خبرگزاری کار ایران

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز خبرداد؛

پوشش ۱۰۰ درصدی آزمایش بیماری‌های متابولیک ارثی/ سند ملی پیشگیری از خودکشی تدوین شد

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۴۳۷۸

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: اولویت‌های امسال در حوزه بهداشت در دانشگاه علوم پزشکی شیراز به پزشک خانواده، جوانی جمعیت، سلامت روان، سلامت در نقاط کمتر برخوردار فارس و بیماری‌های واگیردار اختصاص داده شده است.

به گزارش ایلنا، عباس رضائیان زاده در نشست خبری هفته ملی سلامت  با اشاره به اینکه شعار هفته سلامت امسال «سلامتی برای همه با پزشک خانواده» است، بیان کرد: این طرح با تدوین پروتکل های جدید در 57 شهر با جمعیت کمتر از 20 هزار نفر شروع شده است و درصورتی که شرایط خوب پیش برود در تیرماه فاز جدید طرح در شهرهای دیگر اضافه می شود و تا اواخر 1403 در همه شهرها تمکیل می‌شود. 

رضائیان زاده تصریح کرد: جوانی جمعیت نیز موضوعی است که در همه سطوح و در سطح کلی نظام دنبال می شود و 65  تا 70 درصد قوانین جوانی جمعیت با محوریت وزارت بهداشت است و به طور جدی پیگیری می شود و در فارس  هر هفته قرار گاه جوانی جمعیت برگزار می شود. 

پوشش ۱۰۰ درصدی آزمایش بیماری های متابولیک ارثی در بدو تولد نوزاد

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه آزمایش بیماری های متابولیک ارثی در بدو تولد نوزادان در تمام شهرستان‌های تحت پوشش علوم پزشکی شیراز انجام می‌شود، بیان کرد: این غربالگری در همان هفته اول تولد برای همه نوزادان انجام می‌شود و از ابتدای سال ۱۴۰۱ نیز پوشش ۱۰۰ درصدی داشته است.

رضائیان زاده افزود: تمام نوزادان متولد شده در فارس برای ۲۳ بیماری متابولیک ارثی غربالگری می‌شوند و اگر چنانچه بیماری داشته باشند در همان هفته اول تحت پوشش درمان و پزشکان متخصص قرار می‌گیرند.

به گفته وی این موضوع و تشخیص بیماری از هزینه های سرسام آور برای خانواده ها جلوگیری می‌کند.

سند ملی پیشگیری از خودکشی تدوین شد 

وی با اشاره به اینکه مورد دیگر نیز بحث سلامت روان است، تصریح کرد: از آنجا که اقدام به خودکشی در حال افزایش است سند ملی پیشگیری از خودکشی تدوین شده است و آگاهی بخش رکن اساسی است که این معضل را بشناسیم و از آنجا که استرس ،چالش ها و مسائل مالی زیاد است این موضوع وجود دارد. 

معاون دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اهمیت سلامت در نقاط کمتر برخوردار استان و ضرورت نظارت براین موضوع گفت: اگرچه همیشه این نظارت بوده است اما امسال به طور جدی تر در اولویت خواهد بود. 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه متولیان و حکمرانان هیچ یک از جوامع بدون همراهی مردم، قادر به اجرا و پیش برد برنامه‌های حوزه بهداشت و سلامت نیستند، بیان کرد: در جریان همه‌گیری کووید-19، اگر مردم همراهی نمی‌کردند و پوشش واکسیناسیون به سطح مناسبی نمی‌رسید، همچنان شاهد مرگ و میر بالا در کشور بودیم.

رضاییان‌زاده با اشاره به اینکه  همه‌گیری کرونا هنوز به نقطه پایان نرسیده و ویروس همچنان در حال تغییر، تکثیر و گردش است،  ابراز کرد: سطح رعایت دستورالعمل‌های فردی در مقابله با این همه‌گیری پایین آمده و در فارس حدود 5 تا 7 درصد مردم از ماسک استفاده می‌کنند، حال آنکه رعایت این توصیه‌ها الزامی است. 

وی همچنین به ارتقا سلامت بهداشت دهان و دهان دانش آموزان اشاره و خاطرنشان کرد: به طور ویژه برای پیشگیری از پوسیدگی دندان در گروه سنی زیر 14 سال اقدام خواهیم کرد و درحالی متاسفانه پوشش خوبی نداریم که کرونا یکی از دلایل افت آن بود. 

معاون دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به بیماری‌های واگیر به ویژه سالک بیان کرد: اولویتی که برای پیشگیری و کنترل سالک داده‌ایم از 3 ماه آخر سال گذشته آغاز شد و به طور ویژه به اتباع خارجی در کشور پرداختیم و تمامی این اتباع را سال گذشته برای سالک غربالگری، درمان و آموزش  شناسایی و برای روش های پیشگیری اقدام کردیم. 

رضائیان زاده خاطرنشان کرد: تمامی شهرستان های استان به مرکز پیشگیری و درمان سالک مجهز شدند و همچنین مرکز پیشگیری بیماری های مزمن نیز در همه شهرستان ها فعال می شود. 

 راه نجات سلامت اجرای نظام سلامت استاندارد است 

وی با اشاره به اینکه راه نجات سلامت اجرای نظام سلامت استاندارد است بیان کرد: اما یک نسخه واحد را نمی توان برای کل کشورها نوشت و مسائل جغرافیایی، فرهنگی، مذهبی، شهرسازی و ... دخیل است و یکی از نظام های موفق در انگلستان است که از 70 سال پیش برنامه ریزی کرده‌اند. 

معاون دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه اجرای نظام ارجاع سخت و دارای پیچیدگی های خاص خود است، ابراز کرد: در نظام فرهنگی و اجتماعی کشور باید سیستم ارجاع به پزشک خانواده و متقاعد کردن بیمار را داشته باشیم. 

رضائیان زاده با اشاره به اینکه 5 میلیون نفر جمعیت استان است که یک میلیون و200 هزار نفر آن در روستا است؛ ابراز کرد:  3 میلیون و800 هزار نفر جم عیت استان در محیط شهری است که باید برای پزشک خانواده ثبت نام انجام می شد و از این تعداد 2 میلیون و600 هزار نفر ثبت نام کردند و یک میلیون و 200 هزار نفر بیمه شده نیروهای مسلح هستند و 667 هزار نفر ان تنها پزشک خانواده شهری ثبت نام کرده است و بعد از آن هیچ مراجعه ای نداشته‌اند. 

وی افزود: در واقع از وضعیت این 667 هزار نفری که ثبت نام پزشک خانواده داشته‌اند هم خبری نیست و این درحالی است که متولی سلامت باید از وضعیت سلامت همه مطلع باشد. 

رضائیان زاده با بیان اینکه در وضعیتی پزشک خانواده در فارس اجرا شد که باید بخش مراقب سلامت تقویت شود و شرایط مراقبین سلامت اید در وضع حقوق ثابت شود اما درحال حاضر پایداری نیست و بعد از آن از طریق محله محوری، ارتباط تلفنی و پیگیری داشته باشند و باید مراقبت ها و بسته های خدمتی که مراقبین سلامت ارائه می دهند به همه ارائه شود و هیچکس باز نماند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز