خبرگزاری کار ایران

استاندار مرکزی مطرح کرد؛

ساماندهی چاه‌های غیرمجاز کشاورزی ضروری است / جهاد کشاورزی برنامه جدی برای مدیریت آب با استفاده از الگوی کشت داشته باشد

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۵۹۹۱

استاندار مرکزی گفت: ساماندهی چاه‌های غیرمجاز کشاورزی ضروری بوده و راهکاری اصولی در حفاظت از منابع آبی است که باید به صورت جدی مورد توجه دستگاه‌های متولی قرار گیرد. اکنون شیوه برداشت از چاه‌های آب کشاورزی غیرمجازی که در حال فعالیت هستند مسئله اساسی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فرزاد مخلص‌الائمه در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان مرکزی، افزود: باید صرفه‌جویی در حوزه آب و منابع آبی مورد توجه قرار گیرد تا در سال آینده مشکلی در تأمین آب برای مردم استان به وجود نیاید.

وی به فرایندهای اطلاع‌رسانی در خصوص صرفه‌جویی در منابع آب اشاره داشته و ادامه داد: برای این موضوع باید اطلاعیه‌ای در قالب مصاحبه موشن‌گرافیکی تهیه شود و وضعیت و شرایط آبی استان و ذخیره در مخازن سدها به اطلاع مردم برسد.

استاندار مرکزی اظهار داشت: اکنون این تصور وجود دارد که بارش‌های سال جاری بهتر از سال گذشته بوده است. اما با این حال 15 سال از ذخیره زیرزمینی منابع آبی عقب هستیم و حتی بارش‌های اخیر نیز آن را جبران نکرده است.

سرپرست معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی نیز در این جلسه گفت: فرمانداران در هر شهرستان برای جلوگیری از مشکلات در حوزه آب، همکاری لازم را داشته و در این مقوله با سایر بخش‌ها مشارکت کنند.

علی اکبر اسدی با تأکید بر اینکه مجموعه جهاد کشاورزی باید برنامه جدی برای مدیریت مصرف آب با استفاده از الگوی کشت داشته باشد، افزود: مدیریت بارش در اختیار ما نیست، اما می‌توان مصرف آن را با برنامه مدون در اختیار گرفت تا مشکلات کاهش یابد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی نیز در این جلسه با بیان اینکه سامانه بارشی استان مرکزی در سال جاری یکسان توزیع نشد، گفت: بیشتر بارش‌ها در جنوب استان ثبت شده است که شامل شهرستان‌های خمین، محلات، دلیجان و شازند می‌شود.

عزت‌اله آمری افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون میزان بارندگی‌ها 137 میلیمتر ثبت شده است. در حالی که سال گذشته در این بازه زمانی میزان بارندگی‌ها 145 میلیمتر بوده است. میزان بارندگی‌ها در مقایسه با بلند مدت کاهش 150 میلیمتری را نشان می‌دهد.

وی به وضعیت فعلی سدهای استان مرکزی اشاره داشته و ادامه داد: متأسفانه وضعیت سد کمال صالح شهرستان اراک و سد الغدیر شهرستان ساوه از نظر میزان ذخیره آب مطلوب نیست و هیچ حجمی وارد مخازن سدهای استان نشده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی اظهار داشت: هم اکنون 25 درصد از مخزن‌های 2 سد بتونی استان مرکزی آب دارد، در حالی که سال گذشته 43 درصد بود. این موضوع نشان می‌دهد مخازن سدهای استان نسبت به سال گذشته 20 درصد کاهش داشته و خالی است.

مسئول پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی استان مرکزی نیز در این جلسه با اشاره به حجم بارش‌های استان در سال زراعی جاری، گفت: از ابتدای سال زراعی جاری تا دهم اسفندماه، بارشی که به طور معمول دریافت شده 55 درصد سال زراعی بوده است.

رضا مرادی افزود: امسال بخش بزرگی از بارش‌ها به صورت برف در مناطق کوهستانی باریده است و با بارش‌های بهاره به حجم آب اضافه می‌شود. پیش‌بینی‌ها بیشتر مبتنی بر این است که بارش‌ها در بهار و تا پایان سال زراعی جاری نرمال و حتی بیشتر است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز