خبرگزاری کار ایران

سرپرست میراث‌ فرهنگی کرمانشاه خبر داد؛

ثبت ۳ اثر تاریخی استان کرمانشاه در فهرست میراث ملی

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۸۰۲۷

سرپرست میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه از ثبت ۳ اثر تاریخی استان کرمانشاه در فهرست میراث ملی خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از کرمانشاه داریوش فرمانی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در جلسه شورای ثبت آثار منقول وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سه اثر منقول از استان کرمانشاه در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسید.

وی افزود: اولین اثر یک لوح سنگی مکشوفه از روستای طاق‌بستان در کاوش‌های سال ۷۵ است که نقش یک سواره نظام را نشان می‌دهد که ۲ نفر در زیر سم اسبش قرار دارند.

سرپرست میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه تصریح کرد: با توجه به اینکه نقوش این اثر مشابه با نقوش ساسانی طاق‌بستان و فارس است، به احتمال زیاد مربوط به دوره ساسانی است.

فرمانی گفت: اثر دیگر که از استان کرمانشاه به ثبت ملی رسید مربوط به دندان شیری کودک نئاندرتال است که در غار یوان در ۳۵ کیلومتری شهر کرمانشاه پیدا شده است.

وی ادامه داد: اهمیت این اثر به خاطر این است که تاکنون در ایران دندان شیری مربوط به این دوره پیدا نشده بود و پیدا شدن این دندان در نوع خود بسیار اتفاق مهمی در مجامع علمی و باستان شناسی دنیا بود.

سرپرست میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه گفت: ثبت ۱۴۰ سکه مکشوفه از تپه تاریخی قواخ تپه در شهرستان کرمانشاه دیگر میراث منقول استان بود که در فهرست میراث فرهنگی کشور به ثبت ملی رسید. او تصریح کرد: این سکه‌ها مربوط به دوران سلوکی‌ها هستند.

گفتنی است، در استان کرمانشاه ۴۲۰۰ اثر تاریخی شناخته شده وجود دارد که بیش از ۲۲۰۰ مورد آن به ثبت ملی رسیده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز