خبرگزاری کار ایران

هفته صنایع دستی، در سایه بی توجهی مسئولان؛

صنعتگران صنایع دستی اصفهان چشم انتظار توریست/ قاسم زاده: از گردش مالی فروش صنایع دستی بی خبرم

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۶۴۵۷

مسئولان در اصفهان در حالی از مسئولان کشوری و جهانی به مناسبت هفته صنایع دستی دعوت کردند تا در هتل عباسی برای این هفته سخن سرایی کنند که بجز وعده چیزی نداشتند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، از هفته گذشته با یک نشست خبری، جدول برنامه های هفته صنایع دستی در اصفهان منتشر شد. قطعا که مقایسه نا ثوابی است که بخواهیم این جدول برنامه ریزی را با نمایشگاه اکسپوی دبی مقایسه کنیم.

اما در یک نگاه اجمالی می توان تأیید کرد که مدیران و مسئولان هنوز در دنیای قدیم سیر می کنند و برنامه ای جز برگزاری نمایشگاه و آیین تجلیل از هنرمندان و دید و بازدید ندارند.

البته در این برنامه نمونه های نادری از جمله فراخوان ثبت نام مدارس تابستانه هنر، صنایع دستی و معماری، نشست تخصصی صادرات و بازاریابی بین المللی صنایع دستی و ساخت بزرگ ترین سفره قلمکار به طول 350 متر با مشارکت شهروندان وجود داشت که می توان به عنوان کور سوی امیدی بر آن نگریست.

در نشست خبری مدیرکل صنایع دستی و شهردار اصفهان آنچه پیرامون هفته صنایع دستی رد و بدل شد، فقط و فقط تعریف و تمجید دو مسئول از هم بود. روز گذشته نیز اجلاس شهرداران شهرهای جهانی صنایع دستی با حضور  وزیر صنایع دستی و گردشگری و رئیس شورای جهانی صنایع دستی و مسئولان استانی و شهری اصفهان برگزار شد که خروجی اش تنها ارائه وعده، اشاره به فرصت های خوب بازار صنایع دستی و کارها و اتفاقات خوبی که قرار است در آینده رقم بخورد بود.

نکته مهم و خلاء این برنامه ها پرداختن به وضعیت صنایع دستی شامل قیمت مواد اولیه، دستمزد نیروی کار ماهر، هزینه اجاره بهای کارگاه و فروشگاه ها و از همه مهم تر نبود توریست به معنای واقعی بود .

بی اطلاعی از گردش مالی فروش صنایع دستی

علی قاسم زاده شهردار اصفهان که از سال گذشته به عنوان دبیر شهر جهانی صنایع دستی انتخاب شده است، حتی در نشست خبری هفته صنایع دستی از مراودات مالی این صنعت در اصفهان خبر نداشت و در جواب خبرنگار ایلنا که پرسید: میزان درآمد اصفهان از فروش صنایع دستی چقدر است؟ گفت: اطلاعی ندارم و مسئولان این حوزه باید پاسخ دهند.

در سال 2015 میلادی اصفهان به دلیل داشتن بیش از یک سوم صنایع دستی جهان از بین شش شهر کاندیدا، به عنوان شهر صنایع دستی انتخاب شده و شهردارش دبیر این شهر جهانی است؛ چنین انتخابی این انتظار را ایجاد می کند که شهردار شهر بداند سهم شهر موزه اصفهان از فروش صنایع دستی چقدر است.

علیرضا ایزدی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز بعد از 18 ماه خدمت در اصفهان برای اولین بار روبه روی اهالی رسانه نشست و بدون ارائه لیست اقدامات و هزینه های صرف شده در این حوزه از عملکرد خودش و شهردار اصفهان در حوزه صنایع دستی دفاع کرد.

البته روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی به سوال ایلنا جواب داد و گفت: بعد از شیوع کرونا، نوروز امسال شاهد فروش 30 میلیارد تومانی صنایع دستی در اصفهان بودیم. این جمله تمام نشده بود که ایزدی مدیرکل میراث فرهنگی استان خواهش کرد مراقب باشیم که اداره مالیات از این موضوع مطلع نشود که هزینه گزافی را مطالبه خواهد کرد.

به دریا رفته می داند مصیبت های توفان را

قاسم زاده شهردار اصفهان نیز از حضور 370 گردشگری چینی در اصفهان ابراز خرسندی کرد و معتقد بود اتفاقات خوبی در گردشگری اصفهان در حال رخ دادن است؛ اما چه کسی است که نداند بخشی از مواد اولیه صنایع دستی اصفهان از بازار چین و با ارز دلار وارد می شود و نه یوان چین. از سوی دیگر باز هم کمتر کسی ممکن است که نداند، گردشگری و حوزه های وابسته به آن مانند صنایع دستی برای بقا و توسعه و رشد به ویژه در اقتصاد نیازمند گردشگر و توریست (گردشگر خارجی) است. البته نه فقط 370 گردشگر چینی!

دو عنصر تاثیر گذاری که به دلایل بسیار   این روزها کمتر دیده می شوند. درست است که شهر اصفهان در تعطیلات مرسوم و تابستان مقصد گردشگران داخلی زیادی است، اما اینکه این میزان قدرت خرید شان چقدر است؟ مسئله ای است که با تورم گره خورده است.

اینکه در نشست شهرهای جهانی صنایع دستی از وضعیت خوب صنایع دستی اصفهان سخن بگوییم کار بس ساده ای است؛ "چرا که به دریا رفته می داند مصیبت های توفان را" کدام یک از این مسئولان خبر از هزینه های تولید صنایع دستی دارند؟ کدام شان دغدغه فعالان این حوزه را داشته و از آن مطلع اند؟ سید رضا مرتضوی، استاندار اصفهان در حالی در نشست تجلیل از هنرمندان صنایع دستی اصفهان بر لزوم حمایت و قدردانی از این هنرمندان سخن گفته که به نبود بیمه و مسیر دشوار هنرمندان برای داشتن بیمه اشاره ای نکرده است.

مریم جلالی، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در همین نشست به برون رفت از انسداد اقتصادی با رونق صنایع دستی اشاره کرده، اما به نیاز ورود گردشگر خارجی و به چرایی نیامدن توریست و تخریب چهره ایران در بیرون مرزها نپرداخت.

علی قاسم زاده شهردار اصفهان نیز تنها به این نکته بسنده کرده است که در حال حاضر حدود 100 هزار نفر  معادل 5 درصد جمعیت اصفهان، در زمینه صنایع دستی فعالیت دارند و حق صنایع دستی در اصفهان هنوز ادا نشده است.

و در انتها عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به بیمه هنرمندان اشاره کرده که با رونق تولید آثار هنری ارتباط نزدیکی دارد و به دستور رئیس جمهور عزم جدی برای ایجاد بیمه در وزارتخانه شکل گرفته است.

به راستی کدامیک از مسئولان دولتی، از روزگار و وضعیت تولید، تورم، گرانی دلار برای خرید برخی از مواد اولیه، نداشتن بازار جهانی، هزینه گمرک برای صادرات و مالیات حاصل از فروش صنایع دستی و افزایش اجاره بها و دستمزد ها و نارضایتی فعالین این حوزه خبر دارند؟

سمیه مسرور
سرپرست و خبرنگار خبرگزاری ایلنا در اصفهان

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز