خبرگزاری کار ایران

غربالگری شیوع شناسایی معلولیت ۱۳ هزار و ۸۰۰ نفر شهروند قزوینی

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۹۶۱۵

معاون توسعه پیشگیری بهزیستی قزوین از اجرای طرح رصد شیوع شناسی معلولیت در استان خبر داد و گفت: ۱۳ هزار و ۸۰۰ نفر در سطح استان با استفاده از مشاوره های ژنتیکی مورد غربالگری قرار گرفتند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، زهرا غلامرضایی با اعلام این خبر گفت: طی یک سال گذشته در ۱۰ استان کشور از جمله قزوین برای رسیدن به یک اطلاعات واحد در زمینه شیوع شناسی معلولیت و همچنین آگاهی خانواده‌ها از مزایای مشاوره ژنتیک، اقدام اجرای طرح تعیین شیوع و علل انواع اختلال‌های منجر به انواع معلولیت‌ها، کرده اند.

معاون توسعه پیشگیری بهزیستی قزوین افزود: هدف اصلی طرح تعیین شیوع انواع معلولیت منجر به کم‌توانی و شناسایی علل آن، براساس عوامل جمعیت شناختی و محل سکونت است.

غلامرضایی تصریح کرد: در حال حاضر ۲ هزار و ۱۸ نفر از جامعه آماری مشکوک به اختلالات کم توانی در سطح استان قزوین شناسایی شده اند که این افراد برای انجام آزمایشات تکمیلی به پزشکان متخصص ارجاع داده شدند.

وی خاطرنشان کرد: موارد شناسایی شده به پزشکان دوره دیده جهت تشخیص نوع و شدت معلولیت ارجاع و در نهایت نیز پس از مشخص شدن میزان شیوع، موارد شناسایی شده جدید جهت تشکیل پرونده به معاونت توانبخشی معرفی می‌شوند.

این مسئول با بیان اینکه طرح یاد شده از دی ماه سال گذشته آغاز شده، تاکید کرد: در سال جاری نیز مرحله دوم طرح با هدف بررسی همه موارد ارجاعی (از خفیف تا شدید) و تعیین آسیب و محدودیت‌های عملکردی آغاز شده است.

وی با اشاره به ریشه‌یابی آسیب‌های منجر به معلولیت، افزود: به منظور تعیین شیوع‌ شناسی آسیب‌هایی که منجر به کم‌توانی یا همان معلولیت افراد می‌شود، این طرح در راستای شناسایی عوامل مؤثر در آسیب‌های منجر به کم‌توانی و پیشگیری در دستور کار قرار دارد.

غلامرضایی اضافه کرد: همچنین با توجه به اهمیت مشاوره ژنتیک، بیش از ۱۴ هزار زوج در قزوین طی یک‌ سال گذشته پایش ژنتیکی شدند که از این تعداد یک هزار و ۳۰۰ نفر مشکوک به ابتلا انواع اختلالات مربوط به کم‌توانی هستند.

وی تصریح کرد: به‌ جهت پیشگیری از تولد نوزاد معلول در مواردی مثل ازدواج فامیلی، نقایص مادرزادی، عقب‌ماندگی ذهنی و نگرانی از خطر بروز مکرر یک بیماری فامیلی مشاوره ژنتیک امری مهم و ضروری است.

معاون توسعه پیشگیری بهزیستی استان قزوین بابیان اینکه مشاوره ژنتیک برای خانواده‌های معلول تحت پوشش و حمایت بهزیستی، به‌ خصوص معلولیت‌های غیراکتسابی به دلیل بالا بودن ریسک بیماری‌های ژنتیکی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، تصریح کرد: استان قزوین دارای یک مرکز مشاوره دولتی و سه مرکز مشاوره خصوصی در حوزه ژنتیک است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز