خبرگزاری کار ایران

مدیر کل حفاظت محیط زیست کرمانشاه خبر داد؛

افزایش جمعیت نشخوار کنندگان و کاهش گرگ در حیات وحش / با کمبود شدید محیط بان مواجه هستیم

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۸۸۳۵

‍مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه از  افزایش جمعیت  (کل و بز)و (قوچ و میش) حیات وحش کرمانشاه و کاهش گرگ های حیات وحش کرمانشاه خبر داد.

احد جلیلیان در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، اظهار داشت: با توجه به حفاظت بسیار خوب محیط بانان از مناطق حیات وحش استان، جمعیت (کل و بز) و (قوچ و میش) در حال افزایش و جمعیت گرگ‌ها به علت شکارشان از سوی دامداران و عشایر در حال کاهش است.

وی شغال را دارای بیشترین و گربه وحشی و پلنگ را دارای کمترین جمعیت جانوری استان کرمانشاه دانست و خاطر نشان کرد: با توجه به دوربین های تله‌ای که محیط بانان در برخی زیست بوم‌ها مانند منطقه حفاظت شده ی بوزین مرخیل در شهرستان مرزی پاوه جانمایی کرده اند، چند بار تصاویر پلنگ در دوربین ها ثبت شده است که با هم متفاوت بوده اند و این بیانگر روند افرایشی جمعیت این گونه نادر و زیبای حیات وحش در کرمانشاه است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه از وجود پلنگ در دیگر زیست بوم‌های حیات وحش خبر داد که به منظور حفاظت از جان آنها در برابر شکارچیان دشمن طبیعت ، مکان شان اطلاع رسانی نمی شود.

جلیلیان وجود پلنگ، خرس قهوه ای، (کل و بز), (قوچ و میش), آهو، گراز، شغال، کفتار، خرگوش، مار، ماهی و انواع پرندگان شکاری و غیر شکاری در مناطق چهارگانه حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه را نشانه پویایی تنوع جانوری حیات وحش مرکز غرب کشور اعلام کرد.

فرمانده  یگان حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه نیز  با اشاره به عرصه های چهار گانه محیط‌زیست استان کرمانشاه را شامل مناطق اثر طبیعی ملی، پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده و مناطق شکار ممنوع اعلام کرد و گفت: مساحت مناطق چهارگانه حدود ۲۴۰ هزار هکتار است که ۵۶ محیط بان در شبانه روز از آنها حفاظت می کنند. 

اصغر آغاز با اشاره به اینکه در دنیا به ازای هر ۱۰ هزار هکتار عرصه های حیات وحش دشتی و یک هزار هکتار کوهستانی، یک محیط بان ‌به کار گرفته می شود اما در استان کرمانشاه به ازای حدود هر ۴۰ هزار هکتار مناطق حیات وحش، یک محیط بان وجود دارد، این شرایط را گواهی بر کمبود شدید نیروی انسانی در اداره محیط زیست استان کرمانشاه ارزیابی کرد.

وی تعداد پایگاه های حفاظت از مناطق حیات وحش استان را ۱۲ پایگاه اعلام کرد که از این تعداد، پنج پایگاه به علت کمبود محیط بان، تعطیل شده‌اند.

فرمانده یگان حفاظت از محیط زیست استان کرمانشاه، حداقل پایگاه‌های حفاظتی مورد نیاز حیات وحش استان را ۲۰ پایگاه اعلام کرد و یاد آور شد: در هفت پایگاه حفاطت محیط‌زیست فعال استان به ازای هر پایگاه به طور متوسط ۴ محیط بان فعالیت می کنند ،در حالیکه در هر پایگاه حداقل می بایست  ده۱۰ محیط بان مستقر باشند.

آغاز از استخدام بیش از ۵۰ نفر در اداره محیط زیست استان کرمانشاه خبر داد و خاطرنشان کرد: با پیگیری های مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه برای حفاظت از حیات وحش، در آینده نزدیک ۴۳ شهید به عنوان محیط بان استخدام خواهند شد و در تیرماه ۱۴۰۲ نیز نام نویسی از داوطبان آزاد برای استخدام  ۲۹ بیست و نه نفر دیگر به عنوان محیط بان و کارشناس شروع می شود که پس از قبولی در آزمون علمی که از سوی سازمان سنجش برگزار می شود، بکار گرفته می شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز