خبرگزاری کار ایران

ایلنا از فارس خبر می دهد؛

خودروها؛ منبع اصلی آلودگی هوای شیراز /ضرورت حفظ باغات در حفظ هوای پاک شیراز

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۱۷۸۲

به رغم اینکه شیراز شهر صنعتی نیست اما مسائلی همچون ریزگردها، ناوگان فرسوده حمل و نقل و آلایندگی برخی صنایع می تواند در آینده تهدیدکننده جدی برای حفظ این عنوان باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، روز هوای پاک عنوانی است  که این روزها برای بسیاری از شهرها دست نیافتنی شده است؛ کلانشهرهایی که به واسطه آلودگی هوا و کیفیت ناسالم برای گروه‌های سنی مختلف به تعطیلی کشیده شده اند و در این میان شیراز در میان کلانشهرهای همطراز شرایط بهتری دارد که ناشی از موارد مختلفی است.

اما با این وجود و تجربه روزهای ناسالم در شیراز حاکی از ضرورت توجه به مسائل زیست محیطی و حفظ هوای پاک برای شیراز دارد.

آن طور که مدیرکل محیط زیست فارس در همایش روزملی هوای پاک عنوان کرد: با بارندگی‌های اخیر هوای شیراز در وضعیت پاک و خوبی قرار دارد و در حالی که هنوز شهر های بسیاری با تعطیلی به دلیل هوای ناسالم روبرو هستند اما در شیراز حتی یک روز هوای ناسالم که منجر به تعطیلی شود نداشتیم. 

شرایط هوای پاک شیراز ثابت نیست

عطا پورشیرزاد با ارائه گزارشی از وضعیت هوای شیراز در یکی دو سال اخیر  گفت: نباید فکر کنیم که اوضاع همینطور باقی می ماند چراکه بنا به آمار هوای شیراز هر روز دارد ناسالم تر می شود به گونه ای که سال قبل تنها ۱۵روز  هوا برای افراد حساس ناسالم بود اما امسال به۳۹روز افزایش یافته است. 

وی با اشاره به کاهش کیفیت هوای شیراز در سال های اخیر گفت: سال گذشته ٢٩ درصد از روزهای سال هوای شهر  پاک بود، ٦٥ درصد روزها پاکی هوا قابل قبول و ٥ درصد روزها شاهد هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و کمتر از ١ درصد از روزها  هم هوای شهر برای همه ناسالم بود. 

مدیر کل محیط زیست فارس خاطرنشان کرد: امسال از ابتدای سال  تاکنون  ۱۹ درصد از روزها هوا پاک، ٦٤ درصد پاکی هوا قابل قبول،  ١٣ درصد هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ٣ درصد روزها هوا برای همه گروه  ناسالم بود.

پورشیرزاد با اشاره به اینکه منبع اصلی آلودگی هوای شیراز خودروها هستند ، یادآورشد: منبع اکثر آلودگی هوا خودروها هستند که یکی از راهکارهای اساسی توسعه و نوسازی حمل و نقل عمومی برای جلوگیری از تردد خودروها شخصی است ودر کنار ان جادارد پلیس هم برخوردی بیشتر با خودروهای دود زا داشته باشد.

ضرورت حفظ باغات در حفظ هوای پاک شیراز

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس با اشاره به اینکه حفظ باغات شهری و نوسازی ناوگان حمل و نقل درون شهری نقش مهمی در حفظ هوای پاک شیراز دارد بر حفظ باغات شهر شیراز به عنوان اولویت مدیریت شهری و همچنین نوسازی ناوگان تاکید کرد.

وی با اشاره به همکاری معاونت محیط زیست و خدمات شهرداری شیراز در برگزاری این همایش بیان کرد: امید است بتوان با مجموعه ای از اقدامات شهری زمینه حفظ هوای پاک در شهر شیراز را ادامه دار کرد. 

پورشیرزاد گفت: در سال ١۴٠٠ تنها دو روز پرخطر برای تمام گروه ها وجود داشته که این آمار درسال ١۴٠١ به ٩ روز رسید.

به گفته پورشیرزاد اداره کل حفاظت محیط زیست با توجه به وظایفی که دارد کارگروه مدیریت هوای پاک در استان فارس را تشکیل داده است و طی شش جلسه ای که تاکنون برگزار شده ١٩ مصوبه نیز در این کارگروه به تصویب رسید.

مدیرکل محیط زیست فارس با بیان اینکه ١٢ مصوبه این کارگروه نیز در خصوص خروج کارخانه های آلاینده بوده است، یاداآور شد: برنامه خروج این صنایع نیز در دستور کار است و تا چندسال آینده نهایی می شود. 

نگاه ویژه شهرداری در حوزه حفظ محیط زیست

همچنین معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری شیراز با ارائه گزارشی از فعالیت‌های زیست محیطی شهرداری گفت: امروز توجه به محیط زیست یک امر حیاتی است اما توجه به این حوزه  در رده های چندم قرار دارد که این زیبنده نیست. 

غلامرضا غلامی با اشاره به نگاه ویژه شهرداری به حوزه محیط زیست بیان کرد: در کنار حفظ هوای پاک باید در خصوص فرسایش خاک اقداماتی را انجام دهیم اگرچه البته این مشکلات در زمینه آلودگی آب هم دیده می شود و باید به این موارد توجه شود.

وی با بیان اینکه شیراز دارای هوا پاکی است و تعطیلی به دلیل هوای ناسالم نداشته است، ابراز کرد:  امروز با توجه به افزایش آلاینده ها باید دید برای کاهش الودگی هوا چه اقدامی شده است؟ در این بین یکی از مواردی که باید دنبال شود این است که آیا اشتغال مهم‌تر است یا محیط زیست؟ مشکلی که امروز در اصفهان مورد بحث است که آیا صنعتی شدن و شغل برایشان مهم تر بود یا آلودگی امروز هوا و بیماری هایی که در آنجا شایع شده است.

ساخت اولین تصفیه خانه لوکال در قصر دشت

رئیس کمیسیون محیط زیست، خدمات شهری و فضای سبز شهرداری شیراز نیز در حاشیه این مراسم گفت:دیدگاه شورای ششم در خصوص محیط زیست روشن و فعال بوده و ما در کمیسیون سه موضوع اصلی را دنبال می کنیم. 

مسعود زارعی بیان کرد: اولین موضوع  چگونگی استفاده از منابع  آب است چراکه پایه همه بخش های محیط زیست  آب است و  اگر درست استفاده کنیم شاهد توسعه فضای سبز خواهیم بود.

وی با اشاره به پیگیری تدوین طرح جامع منابع آب توسط شهرداری شیراز گفت: دومین مورد تقویت نیروها  و نظارت بر جلوگیری از تخریب باغ های قصردشت در حوزه حفظ محیط زیست است.

عضو شورای شهر شیراز گفت:  ساماندهی روان آبها و استفاده از َآب های خاکستری و پساب فاضلاب نیز در کمیسیون دنبال می شود که در همین راستا در روزهای آینده کلنگ ساخت اولین تصفیه خانه لوکال در باغ های قصردشت به زمین زده می شود.

زارعی افزود:  در کنار آن به زودی ساخت تصفیه خانه برای بیمارستان ها و واحدهای بزرگ و استفاده از پساب آن برای فضای سبز آنها را هم دنبال می‌کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز