خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

انتقاد شورای دزپارت از نادیده گرفته شدن مردم در برنامه ریزی های استانداری خوزستان

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۰۵۹۴

مردم شهرستان دزپارت در حالی در برنامه ریزی استاندار خوزستان و سفر رئیس جمهور نادیده گرفته شدند که مردم با بحران و تنش آبی مواجهند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، هژیر کیانی عضو شورای شهرستان دزپارت جمعه یکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در تشریح این خبر گفت: این اولین بار نیست که استانداران خوزستان نسبت به شهرستان دزپارت کم توجهی می کنند و شاید مصداق محرومیت و محدودیت همین نوع برخوردهای بخشی نگرانه باشد.

کیانی افزود: حق بر آب و محیط زیست یکی از حقوق اولیه و بدیهی بشری شناخته شده است که سال‌ها است مردم این شهرستان از آن بی بهره‌اند و رنج جیره بندی آب شرب و بهداشت بیش از ۲۰ سال است که در اثر بی توجهی وزارت نیرو مردم را دچار آسیب ساخته است.

او گفت: امیدوار بودیم با شروع به کار استاندار جدید ، پروژه تامین آب شرب از دریاچه سد کارون ۳ به شهر دهدز و ۱۱۰ روستای تشنه آن سرعت یابد اما با چنین وضعیتی، از روزهای آینده نیز باید شاهد رنج دیرسال مردم  این شهرستان باشیم.

این عضو شورای شهرستان دزپارت یادآور شد: در حالی پروژه‌ها و مگاپروژه‌های آب در خوزستان اجرا و یا به بهره برداری می‌رسند که مردم دهدز با خسارات چند میلیارد دلاری، هزینه توسعه ملی را در جریان ساخت و آبگیری سد کارون۳ و ۴ پرداخته‌اند و بیش از ۶۳ پارچه روستا و آبادی و حاصلخیزترین  اراضی شالیزاری، باغات و مراتع، میراث فرهنگی و طبیعی خود را از دست دادند و بیش از ۱۰ هزار نفر آواره شدند.

هژیر کیانی با انتقاد از تداوم کم توجهی ها به مردم این شهرستان از سوی مسئولان و مدیران استان و درخواست توجه جدی و فوری استاندار و آبفای خوزستان به حل بحران جیره بندی آب شرب مردم این شهرستان، ادامه داد: اگر یک پنجم از آبی که سالیانه از سطح دریاچه سد کارون ۳ تبخیر و از دسترس خارج می شود به مردم خسارت دیده  شهرستان دزپارت برسد، علاوه بر حل بحران آب شرب و بهداشت، آب مورد نیاز هزاران کسب و کار کوچک روستایی نیز تامین و مردم از این بیکاری و فقر روز افزون رهایی می یابند.

کیانی افزود: به عنوان مثال با آب مصرفی در هر هکتار دشت ها و کشت های زراعی خوزستان می توان ۵۰ هکتار انجیرستان در این شهرستان ایجاد و زمینه  اشتغال هر هکتار یک نفر را ایجاد کرد و شهرستان دزپارت بیش از ۵ هزار هکتار اراضی مساعد توسعه انجیرستان دارد.

او در پایان با طرح پرسشی از استاندار و مدیران آبفای خوزستان گفت: آیا رنج تشنگی و جیره بندی ۲۰ ساله  آب شرب و بهداشت بیش از ۳۰ هزار نفر در محاصره سد کارون ۳ و حل آن  نمی تواند یکی از اولویت های سفر رئیس جمهور باشد؟ 

انتهای پیام/
بهنام رضایی مالمیر
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز