خبرگزاری کار ایران

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی:

ارزش اکولوژیک تالاب‌ها 10 برابر جنگل‌ها و 200 برابر زمین‌های زراعی است / 50 درصد از تنوع زیستی جهان در تالاب‌ها قرار دارد

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۶۶۸۸

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با بیان اینکه برای حفظ تالاب‌ها باید خردمندانه تلاش و مسئولانه عمل کرد، گفت: تالاب‌ها از غنی‌ترین اکوسیستم‌های کره زمین هستند و ارزش اکولوژیک آنها 10 برابر جنگل‌ها و 200 برابر زمین‌های زراعی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، یوسف یوسفی به مناسبت گرامیداشت روز جهانی تالاب ها در جمع خبرنگاران، افزود: این اکوسیستم‌ها به اندازه هر عضو دیگر طبیعت، در سلامت و حفظ تعادل کره زمین نقش حیاتی دارند، چرا که 50 درصد از تنوع زیستی جهان در تالاب‌ها قرار دارد.

وی ادامه داد: موضوع اینجاست که در 50 سال گذشته بیش از 35 درصد تالابهای طبیعی در دنیا از بین رفته‌اند. در این راستا عواملی از جمله آلودگی تالاب‌ها، عدم تأمین حق‌آبه، کاهش بارش‌ها و ...، این اکوسیستم‌های باارزش را تهدید می‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اظهار داشت: هرگونه تلاش در راستای شناساندن اهمیت تالاب‌ها می تواند گام تأثیرگذاری برای تحقق ارائه خدمات زیست‌محیطی، اقتصادی و اجتماعی تالاب‌ها و کارکرد تالاب در زمینه کاهش تغییرات اقلیمی باشد.

یوسفی تصریح کرد: آئین‌های روز جهانی تالاب از سال 1997 میلادی، هر ساله روز دوم فوریه، همزمان با کنوانسیون رامسر (پیمانی بین‌المللی برای حفاظت از تالاب‌ها و حیوانات و گیاهان وابسته به آنها) که در سال 1971 به امضا رسید، برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه شعار امسال روز جهانی تالاب «وقت احیا تالاب‌هاست»، بیان داشت: در کشور ایران 154 تالاب وجود دارد که از این تعداد 84 تالاب بین‌المللی است و 34 تالاب نیز عضو کنوانسیون رامسر هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی تأکید کرد: در استان مرکزی تالاب میقان اراک با وسعت 25 هزار هکتار از زیستگاه های مهم پرندگان مهاجر کشور است که از 140 گونه پرنده در فصول مختلف سال میزبانی می‌کند و علاوه بر نقش محوری در حوزه تنوع زیستی، اثرات مستقیم در مهار کانون های تولید شن و نمک و آلایندگی هوای اراک دارد.

یوسفی ابراز داشت: در سالهای اخیر برای حفظ اکوسیستم و احیا تالاب میقان، برنامه مدیریت جامع تالاب میقان تدوین و اجرایی شده است که امیدواریم با اجرای دقیق برنامه مدیریت جامع این تالاب به زودی شاهد جلب مشارکت مردم، بسط فرصت‌های بهره‌برداری پایدار از تالاب مانند گردشگری، رونق معیشت جوامع محلی و احیای کامل این زیست بوم ارزشمند باشیم. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز