خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث فرهنگی استان خبرداد؛

ساماندهی و مرمت ۳۰ اثر تاریخی در خراسان شمالی

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۷۴۷۷

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی از مرمت ۳۰ اثر تاریخی خراسان شمالی در ۹ماهه سال جاری خبر داد.

به گزارش ایلنا، علی مستوفیان گفت: در این بازه زمانی ۳۰ اثر تاریخی سطح استان با اعتباری افزون بر ۸ میلیارد و ۹۷۷ میلیون ریال مرمت شد.

وی افزود: از آثار مرمت شده می‌توان به مقبره حمام روستای استاد، گرمابه استاد و بابا و بی‌بی در فاروج، شهر بلقیس، امام زاده زید توی، امامزاده دهنه شیرین، ارگ دولت‌آباد و آب‌انبار صفی آباد در اسفراین، مرمت بقایای معماری محوطه تاریخی ریوی، بنای گرمابه قلعه خان، بنای تاریخی روستای زرد و گرمابه قلعه خان در مانه و سملقان، مرمت رباط قلی، بنای کوشک در جاجرم، مرمت رباط عشق و باغ مزار در گرمه، مرمت گرمابه عسگری، مقبره شهدا، حسینیه جاجرمی، بخشی بنای تاریخی مفخم، یک حجره در کاروان‌سرای سبزه‌میدان، مرمت ساماندهی بخشی از عمارت و آیینه‌خانه مفخم در بجنورد و مرمت بنای امامزاده نبی (ع) غلامان در رازو جرگلان اشاره کرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی به ثبت آثار تاریخی در فهرست آثار ملی کشور اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال تا کنون ۳۰ اثر خراسان شمالی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است که از این تعداد ۱۵ محوطه و بنا، ۶ اثر ناملموس، ۵ اثر منقول تاریخی و فرهنگی و ۴ اثر طبیعی را شامل می‌شود.

وی بیان اینکه در حال حاضر ۶ موزه در سطح استان فعال هستند، افزود: از ابتدای سال تا کنون ۱۳ هزار بازدیدکننده داخلی و خارجی از موزه‌ها و اماکن تاریخی سطح استان بازدید کردند.

مستوفیان تأکید کرد: در ۹ ماهه امسال سه مورد کاوش و گمانه‌زنی در محوطه تاریخی فاروج، تپه حیدران جاجرم و محوطه تاریخی ریوی به مبلغ ۳۰ میلیارد ریال انجام شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز