خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از عوامل آلودگی هوای استان البرز ؛

غفاریان: مازوت استفاده نکنیم، برق نداریم/ محیط زیست: در نوع سوخت صنایع دخالت نمی کنیم/ حجم بارگذاری صنایع استان ۲۰برابر ظرفیت استاندارد

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۵۵۰۶

استان البرز از ابتدای فصل زمستان امسال با افزایش آلودگی زودهنگام هوا روبرو شد آن هم در شرایطی که به اذعان برخی مسئولان بارگذاری صنایع در استان البرز ۲۰برابر ظرفیت استاندارد است.‌ لذا بخشی از آلودگی هوا به تغییر سوخت صنایع، ارتباط مستقیم دارد آن هم با سوختی به نام "مازوت" که سوخت پاک نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا از البرز، آلودگی هوا برای کلانشهری چون کرج، تازگی ندارد و این مشکل در تابستان با ریزگردها و در زمستان با افزایش آلاینده‌ها همه ساله تکرار می شود اما امسال، آلودگی هوا نه تنها در  کرج  که در بسیاری از کلانشهرهای دیگر از جمله تهران ، اراک ، اصفهان ، قزوین ، اهواز ،تبریز و ارومیه و.... جان مردم را به لب رسانده است؛ به طوری که هفته ای چند روز یا سازمان هواشناسی از ناسالم بودن هوای این شهرها می گوید و یا آموزش و پرورش  از تعطیلی و غیر حضوری بودن مدارس این شهرها خبر می دهد.

کمیته اضطرار آلودگی هوا طی دو هفته اخیر بنا بر گزارش روزانه هواشناسی، جلساتی در استانداری البرز برگزار کرد که ماحصل آن اتخاذ تصمیم برای تعطیلی مهدهای کودک و آموزش غیر حضوری تمامی مدارس و دانشگاه‌های استان شد. در آخرین خبر رسیده از کمیته اضطرار استان البرز بخشی از کارمندان با شرایط خاص، دورکار شدند و ممکن است با افزایش آلاینده‌ها به تغییر ساعات اداری، تعطیلی پنجشنبه ها و دورکاری اغلب کارمندان منجر شود.

از طرفی با آغاز فصلِ سردِ زمستان و افزایش مصرف گاز خانگی، نگرانیِ قطعی گاز در مصارف صنعتی بیشتر شد. در این راستا، تعطیلی مراکز آموزشی و دورکاری کارمندان می تواند تا حدودی بر کاهش مصرف گاز شهری، تاثیرگذار باشد اما در مجموع با تمام بسته‌های تشویقی و تنبیهی ارائه شده در مصرف گاز خانگی، گویا ظرفیت این سوختِ پاک، پاسخگوی صنایع و نیروگاه‌ها نیست. 

آلودگی هوای البرز با سوخت مازوت نیروگاه قزوین

علی حدادی، نماینده مردم البرز، اواخر ماه گذشته در مجلس اظهار کرده بود که بخشی از آلودگی هوای استان البرز به دلیل نیروگاه قزوین است که استفاده از مازوت در آن افزایش پیدا کرده و سازمان حفاظت محیط زیست باید پیگیر آن باشد.

حدادی با عنوان اینکه در این خصوص به رئیس جمهور تذکر داده است، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست کشور باید دقت لازم را در کنترل آلودگی هوا داشته باشد. بخشی از آلودگی‌ها از کشور‌های همسایه منشأ می‌گیرد و برخی مربوط به سهل انگاری‌های مسئولان در بخش‌های مختلف است.

اگر نیروگاه‌ها مازوت استفاده نکنند، برق نداریم

سیدرضا غفاریان، مدیرعامل شرکت گاز استان البرز در گفت و گو با ایلنا در ارتباط با اهمیت گاز در صنعت تاکید کرد: در دولت قبل، قطعی برق صنایع زیاد بود چراکه نیروگاه‌های تولید برق با کمبود سوخت روبرو بودند. تولید برق در نیروگاه‌ها به گاز نیاز دارد و در صورت کاهش افت گاز و عدم تامین سوخت به موقع در این بخش با قطعی برق نیز روبرو خواهیم شد.

وی در پاسخ به سئوال ایلنا مبنی بر افزایش آلودگی هوا با مصرف سوخت مازوت، گفت: بحث آلودگی متاثر از موارد گوناگون از جمله تردد وسایل نقلیه است. اما در مورد سوخت صنایع، جایگزین سوخت گاز در کشورهای مختلف دنیا متداول است. آنها ذغال سنگ هم می سوزانند در اصل سوخت نیروگاه‌ها ذغال سنگ است ولی استاندارد زیست محیطی آن را رعایت می کنند چراکه جزو منابع انرژی محسوب می شوند.

وی با عنوان اینکه گاز تنها منبع انرژی صنایع نیست، اظهار کرد: کارخانه‌ها معمولا در مصرف مازوت و روغن سوخته طراحی ویژه دارند که با رعایت استاندارد مصرف شود. 

مدیرعامل شرکت گاز البرز گفت: در حال حاضر مصرف گاز اولویت بندی می شود. ممکن است صنایع و نیروگاه ها برای مدتی گازوئیل یا مازوت بسوزانند اما می توانند از این سوخت هم استفاده نکنند که نتیجه آن قطعی برق است و قطعا زندگی بدون برق، مختل خواهد شد.

سازمان محیط زیست در نوع سوخت صنایع دخالتی ندارد

مجید درگی در گفت و گو با ایلنا با اشاره به گزارش‌های هواشناسی از پایداری هوا، گفت: با توجه به کاهش بارندگی و نبود وزش باد در دو هفته اخیر، تنها راه کنترل آلودگی، کاهش تولید آلودگی است. طبق مطالعات انجام شده ، بیش از ۷۰درصد از تولید ذرات آلوده معلق در هوا ناشی از تردد وسایل نقلیه در سطح شهر است‌.

درگی در ارتباط با مصرف سوخت مازوت در نیروگاه‌ها و کارخانه‌های صنعتی البرز گفت: سازمان محیط زیست در بحث ورود نیروگاه و چگونگی سوخت نظارت و دخالتی ندارد و شرکت‌های نفت و گاز متولی تامین سوخت این نیروگاه‌ها هستند. اینکه بجای گاز، سوخت مازوت در اختیار صنایع باشد یا نباشد، جزو اختیارات اداره حفاظت از محیط زیست استان البرز نیست. ما تنها موظف به کنترل خروجی این نیروگاه‌ها هستیم.

نوع مصرف سوخت در اختیار قانونگذار است

این مسئول با عنوان اینکه نوع مصرف سوخت در اختیار قانونگذار است که چه سوختی مصرف شود، تاکید کرد: مازوت سوخت پاک نیست لذا نه تنها نیروگاه‌ها بلکه از تمام صنایع انتظار داریم که دودکش های خروجی آنها مطابق با استاندارد باشد. در این راستا، دستگاه‌های کنترل آنلاین در خروجی صنایع بزرگ نصب است و در طول شبانه روز رصد می شود. از زمانی که خروجی آنها از میزان استاندارد خارج شود، اخطارهای لازم صادر می شود و اگر سرپیچی شود وارد بحث حقوقی خواهد شد.

درگی با اشاره به دریافت جریمه از صنایع متخلف گفت: سال گذشته میلیاردها تومان جریمه از صنایع متخلف دریافت شد لذا صنایع، تلاش می کنند خروجی دودکش ها را در حد استاندارد حفظ کنند که مشمول پرداخت جریمه نشوند.

تحریم فیلتر خروجی هوا دلیل قانع کننده نیست

وی در پاسخ به سئوال ایلنا مبنی بر چگونگی کنترل کیفیت فیلتر خروجی بعضی از کارخانه های تولیدی که به دلیل تحریم، تعویض نشده، پاسخ داد: برای سازمان محیط زیست، دولتی یا خصوصی بودن صنایع و نوع تولید و حساسیت آنها، تفاوتی ندارد. حال اگر فیلتری در شرکت های دانش‌بنیان تولید و یا از خارج تامین شود، مشکل صنایع است که باید حل و فصل شود. محیط زیست باید خروجی را به گونه ای کنترل کند که از حد استاندارد خارج نشود.

درگی توضیح داد: دلایل عدم تامین فیلترِ مناسب، زیرنظر مراجع حقوقی و در رسیدگی پرونده برای چگونگی ادامه فعالیت واحد تولیدی و یا پلمب و تعطیلی آن، تصمیم گیری می‌شود لذا نمی توان از حق مردم گذشت و مطرح کردن مباحثی مثل تحریم و فشار اقتصادی دلیل قانع کننده نیست.

اکولوژی استان پاسخگوی بارگذاری صنایع با ۲۰برابر ظرفیت استاندارد نیست

وی با اشاره به سهم ۳۰درصدی صنایع در آلودگی البرز، گفت: در سطح استان بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی مشغول فعالیت هستند که در ابعاد مختلف، منبع تولید آلایندگی هستند. با توجه به وسعت کم البرز، تراکم زیاد جمعیت و توسعه بیش از حد صنایع در این استان، آثار مخرب به مرور نمایان می‌شود.

درگی اظهار کرد: وقتی حجم بارگذاری صنایع بیش از حدِ ظرفیت مجاز استان باشد با مشکلاتی همچون آلودگی محیط زیستی روبرو خواهیم شد. بر اساس گزارش سازمان برنامه ریزی استان در شهر کرج، حدود ۲۰برابر ظرفیت این شهرستان، بارگذاری شده است لذا وقتی بیش از حد مجاز فشار وارد شود، توان اکولوژیکی شهر پاسخگوی حجم بارگذاری نیست. مسئولان وقت باید پاسخگو باشند؛ چرا اجازه داده اند این حجم بارگذاری صنایع در استان شکل بگیرد که امروز مردم را با مشکلات عدیده‌ای روبرو کنند؟

وی با تاکید بر اینکه همچنان تقاضای توسعه صنایع در البرز مطرح و اجرا می شود به ایلنا گفت: پیرو این درخواست، متاسفانه همچنان از محیط زیست انتظار دارند که با توسعه صنایع موافقت کنیم و این توسعه برابر است با ایجاد کارخانه جدید، دودکش جدید، پساب جدید، فاضلاب جدید، پسماند جدید و الی آخر.

سازمان محیط زیست با تعهدات اجرا نشده در سراشیبی ورشکستگی است

این مسئول استانی در پاسخ به سئوال ایلنا مبنی بر تعهدات قبل از راه اندازی صنایع، اذعان داشت: یکی از بیشترین موضوع حقوقی و ایجاد پرونده در مراجع قانونی بین اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز و صنایع، تعهدات اجرا نشده واحدهای تولیدی در سطح استان است. این تصور که محیط زیست مخالف توسعه است، درست نیست بلکه موافق توسعه پایداریم یعنی توسعه ای که همراه با رعایت ضوابط و مقررات زیست محیطی باشد.

وی با عنوان اینکه گرفتن تعهد قبل از اجرای توسعه به ضرر محیط زیست تمام می شود، گفت: توسعه در تمام دنیا اجرا می‌شود اما با عدم رعایت الزامات، مشکلات محیط زیستی به ضرر مردم تمام خواهد شد لذا تاکید داریم قبل از توسعه شهرک‌های صنعتی و واحدهای جدید، الزامات رعایت شود چراکه شهر کرج و استان البرز توان تحمل آلودگی محیط زیستی بیش از این را ندارد.

این مسئول تاکید کرد: محیط زیست استان البرز و شهر کرج با تعهدات اجرا نشده با شرایط نامطلوب در سراشیبی ورشکستگی قرار دارد و ظرفیتی وجود ندارد که برای این گونه مسائل با مماشات رفتار کنیم.

اتخاذ تصمیم برای دورکاری بخشی از کارمندان با افزایش آلاینده‌ها 

مدیرکل محیط زیست استان البرز با اشاره به برگزاری جلسات کمیته اضطرار، تصریح کرد: تصمیمات کمیته اضطرار طبق دستورالعمل قانونی معمولا با تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و غیرحضوری کردن آموزش، شروع می‌شود که بخشی از تردد سطح شهر به حداقل برسد و اگر شدت این آلودگی رو به افزایش باشد، منجربه اتخاذ تصمیم کمیته اضطرار برای اجرای دورکاری و کاهش وقت اداری خواهد شد که در اولین اقدام، بخشی از کارمندان همچون خانم‌های باردار و یا کارمندان با بیماری خاص، دورکار شدند.

وی گفت که جلسات کمیته اضطرار استان با توجه به اعلام پایداری هوا و گزارش هشدار هواشناسی و درخواست دانشگاه علوم پزشکی برگزار می شود.

هواشناسی از کاهش کیفیت هوا هشدار داد

الگوهای پیش‌ یابی شده اداره کل هواشناسی استان البرز، حاکی از تداوم پایداری و وارونگی دمایی در سطوح پایینی جو از سه‌شنبه ۱۳ دی تا پنج‌شنبه ۱۵ دی ماه گزارش شده است که با توجه به مه آلودگی، تشدید و افزایش آلاینده‌ها با کاهش بیش از پیش کیفیت هوا در استان البرز روبرو خواهیم بود. 

در این شرایط به افراد آسیب پذیر همچون کودکان، سالمندان و بیماران قلبی و تنفسی تاکید شده از تردد در سطح شهر خودداری کنند.

آلودگی هوا در شرایطی رو به افزایش است که زنگ هشدار شیوع کرونا نیز در استان البرز نواخته شد و از طرف استاندار و رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک به شهروندان تاکید شد.

گزارش: معصومه امین زاده

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز