خبرگزاری کار ایران

در یازدهمین کنگره ملی پژوهشی زنبور عسل در البرز عنوان شد؛

عسل قاچاق و سموم غیراستاندارد، اصلی ترین نگرانی زنبورداران

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۳۸۸۶

معاون وزیر کشاورزی در امور دام تولیدات دامی با انتقاد از قاچاق و واردات عسل نامرغوب به عنوان دغدغه زنبورداران گفت: امروز اصلی ترین نگرانی پرورش دهندگان زنبور استفاده از سموم غیراستاندارد در زنبورستان هاست.

به گزارش خبرنگار ایلنا از البرز، حسین دماوندی نژاد امروز در سومین کنگره بین المللی و یازدهمین کنگره ملی پژوهشی زنبور عسل که در موسسه تحقیقات علوم دامی کشور مستقر در کرج برگزار شد، با اشاره چهارفصل همزمان در کشور ایران به عنوان فرصت اشتغال زنبورداری، اظهار کرد: با وجود گیاهان مرتعی و گیاهان منحصر به فرد می توان به تولید عسل های متنوع و متفاوتی دست پیدا کرد که علاوه بر ارزش غذایی از نظر خاصیت دارویی دارای اهمیت هستند لذا طب سنتی و متخصصین تغذیه توصیه به مصرف عسل برای موارد درمانی خاص دارند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه با بیان اینکه یکی از اتفاقات با ارزش در کشور ما بهره گیری از زهر زنبور عسل به خصوص استخراج ملیتین از زهر این حشره است، اظهار کرد: در سال گذشته 14 کیلوگرم زهر زنبورعسل تولید کردیم که یک رکورد برای کشور است به طوریکه استفاده از زهر استاندارد شده زنبور عسل در موارد پزشکی روز به روز در حال افزایش است.

وی همچنین به نقش زنبور عسل در احراز بهره وری، کیفیت و تولیدات روزافزون باغی و زراعی اشاره کرد و گفت: در کشور ما از آنجایی که زنبور عسل را به مثابه یک دام موثر که پرورش دهنده ما با بکارگیری تکنیک های لازم از آن اخذ عسل می کند به عنوان فعالیتی در زیربخش دامپروری شناخته می شود ولی اگر پرورش دهنده زنبور عسل خدمت ویژه و استثنایی را در عملکرد تولیدات باغی و زراعی دارد باید در محدوده فضای امور باغبانی و امور زراعت جایگاه خود را پیگیری کند.

دماوندی نژاد افزود: به این دلیل که عسل و تولید عسل به دلیل ارزش اقتصادی در رده بسیار پایین تر از ارزش زنبور عسل در گرده افشانی و افزایش محصولات زراعی و باغی چه در ایران چه در اقصی نقاط دنیا است و شاید بایستی نگرش خود را به این حشره ارزشمند در تولید عسل تغییر دهیم.

معاون وزیر تصریح کرد: این کار سختی است ولی در کشور ایران اگر این حشره دخالت مستقیم در تولید 120 میلیون تن محصولات باغی و زراعی را عمل می کند و در قبال آن 113 هزار تن تولید عسل دارد پس عسل چه رتبه ای نسبت به اثر شگرف زنبور عسل در تولید محصولات زراعی و باغی دارد.

وی با بیان اینکه برخی از محصولات باغی 100 درصد وابستگی تولید به گرده افشانی زنبور عسل دارد، گفت: تاثیر گرده افشانی زنبور عسل در محصولات زراعی و باغی کمتر از 50 درصد نیست.

دماوندی نژاد رتبه ایران در تولید محصولات باغی را جایگاه هشتم جهانی دانست و اظهار کرد: امروز اصلی ترین نگرانی پرورش دهندگان ما استفاده از سموم غیراستاندارد و بدون اطلاع زنبوردار در زنبورستان ها است.

این مسئول گفت: در بخش پرورش زنبورعسل با چالش هایی مواجه هستیم که اصلی ترین موضوعی که باید به آن پرداخته شود پایین بودن بهره وری در کلنی های زنبور عسل است به طوریکه امروزه متوسط عملکرد در کلنی های ما 12 کیلوگرم است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی چالش دیگر را تولید عسل مرغوب دانست و افزود: برخی عسل های وارداتی که به علت نامرغوبی آن به صورت قاچاق و با قیمت هایی ارزان وارد بازار می شود، شغل زنبورداران در در معرض خطر قرار داده است که لازم است ضمن حمایت از آنها از ورود قاچاق این محصول جلوگیری شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز