خبرگزاری کار ایران

ایلنا از استان یزد خبر می‌دهد؛

حذف ماسک از رفت و آمدهای روزانه یزدی‌ها دردسر آفرین شد/ از افزایش میزان مراجعه به مراکز درمانی تا ابتلا به آنفلوآنزا

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۸۰۳۹

طی دو هفته اخیر در بین خانواده‌های یزدی مواردی از ابتلا به بیماری شبیه کرونا افزایش یافته اما نه در مدارس و دانشگاه‌ها و نه حتی در ادارات و سطح شهر استفاده از ماسک در رفت و آمدهای روزانه مردم حذف شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از یزد، به نظر می‌رسد در آستانه افزایش شیوع مجدد علائم شبیه سرما خوردگی در جامعه هستیم اما نه تنها فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت نمی‌شود بلکه حتی استفاده از ماسک حتی در مراکز پر جمعیتی مانند مدارس نیز خبری نیست و نکته قابل توجه اینکه نه قرنطینه رعایت می‌شود و نه حساسیت‌های ابتدایی در خصوص کنترل بیماری وجود دارد. 

در بسیاری از مواردی حتی کادر اداری و آموزشی مدرسه نیز از ماسک استفاده نمی‌کنند و هیچ اجباری نیز برای استفاده از ماسک توسط دانش آموزان نیز وجود ندارد. 

نه تنها در دانشگاه ها هم وضع بدین شکل است بلکه   ادارات مختلف هم مملو از کارمندان و مراجعانی  است که بسیاری از آنها ماسک نزده اند.

مردم در صف‌های طولانی مراکز درمانی و اورژانس‌ها

تنها کافی است سری به مراکز درمانی و اورژانس‌ها بزنید تا به وضوح صف‌های شلوغ و طولانی را بینید که با علائم تهوع شدید، بدن درد، شکم درد، تب و آب ریزش شدید بینی و سوزش چشم مراجعه می‌کنند. 

بازگشایی مدارس بدون رعایت حداقل استانداردهای بهداشتی در افزایش مراجعات به مراکز درمانی تاثیر چشمگیری داشته و این گونه که پیداست بیشتر مراجعان به مراکز درمانی هم از دانش آموزان مقاطع مختلف هستند. 

محسن میرزایی؛ معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهیدصدوقی یزد اما با اشاره به افزایش روند بستری‌ها در بیمارستان‌های یزد از افزایش قابل توجه ابتلا به بیماری آنفلوانزا در یزد خبر داد. 

وی با بیان اینکه آمار بستری‌های مشکوک به کرونا در یزد به ۱۰۰ نفر نزدیک شده اظهار داشت: از ۱۱۹ نمونه گرفته شده از بیماران مشکوک به کرونا ویروس در شبانه روز گذشته، بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۷ بیمار مبتلای قطعی به کرونا در استان یزد شناسایی شده اند. 

میرزایی با بیان اینکه تعداد ۹ نفر هم در بخش مراقبت‌های ویژه خدمات درمانی دریافت می‌کنند افزود: خوشبختانه در شبانه روز گذشته، فوت بیمار مبتلا به کرونا در استان یزد گزارش نشده اما افزایش بستری‌ها از نیمه مهرماه تا امروز رشد دو برابری داشته است. 

ابتلای قطعی ۶۱ یزدی به آنفلوانزا

وی با اشاره به افزایش ابتلا به آنفلوآنزا نیز گفت: در این هفته و هفته گذشته شاهد افزایش موارد ابتلا به بیماری ویروسی آنفلوآنزا در استان یزد بوده‌ایم تا آنجا که ۲۱۷ نفر از افراد مشکوک به بیماری کرونا تست داده‌اند و ۶۱ مورد تست آن‌ها مثبت بوده و مبتلای قطعی هستند. 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهیدصدوقی یزد ادامه داد: این بیماری یک بیماری ویروسی با علایم تب، لرز، گلودرد وسرفه است و از طریق تماس افراد با ترشحات تنفسی فرد بیمار، این بیماری ویروسی منتقل می‌شود. 

وی عنوان کرد: با توجه به شیوع آنفلوآنزا در جامعه توصیه می‌شود که افراد بالای ۶۵ سال، افراد دارای بیماری زمینه‌ای نظیر دیابت، آسم و فشار خون و همچنین افراد دارای چاقی مفرط به داروخانه‌ها مراجعه کرده و واکسن دریافت کنند. 

لزوم پرهیز از خوددرمانی با داشتن هر نوع علائمی

میرزایی در خصوص وضعیت کرونا در استان با اشاره به اینکه تا زمانی که شیوه نامه بهداشتی و واکسیناسیون به خوبی اجرا نشود نمی‌توان گفت بیماری کرونا خاتمه یافته است اظهار داشت: توصیه ما به دانش‌آموزان و دانشجویان رعایت پروتکل‌های بهداشتی و واکسیناسیون است و از محصلین می‌خواهیم در صورتی مشاهده علائم بیماری به پزشک مراجعه کنند. 

وی با بیان اینکه شیوع آنفلوآنزا بیشتر از کرونا است تصریح کرد: ویروس کرونا همچنان در جامعه وجود دارد اما مطابق با نتایج آزمایش‌هایی که از مراجعه کنندگان انجام می‌شود دچار علائم سرما خوردگی و آنفلوآنزا هستند. 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهیدصدوقی یزد با تاکید بر اینکه استفاده از ماسک و رعایت نکات بهداشتی و مراجعه به موقع به پزشک می‌تواند در کنترل این بیماری مؤثر باشد خاطرنشان کرد: مردم باید به صورت جدی استفاده از ماسک را در دستور کار قرار دهند تا به بیماری دچار نشوند و در صورت داشتن هر نوع علائمی از خوددرمانی بپرهیزند. 

به گزارش ایلنا، در شرایط فعلی که روند ابتلا به کرونا و آنفلوآنزا افزایش دارد باید دید که مسئولان در ستاد کرونا چه تدبیری اندیشیده و چه اقدامی خواهند داشت و آیا استفاده از ماسک را اجباری می‌کنند یا روند فعلی و چرخه ابتلا ادامه می‌یابد. 

انتهای پیام/

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز