خبرگزاری کار ایران

مدیر جهاد کشاورزی تربت حیدریه خبر داد؛

واگذاری ایجاد نخستین پژوهشکده نوغانداری کشور به دانشگاه تربت حیدریه

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۶۸۴۷

مدیر جهاد کشاورزی تربت حیدریه از انتخاب این شهرستان به عنوان قطب تهیه و توزیع تخم نوغان در سه استان خراسان شمالی، رضوی و جنوبی برای ایجاد نخستین پژوهشکده نوغانداری کشور خبرداد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین محمدی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: شهرستان تربت حیدریه با حدود بیش از ۱۲ هزار بهره بردار بخش کشاورزی، یکهزار و ۱۸۲ منبع آبی که شامل ۴۱۷ چاه رشته عمیق و نیمه عمیق، ۵۰۹ رشته قنات، ۲۵۶ دهنه چشمه که سالانه ۳۱۲ میلیون متر مکعب آب درسال در بخش کشاورزی استحصال می شود جایگاه خوبی را دارد.

وی گفت: اراضی مستعد بخش کشاورزی ۸۵ هزارهکتار در شهرستان است که که ۱۱ هزار هکتار کشت غلات آبی، ۳۱ هزارهکتار اراضی زراعی، ۱۷ هزارهکتار اراضی باغی و ۳۷ هزار هکتار اراضی آیش است.

محمدی تصریح کرد: ۳۹ محصول زراعی و ۳۸ محصول باغی را دراین اراضی داریم که میزان تولید ۳۷۰ هزار تن محصولات زراعی و ۵۰۰ تن محصولات باغی است.

وی بیان کرد: ۲۷۰ هزار دام سبک، ۱۶ هزار راس دام سنگین که تولید ۶۱ هزار تن شیر را داریم که ۴ هزار و ۸۸ تن گوشت قرمز به صورت سالانه داریم و ۸۶ واحد پرورش مرغ  گوشتی را با ظرفیت یک میلیون  و۵۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی درهر دوره داریم و همچنین ۴ واحد مرغ تخم گذار با ظرفیت ۲۵۰ هزار قطعه، ۸ واحد پرروش مرغ گوشتی با ظرفیت ۱۵ هزار قطعه جوجه ریزی در هر دوره که ۱۱ هزار و ۱۷۶ تن گوشت سفید تولید می‌کنند.

مدیر جهاد کشاورزی تربت‌حیدریه افزود: واگذاری اداره نوغانداری تربت حیدریه حاصل انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بوده که در روزهای اخیر انجام شد. همچنین کل اعتبارات اداره جهاد کشاورزی تربت حیدریه در سه سال اخیر ۶۱۲ هزار و ۲۵۰ میلیون ریال است.

محمدی افزود: اجرای آبیاری تحت فشار در سطح ۵۰۰ هکتار با اعتباری افزون بر ۱۵۰ میلیارد ریال از جمله دلایل موفقیت این شهرستان در کسب جایگاه نخست استانی بوده است.

وی گفت: مرمت ۲۰ رشته قنات به طول ۱۰کیلومتر با اعتباری بالغ بر ۵۰ هزار میلیون ریال، اجرای طرح انتقال آب با لوله از محل سامانه‌های نوین آبیاری به طول ۳۰ کیلومتر با اعتباری بالغ بر۶۰ هزار میلیون  ریال، احداث دوباب استخر ذخیره آب به ظرفیت هزار متر معکب با اعتباری بالغ بر ۲هزار و۲۵۰ میلیون ریال از جمله کارهایی بوده صورت گرفته است.

مدیر جهاد کشاورزی تربت‌حیدریه به دیگر فعالیت‌های این اداره در حوزه تولیدات گیاهی اشاره کرد و افزود: مدیریت مناسب در حوزه مبارزه با سن غلات با میانگین سن زدگی سه درصد، توسعه باغهای نوین به میزان ۱۰ هکتار، توسعه کشت گیاهان دارویی حدود ۱۶۰ هکتار، صدور مجوز تاسیس و بهره برداری گلخانه حدود ۲۰ باب با سطحی بالغ بر ۱.۵ هکتار، از دیگر فعالیتهای این اداره در حوزه تولیدات گیاهی بوده است..

محمدی گفت: راه‌اندازی یکی از مدرن‌ترین واحدهای پرورش مرغ تخمگذار شرق کشور با ظرفیت ۱۶۰ هزار قطعه و توزیع چهار هزار جعبه تخم نوغان به متقاضیان پرورش کرم از مهم ترین اقدامات این شهرستان در حوزه فعالیت های دامی بوده است.

وی اظهار کرد: همچنین توزیع وتامین خوراک دام یارانه ای به میزان ۱۱۰ تن، توزیع ۵۴۰۰ جعبه نوغان وتولید ۱۹۰ تن پیله در شهرستان تربت حیدریه که رتبه اول را دارا است.

مدیر جهاد کشاورزی تربت حیدریه همچنین از راه اندازی سه واحد غیر فعال مرغ گوشتی به ظرفیت ۴۷ هزار قطعه، پیشرفت ۹۰ درصدی واحد خوراک دام در بخش مرکزی با ظرفیت ۱۴۵ هزارتن  وپرداخت ۴۵۰ میلیارد ریال سرمایه درگردش به دامداران خبر داد.

وی بیان کرد: شهرستان تربت حیدریه ۹۰ هزار هکتار عرصه زراعی و باغی دارد و با داشتن هشت هزار و ۸۰۰ هکتار کشتزار زعفران، ۱۲ درصد از کشت این محصول در استان خراسان رضوی را به خود اختصاص داده است و سالانه ۴۵۰ هزار تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی در این شهرستان تولید می‌شود که این رقم معادل حدود هفت درصد کل تولیدات استان است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز