خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث فرهنگی البرز:

198 بنا و محوطه تاریخی در البرز تعیین حریم نشده‌اند/40 بنا و محوطه تاریخی در اولویت تعیین حریم

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۹۵۲۳

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز با اشاره به اینکه در مجموع آثار ثبتی، 217 بنا و محوطه تاریخی وجود دارد، اظهار کرد: 198 بنا و محوطه تاریخی در البرز تعیین حریم نشده که از این تعداد حدود 40 اثر در اولویت تعیین عرصه و حریم قرار دارند.

به گزارش ایلنا از البرز، فریدون محمدی اظهار کرد: اولویت تعیین عرصه و حریم برای آثاری است که داخل بافت شهر و روستا هستند و یا از لحاظ تاریخی ارزش ویژه‌ای دارند. 

او با اشاره به اینکه در مجموع آثار ثبتی، 217 بنا و محوطه تاریخی وجود دارد، افزود: 198 بنا و محوطه تاریخی در البرز تعیین حریم نشده اند. از این تعداد 19 اثر تعیین حریم شده و حدود 40 اثر در اولویت تعیین عرصه و حریم قرار دارند. 

محمدی ادامه داد: تپه ازبکی، موشلان تپه، زال تپه، پردیس کشاورزی، کاروانسرای ینگی امام، کارخانه قند و... از جمله این آثار هستند. 

به گفته مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز 103 بنای تاریخی، 114 تپه و محوطه، 28 اثر طبیعی، 30 اثر منقول و 34 اثر ناملموس در فهرست آثار ثبت ملی شده البرز تا پایان سال 1400 قرار دارد.

محمدی با اشاره به اینکه در سال 1401 نیز سه اثر ناملموس و دو اثر طبیعی در استان ثبت شده، گفت: در مجموع 430 اثر با ارزش تاریخی، طبیعی و فرهنگی در استان شناسایی شده که از این تعداد 314 اثر ثبت شده است.

او در پایان خاطر نشان کرد: تپه‌ها و محوطه‌های تاریخی زیادی در استان البرز داریم که نیاز به کاوش و تعیین عرصه و حریم دارند اما اعتبار کافی برای این موضوع تخصیص داده نمی‌شود. بنابراین هر سال توانایی تعیین عرصه و حریم یک یا دو اثر را داریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز