل هر سرزمین، بخش بزرگی از میراث فرهنگی ناملموس آن جوامع محسوب شده و خاستگاه و پیوند دهنده بسیاری از عناصر فرهنگی است.

وی افزود: زبان‌های محلی یک گنجینه و میراث انسانی هستند که تاریخ و فرهنگ را در دل خود دارند و حفظ آن‌ها از نظر ضرورت شناسائی و استمرار از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است.

طغرایی با بیان این‌که استان خراسان رضوی دارای تنوع زبانی، گویشی و لهجه‌های ارزشمند و منحصر به‌فردی است، ادامه داد: وجود زبان‌های کردی کرمانجی، ترکی خراسانی، گویش‌های سبزواری، نیشابوری و لهجه مشهدی، تربتی و نظیر آنها از تنوع و غنای زبان‌شناختی ارزشمند در این استان پهناور حکایت دارد.

مدیر ثبت میراث فرهنگی استان خراسان رضوی تصریح کرد: در همین راستا و با عنایت به اهمیت این موضوع فرهنگی، ضرورت شناسایی و مستندسازی و تهیه پرونده‌های ثبتی میراث‌فرهنگی ناملموس در این حوزه جغرافیایی بیش از پیش مورد تاکید پژوهشگران و صاحب نظران فرهنگی است.

وی در این باره ادامه داد: این اداره‌کل با همکاری سرکار خانم دکتر زیرک، از استادان زبان‌شناسی استان نسبت به مستندسازی و تهیه پرونده‌های ثبت ملی این عناصر اقدام کرده است.

این مسئول گفت: در این برنامه، مستند سازی و تهیه پرونده های ثبت ملی زبان‌های ترکی خراسانی و گویش‌های نیشابوری و تربتی و لهجه‌های مشهدی و کاشمری در حوزه میراث فرهنگی ناملموس ملی در حال تهیه است.

وی تصریح کرد: پیش از این در حوزه میراث‌فرهنگی ناملموس، زبان کردی کرمانجی خراسان به شماره ۱۲۴۰ در سال ۱۳۹۵ و گویش سبزواری به شماره ۲۲۳۳ در سال ۱۳۹۹ در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز