خبرگزاری کار ایران

مطالبه ۱۸ ساله مردم استان مرکزی برای پایان یک پروژه درمانی ؛

حال وخیم بیمارستان ولی عصر اراک/ تأمین انشعابات از چالش‌های مهم این پروژه است/ یک مسئول: تغییراتی ایجاد شده

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۸۷۹۴

بیمارستان ولی عصر اراک در سال 1327 احداث شد و در سال 1332 با یک درمانگاه و یک بخش سوانح مورد بهره برداری قرار گرفت. این بیمارستان در زمان بهره‌برداری 150 تخت داشت که رفته رفته با توجه به نیاز شهر تعداد تخت‌ها افزایش پیدا کرد. به طوری که در حال حاضر در فضایی به مساحت 12 هزار متر مربع با 320 تخت مصوب و 280 تخت فعال در 11 بخش بستری، 9 اتاق عمل، کلینیک تخصصی با 9 درمانگاه تخصصی و فوق تخصصی، اورژانس تخصصی، ارائه خدمت می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ماجرای طرح توسعه بیمارستان ولیعصر اراک از سال 1384 و طی مصوبه هیأت دولت به دلیل قدمت بالای بیمارستان و حجم مراجعات کلید خورد و تصمیم بر این شد که این بیمارستان در 13 طبقه با 320 تخت ساخته شود، اما از همان ابتدا مشکلات بسیاری در مسیر ساخت این بیمارستان پدید آمد و امروز که نزدیک به 18 سال از این مصوبه می‌گذرد همچنان روی افتتاح و بهره‌برداری به خود ندیده است.

سرنوشت پیچیده پروژه ساخت بیمارستان

مدت ها پس از مصوبه دولت در سال 1384، فرایند ساخت بیمارستان جدید در سال 1388 آغاز شد، اما تا سال 1393، پیمانکاران پروژه نتوانستند کاری را پیش ببرند و مستمراً روند ساخت متوقف می‌شد. پروژه بیمارستان ولیعصر با 42 هزار متر مربع زیربنا سرنوشتی پیچیده دارد، سرنوشتی که به ادعای برخی از صاحب نظران درگیر اختلافات متعددی بین کارفرما و پیمانکار بوده است. موضوعات مالی از مهم‌ترین اختلافات احداث این بیمارستان است. عملیات ساخت ساختمان بیمارستان از سال 1386 آغاز شد، اما روند اجرای آن پیشرفت چندانی نداشت و تا سال 1392 پروژه متوقف مانده بود و در نهایت در سال 1392 مجدداً فعال شد. در سال 1395 مقرر شد که پروژه با مبلغ 110 میلیارد تومان به اتمام برسد، در سال 1396 و 1397 با تورم ایجاد شده پروژه درگیر رکود شد و در ادامه با حدود 60 تا 70 درصد پیشرفت فیزیکی به دلیل تورم تحمیل شده، به سختی نفس می‌کشد. اما به رغم مشکلات موجود مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی و پیمانکار پروژه، از روند مطلوب احداث ساختمان جدید بیمارستان ولیعصر خبر می‌دهند و فرایند کار را خوب ارزیابی می‌کنند.

پیشرفت 87 درصدی  ساخت بیمارستان

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی با بیان اینکه تاریخ ساخت بیمارستان فعلی حضرت ولیعصر اراک مربوط به سال 1327 و از جمله قدیمی‌ترین بیمارستان‌های استان است، گفت: این بیمارستان به رغم برخورداری از نیروی تخصصی و تجهیزات به روز حوزه پزشکی، متأسفانه به دلیل فضای نامناسب بستری، از رضایتمندی عمومی کمی برخوردار است. این مسئله در برخی از بخش‌های بستری که همچنان بیماران مرد و زن ادغام هستند، حادتر به نظر می رسد. از سویی دیگر هزینه‌های نگهداشت ابنیه و تأسیسات این بیمارستان قابل توجه و سرسام‌آور است.

عباس ملاطایفه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به اینکه با توجه به مشکلات زیرساختی بیمارستان ولیعصر در سنوات گذشته تصمیم به نوسازی این بیمارستان گرفته شده است، افزود: مطالعات پروژه بیمارستان 480 تختخوابی حضرت ولیعصر با مساحت حدود 50 هزار مترمربع و در 13 طبقه از سال 1383 آغاز و از سال 1387 عملیات اجرایی آن آغاز شده است. اما به دلایل متعددی همچون تغییر استانداردها و متعاقب آن تغییر نقشه‌ها، عدم تأمین به موقع منابع مالی، تغییرات نرخ ارز و البته اختلافات کارفرما با پیمانکار پیشین در سال‌های اخیر، متأسفانه موجب سنواتی شدن این پروژه شده و ساخت آن 18 سال به طول انجامیده است.

وی ادامه داد: خوشبختانه در سال گذشته تغییر پیمانکار پروژه احداث این بیمارستان انجام شد. همچنین بخشی از اعتبارات مورد نیاز برای پیشبرد این پروژه در سفر استانی ریاست جمهوری تأمین شده و بخشی دیگر نیز از محل منابع بانکی در حال تأمین است. پروژه با پیشرفت نسبتاً خوبی در حال تکمیل است. امید می‌رود با یاری خداوند و اهتمام دولت و مسئولان استان، در نیمه نخست سال آینده شاهد افتتاح و بهره‌برداری از آن باشیم تا پس از گذشت سالها، یکی از مطالبات اساسی مردم شریف استان در حوزه بهداشت و درمان تأمین شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی اظهار داشت: در حال حاضر پروژه از 87 درصد پشرفت فیزیکی برخوردار است و مسائل فنی به صورت روزانه توسط مشاور و کارفرما رفع می‌شود. مهم ترین مسئله پیشبرد پروژه، تأمین منابع مالی است. به طوری که برای تداوم عملیات عمرانی ماهیانه 300 میلیارد تخصیص و جهت تکمیل آن، نیازمند 5000 میلیارد ریال اعتبار است. همچنین مکاتبات لازم در خصوص تأمین اعتبار تجهیزات و راه‌اندازی با وزارت بهداشت صورت گرفته است. در این راستا با وجود اینکه امکان استفاده از بخشی از تجهیزات بیمارستان قدیمی وجود دارد، اما با این حال پیش بینی حداقل اعتبار 4500 میلیاردی اجتناب‌ناپذیر است.

ملاطایفه تصریح کرد: نسبت تعداد تخت‌های بستری به 10 هزار نفر جمعیت در استان مرکزی، 15 تخت است، در حالی که متوسط نسبت تخت به 10 هزار نفر جمعیت در سطح کشور 17 تخت است. علاوه بر آن بیمارستان ولیعصر به عنوان بزرگترین مرکز ترومای استان و به دلیل قرارگیری در مسیر ارتباطی شمال به جنوب از مهم ترین مراکز پذیرش بیماران و مصدومان ترافیکی است. از این رو تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه ملی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

تأمین انشعابات از چالش‌های مهم پروژه

مدیر توسعه منابع فیزیکی و طرح‌های عمرانی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی با بیان اینکه یکی از چالش‌های مهم پروژه، تأمین انشعابات مورد نیاز بیمارستان در ضمن تکمیل عملیات ساختمانی است، گفت: اقدامات مربوط به احداث ایستگاه گاز 5 پوندی در پارکینگ پرسنلی بیمارستان قدیمی صورت گرفته و همکاری بسیار خوبی از سوی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی استان در راستای تأمین پارکینگ پزشکان و پرسنل بیمارستان صورت گرفته است.

محسن جاویدان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، افزود: برای تأمین آب و اتصال خط فاضلاب نیز مشکل جدی وجود ندارد. اما تأمین خط برق 4 مگاواتی نیاز به انتقال زمینی از مسیر پست اراک 6 و از مقابل ساختمان سرپرستی بانک توسعه تعاون در خیابان امام خمینی تا ابتدای خیابان محسنی است. به دلیل صعب‌العبور بودن مسیر و همچنین تخصصی بودن موضوع، جلسات متعددی با مجموعه معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی انجام شده و مقرر شده است عملیات اجرایی کندن زمین مسیر توسط شهرداری و عملیات اجرایی کابل نیز توسط شرکت توزیع برق استان انجام شود. تأمین مصالح نیز به عهده دانشگاه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: مسئله بعدی پروژه، تأمین پارکینگ برای بیماران و مراجعان بیمارستان جدید و همچنین رفع مسئله گره ترافیکی است که بعد از راه‌اندازی ساختمان جدید بیمارستان ایجاد خواهد شد. همچنین به دلیل رعایت مسائل پدافندی، انتقال پمپ بنزین روبروی بیمارستان که در فاصله بسیار نزدیک قراردارد، از مسائل راهبردی آتی پروژه است. در این خصوص اقدامات نسبتا خوبی در سطح استان صورت گرفته است.

مدیر توسعه منابع فیزیکی و طرح‌های عمرانی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی اظهار داشت: با این وجود، انتقال پمپ بنزین که در تملک بخش خصوصی قراردارد، واگذاری ساختمان شرکت پخش فرآورده های نفتی استان به شهرداری جهت احداث پارکینگ و محل فرود بالگرد اورژانس و همچنین الحاق یک خط از خیابان پیروزی اسلام به بیمارستان، جهت تأمین مسیر حرکت آمبولانس و دسترسی محلی، از جمله راهکارهای پیشنهادی مسائل یاد شده است.

تغییراتی ایجاد شده است

مدیرعامل شرکت اصالت و پیمانکار پروژه بیمارستان ولیعصر اراک با بیان اینکه از خرداد ماه سال 1400 به عنوان پیمانکار فعالیت خود را در این پروژه آغاز کردیم، گفت: با آغاز فعالیت در این پروژه و در راستای بهسازی بنای ساختمان، تعدادی تغییرات در روند اجرای آن ایجاد شد. از جمله این تغییرات می‌توان به اعمال تغییراتی در نقشه‌ها اشاره کرد. همچنین تغییرات اساسی و بنیادی در نمای ساختمان انجام شده و بسیاری از فرایندهای زیربنایی اساسی و همچنین اقدامات بهسازی و بازسازی نیز اجرایی شده است.

عبدالرسول مهجوریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، افزود: در فرایند احداث پروژه ساختمان جدید بیمارستان ولیعصر اراک، حجم اقداماتی که انجام شده و یا برچیده شده و مجدداً آغاز شده و یا اینکه مواردی که دچار تغییرات اساسی شده است، بسیار گسترده بوده اما با این حال پروژه روند رو به رشد خوبی به خود گرفته است. همچنین باید در نظر داشت که تأمین حامل‌های انرژی از جمله آب، برق و گاز که در ارقام بالا مورد نیاز این بیمارستان است نیز باید تأمین شود.

مدیرعامل شرکت اصالت و پیمانکار پروژه بیمارستان ولیعصر اراک با اشاره به اینکه در روند تأمین اعتبارات مورد نیاز یک سری چالش‌های مالی و اعتباری به وجود آمد، اظهار داشت: در سال گذشته بخشی از منابع تأمین اعتبارات به صورت اوراق سال 1403 به دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی تخصیص داده شده بود که این اوراق با کاهش ارزش سرمایه‌ای روبرو شد. همچنین در سال جاری نیز بخشی از منابع تأمین اعتبارات به صورت اوراق سال 1404 به این دانشگاه تخصیص داده شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز